Kustantaja: WSOY 2019
Sylvi Kekkonen ajelee elokuussa 1966 kuningatar Elisabetilta
saamallaan Morris Minillä Suomusjärvelle Kekkosten omistamalle Katerma-mökille
ainoana seuralaisenaan koira. Koko kesän Sylviä on painanut suru, sillä
kesäkuussa kuoli hänen hyvä ystävänsä ja keskustelukumppaninsa Marja-Liisa
Vartio vain 41-vuotiaana.
Katermassa Sylvi lueskelee vanhoja päiväkirjojaan, puuhailee
mökkiaskareissa ja kuljeskelee luonnossa. Yksin hän ei ole, sillä Marjaliisa on
hänen kanssaan, keskustelee ja kuulustelee, moittii ja lohduttaa, kannustaa ja
ymmärtää. Hänen avullaan Sylvi onnistuu pukemaan sanoiksi sellaisiakin
ajatuksia, joita ei aiemmin ole rohjennut. Epäilyksiä siitä, että on kadonnut
omana persoonanaan ja jäänyt varjoksi aviopuolisonsa taakse.
Rakkaudesta puhun
varovasti, avioliittoon en usko, mutta ystävyyden varaan rakennan. Ystävyyttä
ei synny ilman tasaveroista antamista, ja koska minä joudun julkisuudessa
olemaan sellainen lukittu lipas, minulla on ollut tarve uskoutua niille joihin
tosiaan luotan.
Niinpä Sylvi kertoo olleensa rohkea lapsi, joka ei pelännyt
edes pappilan isoa Musta-oria. Hän kertoo tapaamisestaan karismaattisen Urhon
kanssa ja nopeasti syttyneestä kiihkosta. Hän kertoo joutumisestaan aivan
uudenlaisiin ympyröihin, joissa Urho luovii kuin kala vedessä, mutta jotka
ujolle Sylville ovat koettelemus. Hän kertoo kaksospojistaan, joista toinen on
pärjääväinen päiväpoika ja toinen huolestuttavan herkkä yöpoika. Hän kertoo
vaikeudestaan päästää lapsista irti ja antaa näiden elää omaa elämäänsä.
Minun on ikävä poikia
niin kuin omia jäseniäni, on kuin minusta olisi amputoitu osa kun he ovat
kasvaneet minusta irti. Omaa aikaa rampana, sitä tässä on tarjolla.
Sylvi kertoo keskenmenoistaan ja kohdunulkoisesta raskaudestaan,
jonka jälkeen aviopuolisoilla ei ole enää yhteistä makuuhuonetta eikä fyysistä
yhteiseloa. Hän kertoo kutistavasta, vanhentavasta ja eristävästä
sairaudestaan, reumasta. Hän kertoo Urhon komeista naisystävistä, joiden
rinnalla tuntee olevansa kääpiökokoinen maatuska. Hän kertoo yksinäisyydestään
ja kosketuksen kaipuustaan.
Olen antanut Urholle kaiken mitä minusta irtosi,
sormistani ja monta kertaa unohdetusta sydämestäni ei puristunut yhtään pisaraa
enää, eikä se Urholle riittänyt.
Synkissä mietteissä oma kirjailijanurakin näyttää
kyseenalaiselta. Julkaistiinko teokset vain koska kirjoittaja oli pääministerin
tai presidentin puoliso? Olivatko kirjat tosiaan vanhanaikaisia ja puoliääneen
kirjoitettuja kuten kriitikot sanoivat? Eikö hänellä ollut oikeutta osallistua
muiden kirjailijoiden tavoin Kirjailijaliiton kokoukseen vain koska oli
presidentin puoliso? Olisiko ensimmäisen naisen kirjoittamisen sijasta
mieluummin pitänyt kirjoa?
Olen lukija ja pystyn
istumaan tuntitolkulla sijoillani ja lukemaan. Siitä lähti se yritys panna
itsekin jotakin paperille, siitä ja tuskasta, josta en pystynyt puhumaan.
Tuskan takana on voima, kirjoittaja tekee tuskasta taiteen, etten paremmin
sano, hän kerää itsensä kokoon joka aamu tyhjällä liuskalla. Mutta mitä sitten
käy, kun sanat ehtyvät, kun kynä juuttuu sijoilleen.
Kolmas ääni kirjassa on Essi Renvallin, joka kamppailee
Sylvi Kekkosen muotokuvan parissa. Mikään hahmotelma ei tunnu tavoittavan
kuvattavaansa, vaan aina korostuu jokin piirre liikaa yli muiden. Miten saada
esiin hauraus, mutta myös rohkeus ja sisukkuus? Miten saada esiin lempeys,
mutta myös kovuus ja pisteliäisyys? Miten saada esiin osaansa alistunut nainen,
mutta myös hänen kapinallisuutensa?
… minun on Sylvin
päätä tehdessäni oivallettava aivan toisenlainen tahdon lujuus kun omani.
Sellainen, joka taipuu, muttei taitu. Sellainen, johon voi painaa jäljen, mutta
joka palautuu omaksi itsekseen. Se on niin syvällä kuoren sisässä että on
tiivistynyt paineessa, millaiseksi nyt paineessa sitten tiivistytään.
Ensimmäinen nainen
tuntuu täysin uskottavalta, vaikka tietääkin kirjan Sylvin olevan Johanna
Venhon luoma fiktiivinen hahmo. Hän on kuin maatuskanukke, josta paljastuu aina
vain uusia puolia. Hän on henkevä, mutta myös lihallinen. Eikä Sylvi elä kirjassa
yksinään, sillä salavihkaa paljastuu huomioita myös Urho Kekkosesta ja
Marja-Liisa Vartiosta sekä Essi Renvallin taiteilijaluonteesta.
Kirjan kieli on kaunista ja ilmaisuvoimaista. Välillä teksti
ryöppyää, välillä se tiivistyy aforismeiksi. Siinä on runollisuutta, mutta myös
rauhallista arkisuutta. Paljon viisautta.
Aina jokin liike
meissä toteutuu. Jokin muutos tapahtuu. Vaikka se ei olisi se, mistä oli
haaveiltu, se on kuitenkin elämä.
PS. Kirjan kansi on upea! Sen on suunnitellut Satu Konttinen
Tamminiemessä olevan Sylvi Kekkosen muotokuvan pohjalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti