Kustantaja: Otava 2018
Hannu Väisäsen omaelämäkerrallinen sarja Anterosta jatkuu
kuudennella (ja näillä näkymin viimeisellä) osalla Leimikot. Siinä kirjailija liukuu sulavasti aikatasosta toiseen
kerratessaan elämänsä koskettavimpia ja pelottavimpia tapahtumia.
Nykyaika: marraskuun 13. päivä vuonna 2015. Terroristit
räjäyttävät pommeja ja ampuvat ihmisiä eri puolilla Pariisia kohteenaan niin
ravintoloita kuin jalkapallostadion ja konserttisali. Vanhassa pappilassa
vaeltelee Antero huolissaan puolisostaan. Televisio ja kaikki eri huoneista
löytyneet radiot suoltavat samaa: 130 kuollutta, yli kolmesataa
loukkaantunutta. Hetken Antero yrittää levähtää vanhassa nojatuolissa, mutta
sinkoutuu kohta taas liikkeelle.
Nojatuoli on kuitenkin ennättänyt herättää muistoja. Antero
palaa ajatuksissaan Pariisiin ja vuoteen 1996. Eräänä iltana hän on tulossa kotiin,
kun kaksi afrikkalaista nuorta miestä käy häneen käsiksi. Antero köytetään kiinni
nojatuoliinsa, mistä hän avuttomana ja harmissaan seuraa poikien temmellystä.
Hänen omaisuuttaan pengotaan ja köykäiseksi havaitaan. Hänen levykokoelmansa
todetaan huonoksi ja taulut omituisiksi. Anteron henki ei kuitenkaan taida olla
vaarassa – etenkin kun paljastuu, ettei hän ole ranskalainen vaan kotoisin
jostain oudosta pohjoisesta maasta.
Penkomisen lomassa Anteron Othelloksi ja Monostatokseksi
ristimät nuorukaiset kyselevät ”papalta” monenlaista. Ehkä yllättävin ja
Anterolle itselleen mielenkiintoisin kysymys on, mikä hänestä on suomen kielen
kaunein sana.
Ja
aivan kuin juuri kaivosta nostettu kirkas vesi olisi puhdistanut kielen, tai
keittosoodasta olisi nostettu kirkastunut hopealusikka, Antero sanoi hetkeäkään
etsimättä:
-
Leimikot!
Siinä oli kaikkein kaunein sana. Siinä ei
ollut kaksoiskonsonantteja. Se oli kenen tahansa helppo lausua. Sehän itse
asiassa saattoi olla mitä tahansa muinaista tai uudempaa kieltä. Ei ainoastaan
suomea. Siinä oli hieman loimun ja lemmen tuntua. Ja kuitenkin siinä kuuli ensimmäiseksi
nuoren, kaikuisan metsän, näki havupuiden ja lehtipuiden runkoja, mataran
väristä rapisevaa kanervikkoa tai kippuraan taittunutta sananjalkaa.
Tuosta sanasta palaa Anteron mieleen myös se, miten hän
nuorena oli isänsä kanssa koivikossa tekemässä maailman parhaita saunavihtoja. Othellon
ja Monostatoksen löytämä maapallo taas tuo muistumia siitä, millaista oli
matkustella ympäri Afrikkaa etsimässä sopivaa materiaalia romun renessanssi -aiheiseen
näyttelyyn. Samaan tapaan välähtelee muistikuvia taitavasta veitsenteroittajasta,
epäonnisesta kirjahyllynrakentajasta ja karismaattisesta suomalaisesta
näyttelijästä. Nolosta tapauksesta nuoruudessa. Kustantajan järjestämistä
juhlista, joiden seurauksena syntyi ensimmäinen oma romaani.
Kutsumattomat vieraat jäävät koko yöksi. He viihdyttävät
itseään vitseillä ja kertomuksilla, mutta ennen kaikkea he odottavat tarinoita
Anterolta. Niinpä tämä puhuu, mitä mieleen juolahtaa esimerkiksi Kalevalan sankareista,
lumesta ja suksien tervaamisesta. Aamun koittaessa vieraat häipyvät saaliineen.
Antero on selvinnyt kunnialla, nojatuoli ei niinkään.
Väisänen kuljettaa tarinaa tuttuun tapaansa yksityiskohtia
huomioiden, asioita yllättävästi yhdistellen ja jokaiseen aistiin vedoten. Leimikot-romaanissa on totta ja hieman
tarua maukkaana seoksena, jossa viihdyttävyys yhdistyy pohdiskeluun ja kaihoon.
Taiteen tekemisestä ei tällä kertaa puhuta paljon, tunteista sitäkin enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti