Kustantaja: Into 2019
Eveliina Talvitie (s. 1970) on aiemmin julkaissut
feminismiin liittyviä tietokirjoja, joista vuonna ilmestynyt 2013 Keitäs
tyttö kahvia oli läpimurto. Kovakuorinen on Talvitien ensimmäinen
kaunokirjallinen teos.
Kovakuorinen koostuu paloista, joista lukijan on muodostettava
kokonaisuus. Yhdessä aikatasossa kuvataan ystävysten Eevan ja Miran elämää
uudessa elementtilähiössä 1970-luvun Porissa ja myöhemmin Helsingissä.
Perhe-elämä on rikkinäistä. Miran rehevä äiti on yksinhuoltajaksi jätetty
alkoholisti ja Eevan julmanpuoleisella äidillä kumppanit vaihtuvat. Tytöt
oppivat pitämään puolensa. He ovat häiriköitä huvikseen tai kostonhalusta.
Välillä jompikumpi joutuu kiipeliin ja toinen pelastaa.
Tässä porukassa huonotkin jutut otettiin vastaan hyvinä.
Rakkaus oli puremista, nipistelyä ja tönimistä. Mitä lujempaa tuli tönityksi,
sitä turvallisemmalta tuntui.
Nykyhetki kirjassa ulottuu huhtikuusta 2006 huhtikuuhun
2007. Kulttuuritoimituksessa työskentelevä Eeva on tutustunut Joeliin ja tämän
tyttäreen Siiriin. Perustetaan perhe. Saadaan vuokrattua äveriäiden alueelta
soma pieni talo, jossa rakkaus voittaa kylmyyden ja vetoisuuden, huonosti
vetävän uunin ja toimimattoman suihkun. Sitten tapahtuu jotain pahaa, josta saa
selkoa vasta aivan kirjan lopussa. Onko kaikki pelkkää harhaa? Tätä käsitellään
kirjan loppupuolelle sijoitetuissa kolmessa mielentilatutkimuksessa, joista kutakin
edeltää täysmusta välilehti.
Onnellisuus on kehitetty kaupallisiin tarkoituksiin. Minäkin olen mennyt
siihen halpaan. Heittäydyin onnelliseksi ja yritin tosissani pitää vaikutelmaa
yllä. Ehkä halusin tuntea itseni normaaliksi.
Millä tavalla normaaliksi, toimittaja pyytää
selventämään.
Sellaiseksi
diidaadingdong. Aurinko paistaa, linnut laulaa. Kaunis perhe asuu
tiilitalossa.
Jotta ei olisi liian helppoa, on kirjailija vielä limittänyt
kertomukseen Mieheksi kutsumansa henkilön ajatuksia. Mies on teatterinohjaaja
ja käsikirjoittaja, jonka eräälle luennolle osallistuu pitkäsäärinen ja
provosoivia kysymyksiä esittävä nainen. Naisesta tulee Miehelle miltei
pakkomielle, vaikka tämä kolhii pahasti Miehen itsetuntoa. Ihailijoiden
palvontaan tottunut herra ei voi ymmärtää naisen välinpitämättömyyttä ja
ivallista suhtautumista. Kuka on tämä Mies ja kuka on Nainen?
Hän houkuttelee minut mukaan eksistentiaaliseen
synkkyyteensä. Härnää. Ei vastaa koskaan suoraan. Ei edes katso silmiin kun
kysyn häneltä jotain. Hän on mielivaltainen, narsisti, sanoisin. Kaiken pitää
mennä hänen mielensä mukaan. Pisin häntä alun perin ujona ja kiehtovana, ehkä
hieman epäsosiaalisena, mutta hän on jotain muuta. Eikä edes erityisen kaunis.
Kirjan nimi, Kovakuorinen, on eräänlainen sanaleikki.
Eevasta on elämänkokemustensa myötä kehittynyt kovakuorinen ihan eri tavalla
kuin aluksi melkoisen rääväsuiselta vaikuttavasta Mirasta. Toisaalta puhetta on
myös kovakuoriaisista, joita Mies intohimoisesti kerää. Paikoin kirjan
kappaleiden vaihtuessa välimerkkinä on kovakuoriaisen kuva ja samaa teemaa on
kansikuvassakin. Kokeeko Nainen olevansa yksi Miehen lävistämistä kuoriaisista
vai ajatteleeko hän jotakuta muuta?
Kovakuorinen ei ole suoraviivainen, vaan tarjoaa mahdollisuuden erilaisiin tulkintoihin. Ajatustyötä vaativasta rakenteestaan huolimatta se on viihdyttävä teos ja jännittävä kuin rikosromaani. Samalla siinä on kuitenkin vahva feministinen lataus, sillä tarinan naiset ovat vahvoja ja miehet sukupolvesta toiseen vastuun pakoilijoita.
Kovakuorisen lopussa on luettelo siteeratuista
teoksista. Kirjoissa skaala liikkuu Golonin Angelika-sarjasta Virginia
Woolfin Oma huone -teokseen, elokuvissa Uhrilampaista Ingmar
Bergmanin ohjaamaan Persona – Naisen naamio -elokuvaan ja
musiikissa Maaritin Jäätelökesästä Depeche Moden The Sinner in Me
-kappaleeseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti