Kustantaja: Otava 2019
Nura Farah (s. 1979) muutti Somaliasta Suomeen 13-vuotiaana,
suoritti koulun hyvin arvosanoin ja kouluttautui laborantiksi. Hänen vuonna
2014 ilmestynyt esikoisteoksensa Aavikon tyttäret kertoo
paimentolaisten elämästä 1940-1960-lukujen Somaliassa. Päähenkilö on Khadija-niminen
kapinallinen nuori nainen, joka päätyy itseään huomattavasti vanhemman miehen
toiseksi vaimoksi.
Aurinkotyttö
on jatkoa Aavikon tyttäret -romaanille. Se sijoittuu 1970-luvulle ja
kuvaa Khadijan vanhimman tyttären Shamsun kehittymistä nuoresta neidosta
aikuiseksi. Kun muut tytöt tavoittelevat mahdollisimman varakasta aviopuolisoa,
omaa majaa ja lapsia, haluaa Shamsu mieluiten opiskella, lukea kirjoja ja
päästä kaupunkiin asumaan. Hänen ihastuksensa kohde on nuori Madar, joka
kiertelee aavikkoleireissä opettamassa lapsia lukemaan ja
kirjoittamaan. Siis myös tyttöjä, vaikka vanhempien käsitys yleisesti onkin,
että oppia saavat tytöt joutuvat harhaan ja tahraavat perheensä maineen.
Haaveileva
sielu lennä rakkauden luo
levitä
siipesi pettymysten yli
haaveileva
sielu lennä kohti uskoa
sillä
voitat kitkerän vihan
ilman
rakkautta ei ole valoa
ilman
uskoa ei ole mitään odotettavaa
Janoinen
sielu jaksaa odottaa
kaikki on mahdollista mutta kärsivällisyyttä tarvitaan
Khadija on nyt jo yhdentoista lapsen äiti ja kunnioitettu
matriarkka. Klaanin naisten keskuudessa hän on ehdoton johtohahmo, jonka luokse
tullaan kauempaakin kysymään neuvoja niin kodinhoitoon kuin perheongelmiin. Vanha
kapinallisuus heijastuu siinä, että Khadija kannustaa naisia pitämään puolensa
eikä aina alistumaan miesten tahtoon.
Kotona Khadija on useimmiten se, joka saa tahtonsa läpi.
Lastensakin kohdalla hän uskoo tietävänsä näiden tarpeet paremmin kuin lapset
itse eikä juuri pane painoa näiden toiveille ja tunteille. Niinpä Shamsukin –
äidin oma Aurinkotyttö - huomaa yhtäkkiä olevansa naimisissa Keysen
sukulaispojan Abdullahin kanssa, joka tienaa hyvin Saudi-Arabiassa ja asuu
omassa talossa kaupungissa. Miehen luonteesta sen paremmin Keyse kuin
Khadijakaan eivät tiedä mitään, mutta se ei ilmeisesti ole oleellista. Shamsulla saattavat olla vaikeat ajat edessään.
Me naiset kärsimme maailmassa ja me saamme vähemmän.
Sinäkin tulet saamaan osasi kärsimyksestä, mutta älä unohda toivoa. Mikään
vaikeus ei ole ikuinen, vaikeiden aikojen jälkeen helpottaa. Kuivuuden jälkeen
saapuu sade, pidä tämä mielessä, tyttöseni.
Kirjan keskiössä on naisen asema, joka oli etenkin
maaseudulla vielä 1970-luvullakin alistettu ja huono. Kenenkään mieleen ei
juolahdakaan luopua tyttöjen puhdistusriitistä eli ympärileikkauksesta, koska sukupolvesta
toiseen noudatettu tapa on edellytys avioliittoon pääsemiselle. Nuoren tytön
koskemattomuutta ja kunniaa valvotaan koko kylän voimin. Avioliitossa miehen
määräysvalta on ehdoton niin lasten kuin vaimojen suhteen eikä väkivaltaisuudesta
kannata nurkua.
Sateet
tulivat ja menivät, aurinko nousi ja laski. Ja hakatut vaimot paransivat
haavojaan painamalla puiden lehdillä turvonneita nilkkojaan ja käsiään.
Valittamatta he jatkoivat elämäänsä, paimensivat eläimiä, hakivat polttopuita,
hoitivat lapsensa ja valmistivat ruokaa. Ensimmäinen kulhollinen meni aina
kuninkaalle, aviomiehelle. Lapset saivat odottaa vuoroaan. Heidän kuului
ymmärtää, että kuningas oli ensimmäinen.
Naiset jäivät
viimeiseksi. Eivätkä he lähteneet mihinkään, sillä vaihtoehtoja ei ollut eikä
parempaakaan tarjolla. Nyrkit saivat heilua ja haavoja paranneltiin yksin.
Mutta toisilleen naiset kuiskailivat salaisuuksia, vaikka moni piti suunsa
kiinni.
Aurinkotyttö-romaanin mielenkiintoista antia ovat
kuvaukset tavoista ja uskomuksista, jotka maaseudulla ja kaupungissa saattavat
jo poiketa toisistaan paljonkin. Kaikkialla kuitenkin juhlitaan esimerkiksi karnevaalinomaista
Eidiä ja vauvan neljänkymmenen päivän ikään pääsemistä laulaen, tanssien ja
runsaista ruuista nauttien. Arvostetuin aines on voi, sillä sitä
käytetään ruuanvalmistuksen lisäksi myös hoitoaineena jalkoihin, käsiin,
kasvoihin ja hiuksiin.
Farah on kehittynyt kirjailijana paljon esikoisteoksensa
jälkeen. Kertomus etenee johdonmukaisesti ja säilyy loppuun asti jännittävänä.
Kieli on runollista ja varmaa, rytmikästä. Henkilöhahmoissa naiset ovat etusijalla,
kukin erilaista elämänvaihetta ja -katsomusta edustamassa. On katkeroitunut
Fatima-mummi, jolle mikään ei riitä. On Keysen ensimmäinen vaimo Luul, joka
luovuttaa johtoaseman Khadijalle ja on tämän lapsille ehkä läheisempi kuin oma
äiti konsanaan. On Shamsun ystävätär Anab, joka perheen köyhyyden vuoksi
hankkiutuu määrätietoisesti vanhan miehen neljänneksi vaimoksi. Ja monia muita.
Shamsun tarina katkeaa kesken tavalla, joka lupailee sille
jatkoa. Jos näin on, niin tästä on kehittymässä todella mielenkiintoinen ja
silmiä avaava sarja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti