Kustantaja: Gummerus 2018
Heidi Jaatinen (s. 1968) voitti vuoden 2019 Savonia-palkinnon
romaanillaan Koski. Kiuruveteläisen Jauhiaisen
suvun tarina sijoittuu 1910-luvulle ja kuvaa Suomen kansalaissotaa pienen
savolaiskylän näkökulmasta. Kirjailija lupaa romaanille jatkoa.
Teoksen kehyskertomus ajoittuu pääosin vuoteen 2016. Heidin
isä on saattohoidossa ja tyttärellä on viimeinen mahdollisuus korjata välejä,
jotka aikoinaan kärsivät isän alkoholismista. Isä paljastuukin herkäksi
kuuntelijaksi ja rakastettavaksi ihmiseksi. Hän kertoo suvun tarinaa ja tytär
kirjaa muistiin.
Tarina alkaa vuodesta 1894. On joki ja kiehtova koski. On sen mukaan nimetty Kosken talo, jonne saapuu
isäntärengiksi lupsakka ja sujuvapuheinen Tuure. Hän hurmaa vaimokseen talon
tyttären, Hilman. Kahdeksantoista vuoden aikana Hilma synnyttää yksitoista
lasta, joista yhdeksän jää henkiin. Viimeisin raskaus on Hilmalle kohtalokas ja
hän kuolee vuonna 1912. Syvimmin häntä suree viisitoistavuotias Paavo, joka on
kiinnittynyt äitiinsä erityisen vahvoilla siteillä.
Suurperhe vaatii äitiä ja talo emäntää. Tuuren uudeksi
vaimoksi suostuu Hilman 21-vuotias sisarentytär Stiina (Hilma lienee valmistellut
jo asiaa sairasvuoteellaan). Hän ottaa vastuun suurin toivein, mutta on aluksi liian
nuori ja arka saadakseen selvää käskyvaltaa sen paremmin palvelusväkeen
kuin lapsipuoliinsakaan. Välillä ovat voimat loppua, mutta omat lapset ja ajan kuluminen korjaavat tilannetta.
Aikanaan tähänkin kylään kiirii tieto Venäjän
vallankumouksesta ja työväestön noususta. Suomen itsenäistyminen jää paljon
pienemmälle huomiolle. Paavo on innolla perustamassa suojeluskuntaa, mutta
Tuure välttelee. Oman taustansa vuoksi hän tietää, millaisessa köyhyydessä ja
ahdingossa monet joutuvat elämään.
Isänmaallinen into ja sankaruuden kaipuu vievät Paavon
Warkauden teloituksiin vuonna 1918 ja lapulta myös Vienan Karjalaan heimoveljiä
vapauttamaan.
Paavo tuulispää,
puhuripää, kiiti onnellisena kohden määränpäätä… Siellä tulittivat, siellä
hyökättiin, kipitettiin Kemiin aamiaiselle valonheittäjien halkoessa taiasta.
Paavo viritti aistejaan, päänahka kihisi nautinnon ja pelon huumaava koukku
iskeytyi otsaan. Tulen tauotessa hän kuunteli koskea vierellään, tunsi hän
tämän maailman kosket.
Todellisuus ei vastaa nuoren miehen kuvitelmia. Tappaminen
ei ole helppoa, etenkään jos vastassa on oman kylän poikia. Vienassa kaikki
tyssähtää alueen väestön passiiviseen vastarintaan – he eivät suinkaan ole
avosylin liittymässä Suomeen. Sotimasta palaa pettynyt mies.
Sammalen sileä lohtu.
Kosken hyvää tekevä kovuus. Kosken ajatukseton rajuus. Ryöpsähteli,
pyrskähteli, piiloutui sisiliskonpoikasena kiven rakoon. Mitä jäljellä? Mitä
jäljellä Paavosesta?
Koski päättyy
menneisyyden osalta vuoteen 1918, valkoisten voitonparaatiin ja punaisten
hirveään kohtaloon vankileireillä. Kolkoimman kuvauksen vankileireistä antaa
nuorukainen, joka tuomitaan sinne täysin aiheetta ja mielivaltaisesti.
Tyyli romaanissa on vaihtelevaa, paikoin hyvin runsasta ja
polveilevaa. Samassa lauseessa saattaa olla huomioita käsillä olevasta asiasta,
ihmisen tunnetilasta ja luonnonilmiöistä. On paljon sanoja, joissa lienee
savolaismurteen vaikutusta: holuta, sutkottaa, vöpelö, relhakkapuheinen…
Näkökulmia tapahtumiin on useita. Välillä ollaan Tuuren,
Stiinan tai Paavon ajatuksissa, välillä taas Tilda-piian tai ajomies Seetin. Tekstiä
olisi ehkä kannattanut tiivistää – nyt se ilmaisuvoimaisuudestaan huolimatta
tuntuu paikoin hieman sekavalta ja toisteiselta.
Koski on hyvin
henkilökohtainen teos, sillä se kertoo kirjailijan omista sukulaisista, jotka oikeasti ovat osallistuneet kuvattuihin tapahtumiin. Loukkaako se enää ketään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti