Kustantaja:
Tammi 2018
Alkuteos:
Ha-besova al-pi Jehuda (2014)
Suomennos: Minna Tuovinen
Vuosi 1959 on loppumassa ja vuosi 1960 alkamassa. Kaksikymmentäviisivuotias
Shmuel Ash tekee Jerusalemin yliopistossa maisteritutkielmaa aiheesta ”Jeesus
juutalaisten silmin”. Työ takkuilee ja muitakin murheita on. Rakastettu hylkää
Shmuelin ja nai entisen poikaystävänsä. Sosialismin kerhossa tapahtuu
hajaannus. Shmuelin isä ei vararikon takia pysty enää lähettämään avustusta,
joten pojan on luovuttava vuokra-asunnostaan ja etsittävä ansiotyötä. Yhtäkkiä
hän perheen ja opettajien kauhuksi päättää lopettaa myös opiskelun.
Sattumalta Shmuel saa paikan raajarikon Gershom Waldin
seuralaisena. Ennakkoon kaikki vaikuttaa kutkuttavan salaperäiseltä, kun
vaitiololupaus vaaditaan jo ennen haastattelua, mutta työ onkin lähinnä
teenkeittoa ja muutaman tunnin keskustelua tai paremminkin väittelyä vanhan
herran kanssa. Tämän esiintyminen on usein ylimielistä ja häijyä, mutta tietous
maailmasta kattavaa ja looginen ajattelu häikäisevää. Esimerkiksi näkemys
uskonnoista:
Juutalaisuus ja
kristinusko, ja samoin islam, tiukuvat armon ja laupeuden makeaa nektaria vain
niin kauan kuin niillä ei ole hallussaan kahleita, kidutuskammiota, herruutta
ja hirttoköysiä. Kaikki uskonnot, mukaan lukien viimeisten sukupolvien aikana
syntyneet, nämä jotka näihin päiviin asti ovat lumonneet ihmisiä, ovat kaikki
tulleet pelastamaan meidät ja saman tien alkaneet vuodattaa vertamme.
Suurin vetovoimatekijä talossa Shmuelin kannalta on sen toinen
vakinainen asukas, 45-vuotias Atalja Abrebanel. Nainen on lumoava arvoitus.
Välillä hän vaikuttaa miestenvihaajalta, välillä viettelijältä. Välillä Shmuel
saa toivoa ja heti perään taas torjuntaa.
Niin kuin Atalja olisi
ohimennen kumartunut silittämään kulkukissaa: kun kissa alkoi kehrätä
kosketuksesta, Ataljan sydän heltyi, hän pisti taskustaan palasen juustoa tai
makkaraa kissan eteen, taputti sitä pari kertaa päähän ja meni sitten
matkoihinsa.
Vähitellen
Shmuelille avautuvat talon asukkaiden salaisuudet ja henkilökohtaiset surut.
Niiden taustalla on paljolti Israelin omaksuma voimapolitiikka, jota Amos Oz on
useasti kritisoinut. Kirjassa hänen äänitorvensa on Ataljan isä Shealtiel
Abrabanel, joka vastustaa Israelin valtion perustamista ja uneksii juutalaisten
ja arabien yhteisestä tasa-arvoisesta valtiosta. Hänet leimataan petturiksi.
Vahvana teemana Juudas-romaanissa
on kristinuskon ja juutalaisuuden välinen kipeä suhde. Suunnitteliko Jeesus
tosiasiassa itse lainkaan uuden uskonnon perustamista vai syntyikö kristinusko
nimenomaan Juudaksen suunnitelmien ansiosta? Oliko Juudas opetuslapsista se,
joka kaikkein lujimmin luotti opettajansa jumalaisiin voimiin ja tämän lupaamaan
valtakuntaan? Eikö hän ollutkaan petturi?
… ainoa jonka sydän särkyi Jeesuksen kuollessa, oli juuri
se, jota sadat miljoonat ihmiset viidellä mantereella ovat tuhansien vuosien
ajan pitäneet arkkityyppisimpänä juutalaisena, kaikkein katalimpana ja
halveksuttavimpana. Petoksen ruumiillistumana, juutalaisuuden ruumiillistumana,
juutalaisuuden ja petoksen välisen suhteen ruumiillistumana.
Kirja on täynnä yksityiskohtia ihmisistä, heidän elämästään
ja ympäristöstään. Kipeitä asioita tapahtuu, mutta tunteet pysyvät hallinnassa
ja sävy säilyy ilkikurisena. Henkilökuvaus on eloisaa. Esimerkiksi Shmuel,
kömpelö touhottaja, joka nauttii luennoinnista ja pohdinnasta, mutta joka
väsähtää heti toisten päästessä ääneen.
Hän oli hyväsydäminen,
antelias, täynnä suopeutta ja lempeää tahtoa kuin villasormikas, teki aina
enemmän kuin parhaansa muita auttaessaan, mutta hän oli myös hämmentynyt ja
kärsimätön. Hän unohti, mihin tarkkaan ottaen oli jättänyt toisen sukkansa,
mitä vuokraisäntä oikeastaan oli halunnut häneltä tai keneltä oli lainannut
luentomuistiinpanonsa. Silti hän ei koskaan hämmentynyt silloin, kun piti
täsmällisesti siteerata Kropotkinin kuvausta Netšajevista heidän ensimmäisen
tapaaminensa jälkeen tai seuraavan kahden vuoden kuluessa. Tai todeta, kuka
Jeesuksen opetuslapsista oli muita vähäpuheisempi.
Juudas on kenties
hieman provosoiva herätellessään lukijan ajatuksia. Se saa pohtimaan Israelin
valtion syntyä ja sen olemassaolon oikeutusta. Se saa pohtimaan juutalaisuuden,
islamin ja kristinuskon välisiä suhteita. Voimakkaasti uskonnollinen tai
poliittinen se ei kuitenkaan ole, vaan yllättävän helppolukuinen ja jännittävä
kasvukertomus ja eräänlainen rakkaustarinakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti