3.12.2018

HASSINEN, PIRJO: Parit


Kustantaja: Otava 2018

Ei kukaan sanan varsinaisessa merkityksessä valitse toista, mutta rakkaus näköjään menee pareiksi… Rakkaus pyörittelee pareja kaikkialle, äitejä ja poikia, miehiä ja vaimoja, sydänystäviä. Niitäkin, joita pitää yhdessä vain ajat sitten mädäntynyt intohimo…

Romaani kertoo Grahnin perheen tarinan 1930-luvulta nykypäivään asti. Läpi teoksen kantavana voimana on Leena, joka alussa on vasta koulutyttö ja lopussa 94-vuotias matriarkka.

Kirja kuvaa nimensä mukaisesti perheen sisällä muodostuneita pareja eri sukupolvissa. Ihmisellehän ei ole olemassa vain yhtä oikeaa paria, vaan elämän mittaan on tarvetta monenlaisille suhteille. Esimerkiksi Leenan suurin rakkaus tuntuu olevan keuhkotautiin sairastunut äiti.

- Minä rakastin lopussa omaa äitiäni kuin lastani, en niin kuin tytär, Leena sanoi. – Kukaan äiti ei voisi olla hellempi eikä kärsiä enemmän kuin minä kärsin äitirukkani puolesta… Sellaista rakkautta minä en toivo kenellekään… Että liität oman eksistenttisi hänen kylkeensä, ilman mitään rajoja lihassa ja hengessä, että elätte samoilla keuhkoilla ja sydämellä.

Olihan Leenalla tietysti sodan alla nuoruudenrakkaus Heino ja sitten Werner, jonka kanssa vanhemmiten olo on kodikkaan toverillinen. Viimeisinä vuosina on vielä hyvin lämmin ja läheinen suhde lapsenlapsen aviopuolisoon Markoon.

Rakkautta ja erotiikkaa Hassinen kuvaa kirjassa laajalla skaalalla raikkaasta nuoruudenrakkaudesta riuduttavaan intohimoon, mutta usein tuntuu vallitsevan jonkinlainen epätasapaino. Toinen osapuoli rakastaa ehdoitta ja sitoutuneesta ja toinen on koko ajan valmis lähtemään. Kuten Leena kuivasti toteaa: niin kauan kuin sukupuolielimet ja romantiikka esiintyivät samoissa lauseissa ja samoissa huoneissa, kaikki oli hyvin.

Mukana on myös lempeämpää ja henkisempää tunnetta, joka lähentelee ystävyyttä. Ja loppujen lopuksi jokainen on yksin rakastaessaankin.

Vaikka olisi liimaantuneena toisen kylkeen, ensin äidin ja sitten ystävän ja rakastetun, oli aina yksin, niinäkin hetkinä kun luuli sulautuneensa toisen kanssa niin kuin kaksi puuntainta yhtyvät ja niiden erillisyydet katoavat. Eikä yksin oltu siksi, että jossain vaiheessa muut kumminkin pettävät ja käyttävät hyväkseen, vaan siksi, että elämä oli pelkkä matka olemassaolon kahden portin lävitse. Ja aivan niin kuin tänne ei tultu käsi kädessä, ei täältä myöskään käsikynkkää armastellen lähdetty.

Kirjassa naisnäkökulma on vahva. Leenalla on jo nuorena näkemys siitä, miten jokainen syntyy lihaksi ja vereksi vain emomme lihan ja veren kautta.  Leena on itsenäinen nainen, joka latautuu ja rauhoittuu ajelemalla autolla ympäriinsä – melko ainutlaatuista 1930-luvun lopulla! Hän kouluttautuu ja luo kunnioitettavan uran, mutta sysii liikkeelle myös öykkärimäisen lapsensa Ollin apatiaan vajonnutta vaimoa ja tukee Markoa, jonka vaimo Aino tuntuu kantavan enemmän huolta maailma tilasta kuin miehestään.

Kertomus sijoittuu osittain Kuopioon, mutta suurimmaksi osaksi Jyväskylään. Vaikka ei näitä kaupunkeja juuri tuntisikaan, tarjoaa Parit värikästä kulttuurihistoriaa köyhälistökortteleineen, ravintoloineen ja porvariskoteineen. Myös Kinkomaan keuhkotautiparantolasta kertova osuus on mielenkiintoinen: hoitokäytännöt, potilaiden väliset suhteet, tavat etsiä kevennystä päiviin.

Parit ei ole voimakkainta ja intohimoisinta Hassista, mutta mukava ja sujuva lukuromaani se silti on. Tähän voisi liittää vielä pari lainausta rakkauden olemuksesta:

Kun ihminen rakastaa, vain rakkauden oma puolisko on näkyvissä. Minä tiedän, miten minä rakastan, mutta sitä en voi tietää, miten tuo toinen minusta välittää.

Rakkaus lapsen ja vanhemman välillä on suurimman osan elämää etärakkautta, se on fyysisesti heikompaa kuin puolisoiden välinen. Sano siis minulle, miksi sen etääntyjän pitäisi välttämättä olla omatekoinen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti