Kustantaja: WSOY 2018
Kreetalainen Pneuman kylä sijaitsee korkealla vuoristossa.
Joskus se oli liki kolmensadan asukkaan yhteisö, mutta nyt siellä asuu enää
yksi ihminen: 93-vuotias vuorimuori Agave Lunataki. Seuranaan hänellä ovat Pyhä
Eufemia Kaikkienylistämä Khalkidonialainen -niminen aasi, Adonis-niminen koira,
Katti-niminen kissa sekä joukko kanoja ja vuohia.
Eräänä päivänä Agave löytää vuoren rinteeltä pahasti
loukkaantuneen nuoren naisen. Hän hoitaa tämän ruhjeita ja haavoja
oliiviöljyllä, hunajalla ja yrteillä vanhan sairaanhoitajan varmuudella. Potilaan
sekavuus ja muistinmenetys jäävät ajan hoidettavaksi. Se kuitenkin selviää,
että nainen on Monika ja kotoisin jostain hyvin pohjoisesta maasta.
Monika on
suklaasilmäisen krekupojan panopuu. Monika on ajelehtiva pölkkypää. Monika on
ammattitaitoinen uskottelija, maanittelija, rahastaja.
Vuorimummo ja löytönainen ystävystyvät. Eron hetkeä
pitkitetään. Toki kummallakin on omat tapansa, jotka ajoittain ärsyttävät
toista valtavasti. Monika on vaatelias ja valittaa vähän kaikesta. Hän on
äärimmäisen järjestelmällinen ja järjestää lupaa kysymättä Agaven tavarat
uuteen uskoon. Agave taas on alinomaa äänessä. Ei ole väliä, kuunteleeko Monika
– Agave puhua pulisee ja laulaa itsekseen.
Agaven muistot ryöppyävät. Niihin kuuluu maailmansota, jonka
aikana saksalaiset miehittivät Kreetan saaren ja tuhosivat kokonaisia kyliä
rakennuksineen ja asukkaineen. Niihin kuuluu haavoittunut vihollissotilas. Niihin
kuuluvat sisällissota, sotilasjuntta ja velkakriisi. Niihin kuuluu kylässä
nuorena usein sukuloimassa käynyt Mikis, jota Agave taitaa rakastaa vielä
vuosikymmenienkin perästä.
Kylällä on myös salaisuus, jota ei ulkopuolille helposti
paljasteta. Varsinaisen kylän alla piilee laaja luolasto, jota Agave nimittää
Kaikkien toiveiden kyläksi. Se oli sodan aikana turvapaikka ja siellä on
museoituna kyläläisiin, sotiin ja Agaveen itseensä liittyvää aineistoa. Sinne
voi yhäkin paeta, jos kylään saapujat epäilyttävät.
Monika ei juuri paljasta sisintään. Epäselväksi jää sekin,
miten hän päätyi tajuttomana vuorenrinteelle. Ajatuksissaan Monika kyllä palaa
yhä uudestaan kiehtovaan Akhilleukseen, joka kuuluu talonvaltaajiin ja
massaturismia väkivallattomasti vastaan taistelevaan Rosa Nera -ryhmään – ja
kenties myös johonkin sitä anarkistisempaan ryhmään.
Kaikkien toiveiden
kylä vetoaa aisteihin. Lukija haistaa sypressien tuoksun, kuulee tuulen
kohinan ja lintujen laulun, näkee lumihuippuiset vuoret ja tuntee
granaattiomenan pinnan. Ajalla ei ole mitään merkitystä, on vain päivästä
toiseen soljuva rauha.
Välillä Monikasta tuntui kuin aika olisi
pysähtynyt, että ei koskaan olisi mitään muuta ollutkaan kuin rauniokylä,
maiseman poimut, oliivipuiden sinivihreä hämy, kaukana horisontissa
aavistettava meri. Tuulen jylhä humina ylhäällä vuorilla, yrttien tuoksut,
kukko joka tepastelee polkua edestakaisin koira perässään, jossain rinteillä
kalkattavat vuohenkellot. Kylä on kietonut käsivartensa Monika nympärille.
Tässä kirjassa Snellman ei tartu arkoihin ja ajankohtaisiin
aiheisiin, vaan tarjoaa lempeän lukuromaanin. Sen sijoittuminen Kreetan
saarelle ei ole sattumaa, sillä kirjailija on viettänyt siellä kesät vuodesta
1993 lähtien ja nähnyt niin muutokset kuin pysyvyyden. Monella asialla on
totuuspohjaa, mutta mitään Pneuman kylää ei ole, ei ole Agavea, ei Monikaa. Míkis
Theodorákis on toki todellinen henkilö, mutta hänestä luotu kuva kuitenkin
Agaven muistojen ja mielikuvituksen värittämä.
Lopuksi, kylänsä viimeisen sukkaan Agave Lunatakin sanoin: mitä jäi
Pandoran ruukun pohjalle kun kaikki kauheudet sieltä ensin esiin purkaantuivat?
Elpida. Toivo.
Miten niin ei tartu arkoihin ja ajankohtaisiin aiheisiin? Yksi kirjan keskeisistä teemoistahan on liiallinen turismi ja sen aiheuttamat ongelmat luonnolle ja yhteiskunnille, mukaanlukien terrorismi.
VastaaPoistaHyvä Anonyymi, kiitos viestistä. Totta on, että kirjassa puhutaan massaturismista ja sen tuomista ongelmista. Silti mielestäni teoksen suurin anti on siinä, miten se kuvaa kahden täysin erilaisen naisen ystävystymistä ja kasvamista toisen kunnioittamiseen.
Poista