Kustantaja: Bazar 2019
Kolmekymmentäseitsemänvuotias Alina on vanki. Vankilana on
oma koti ja vanginvartijoina lapset eli nelivuotias Leevi ja kaksivuotias
Lyyti. Turvaverkkoa ei ole. Aviomies Jouni lähti Pariisiin toisen naisen
matkaan juuri, kun Lyytin olemassaolo oli ultraäänellä todettu. Myös Alinan
molemmat vanhemmat ovat Pariisissa. Itsekeskeinen draamakuningataräiti ei halua
mummin velvoitteita, vaan viettää railakasta elämää nuorien rakastajiensa
parissa ja siinä sivussa pitää ex-puolisonsa asioita kunnossa.
Teatterinohjaajaksi opiskellut Alina on yksinäinen, väsynyt
ja rahaton. Jounilta tulevat elatusmaksut ovat niukat eikä mistään heru
apurahoja tai ohjaustöitä. Työvoimatoimisto uhkailee karenssilla ja leikkurilla,
kun aktiivimallin todentamiseen tarvittavia lomakkeita ja tositteita ei ole
muistanut ajoissa toimittaa – tai sellaisia ei edes ole.
Freelancer-teatterinohjaaja on viraston näkökulmasta turhake.
- Mikä sä niinku väititkään olevasi?
- Teatterinohjaaja.
- Ikinä en ole käsittänyt, mihin teatterissa
tarvitaan ohjaajaa! Näyttelijäthän siellä kaiken työn tekee!
Alina
luuli virkailijan yskivän, mutta sitten hän tajusi, että tämä nauroi.
- Ahaa.
- Huonolta näyttää. Eikun odota. Täällä
epämääräisissä työsuhteissa olisi yksi.
- Onko se teatterialan työ?
- Ei sillä enää ole väliä!
- Mulle on. No okei. Minkä alan työ se
sitten on?
- Teatterialan.
Kotona olevalla yksinhuoltajalla ei tietenkään ole oikeutta
päivähoitoon eikä vapaaehtoisia lapsenkaitsijoita tunnu löytyvän, joten lapset
kainalossa on pärjättävä niin kaupassa (kirkunaa! yllättävää rahanmenoa!) kuin
liftausmatkalla työpaikalle (vilustuminen! kuumetta!).
Lapset olivat olleet aivan vitun rasittavia ja sen
seurauksena Alinasta oli kuoriutunut suohirviön, Grimmin äitipuolien ja
Perikato-elokuvan Hitlerin yhdistelmä, joka huusi lapsilleen, syytti näitä
omasta työtilanteestaan ja kielteisistä apurahapäätöksistä ja käpertyi lopulta
sikiöasentoon vollottamaan suihkun lattialle saadakseen olla hetken rauhassa.
Alinalla olisi mielessä vaikka kuinka paljon ideoita
ohjaustöihin: klassikoita uudella tavalla, nuortenteatteria ajankohtaisista
asioista, omaan elämään perustuvia realistisia kuvauksia, kokeellisia
näytelmiä. Teatterinjohtajien kanta on kuitenkin selvä. Näytelmien on oltava
taattuja ja turvallisia, suureen yleisöön meneviä, kaikkien tunteman henkilön
ohjaamia. Musikaali olisi paras. Jatkuva torjunta syö Alinan sietokykyä ja uskoa
omiin unelmiin. Ehkä Alina ei olekaan oikea taiteilija?
Ideaali oli ilmeisesti kaikkia sääntöjä ja rajoja
rikkova, täysin ennennäkemätön esitys, joka ruoti poliittista tilannetta
kriittisesti, vei teatteria tiettömien taipaleiden takana asuville
syrjäytyneille, pelasti laitoksiin suljetut vanhukset ja mielenterveyspotilaat,
puhui omaleimaista kieltään inhimillisyyden puolesta ja sai aikaan maailmanrauhan.
Lisäksi piti muistaa mainita työnsä motivaation olevan se, että oli syvästi
huolissaan rasismista / työelämän huonontumisesta / itsekkyyden lisääntymisestä
/ ilmastonmuutoksesta / sodista / veroparatiiseista / yksisarvisista.
Apurahoja taas saavat useimmiten miespuoliset hakijat ja
tunnetut nimet. Syvän kateuden vallassa Alina seuraa yhtä nimeä, joka toistuu
yhä uudestaan niin apurahojen saajana kuin kriitikoiden ja katsojien ylistämien
näytelmien ohjaajana. Matias Raatteentie! Yleisönkosiskelija! Alina haluaa
sabotoida!
Täydellinen näytelmä on tyyliltään satiirinen ja
paisutteleva, esimerkiksi kuvaus kaupassakäynnistä on herkullinen (ja
suututtava). Monta tärkeää asiaa tulee kirjassa käsiteltyä. Yksinhuoltajaäidin
kaoottinen arki, jossa kaipaisi edes hetkisen omaa rauhaa ja keskustelua muiden
aikuisten kanssa. Huoli lapsista, rakkaus heitä kohtaan, mutta myös väsyminen. Taiteilijan
palo teatteriin töitä tekemään, itsensä myymisen vaikeus, apurahaviidakko, nöyryyttävät
hylkäykset. Viranomaisten pompottava ja syyllistävä asenne. Seksuaalinen häirintä.
Alemmuudentunne, kun kaikki muut tuntuvat ehtivän kaikenlaista ja onnistuvan
kaikessa.
Onneksi kirjassa on ankeuden keskellä myös pieniä ilon
hetkiä ja luvassa taitaa olla romantiikkaakin. Täydelliseen näytelmään
on tulossa jatkoa vielä ainakin kahden osan verran, joten saapa nähdä miten Alinan
vielä käy!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti