8.7.2019

LIUKKONEN, MIKI: Hiljaisuuden mestari


Kustantaja: WSOY 2019

Miki Liukkosen Hiljaisuuden mestari on eräänlainen rikostarina. Nuori mies T. Oneil kuolee myrkytykseen syötyään Subwayn patonkia. Talonmies puukotetaan kuoliaaksi. Kesken rikostutkinnan kuolee vielä yksi mies. Onko syyllinen avohoidosta juuri vapautunut cowboy-hahmo Lennart Oneil, T:n isä? Poliisit tuntuvat jostain syystä arvelevan niin. T:n äiti harkitsee itssemurhan tekemistä botoxin avulla.

Rikostutkinta on kuitenkin vain eräänlainen teoksen halki kulkeva polku. Tärkeämpää on selvittää ihmisten välillä risteäviä suhteita ja pohtia sitä, miten kaikki tosiasiassa ovat yksinäisiä ja kyvyttömiä tavoittamaan toisiaan. Esimerkiksi Lennartia ahdistaa pelko siitä, ettei toisia ihmisiä ole ehkä edes olemassa, mistä seuraa uusi ahdistus: ”mikä tekee minusta minut?”. Jokainen kirjan henkilöistä pohtii, onko tehnyt elämässään vääriä valintoja ja onko jotain tehtävissä tässä ja nyt. Nykyhetkihän on kuitenkin aina se ainoa oikea hetki.

Kun tietoisuus kasaantuu, se alkaa tutkia itseään. Kun jonkin mielentilan piirteitä tai niin sanottua koostumusta katsoo suoraan, se katoaa ja menettää merkityksensä aivan kuin mielentila tulisi tietoiseksi itsestään ja pinkoisi typertyneenä karkuun, tai kuin jotakin valolle allergista olentoa osoittaisi suoraan taskulampulla niin että se livahtaisi veks, takaisin pimeään. Esimerkiksi ne hetket, jolloin ihminen tajuaa olevansa onnellinen ja haluaa niin kovasti pitää tuosta onnen harvinaisesta ja arvokkaasta tunteesta kiinni, että lopulta pelko sen menettämisestä ja ohikiitävyydestä saa sen haalistumaan.

Hyvin suuressa osassa Hiljaisuuden mestari -teoksessa on pohdinta puhutun sanan merkityksestä. Etenkin ”Asioiden kiinnostavuus” -vlogia pitävä Herman Leorne tuntee riittämättömyyttä. Hänen pitäisi puhutella videoissaan ihmisiä, mutta miten onnistua siinä kun sanat johtavat niin helposti harhaan ja pikemminkin eristävät kuin yhdistävät? Yksinkertaisinkin lause on tarkemmin ajatellen tavattoman monimutkainen ja monitulkinnallinen.

…sanat ovat heiveröisiä köysisiltoja, ja ihmiset seisovat eri puolilla siltaa ja huutelevat sieltä toisilleen ja sanat tavallaan vapisevat ja hoipertelevat siltana kosken tai hirvittävän syvän rotkon yli, pyrkivät kohti määränpäätä, joka on ymmärrys, mutta vain hyvin harvoin sanat todella saavuttavat toisen ihmisen…

Paljon Hiljaisuuden mestarin pohdinnoista menee yhdellä lukemisella ohi, mutta iloa voi tuntea aina silloin kun jotain oivaltaa tai ainakin pystyy tekemään oman tulkintansa kirjailijan ajatuksista. Eli sana on saattanut tavoittaa lukijan.

Mikä on todellista? Minä haluan olla mukana jossain, mikä on todellista, ja jossain, mikä on olennaista. Mutta mikä on olennaista? Se mitä meille kerrotaan on oleellista, siitäkin huolimatta, ettei se mitä meille kerrotaan ole välttämättä todellista. 

Hiljaisuuden mestari -kirjassa on monenlaista tyylillä kikkailua, joista Liukkosen toivoisi jo luopuvan. On paljon alaviitteitä (jotkut pitkiäkin), alaviitteiden alaviitteitä ja sulkumerkkejä. Toisinaan teksti laajenee hengästyneeksi ryöpytykseksi ja rönsyää katkeamattomana sinne tänne. Lukujen otsikoissakin on jotain leikittelyä, mutta ainakin pian oppii tietämään, että A liittyy Lennartiin ja häntä haastattelevaan rikostutkijaan Kaspian Brenneriin ja B puolestaan Herman Leorneen, jota puhuttaa Kaspianin kollega Ifsana Hye.

Kirjan tyyli on ironinen, mutta herkkiäkin häivähdyksiä on. Esimerkiksi Lennartin muisto siitä, miten isä kantaa häntä pakkasillassa saunasta kotiin ja olo on lämmin ja turvallinen. Jotkut lauseet ovat huikean kauniita: … ohi sillan, jonka yli meni tyttö kuin yksittäinen viulun ääni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti