Kustantaja:
Tammi 2019
Alkuteos: Kırmızı
Saçlı Kadın
Suomennos: Tuula Kojo
Kuusitoistavuotias lukiolaispoika Cem haluaa tienata
kesälomalla hieman rahaa ja lähtee kaivonkaivajamestari Mahmutin oppipojaksi. Cem ja hänen
äitinsä ovat taloudellisesti tiukoilla, koska isä on yhtäkkiä poissa kuvioista
– eikä tällä kertaa poliittisen näkemyksensä vuoksi vankilassa (kuten muutama
vuosi aiemmin).
Työmatka suuntautuu Istanbulin ulkopuoliselle tasangolle,
lähelle varuskuntakaupunkia. Sinne suunnitellaan isoa tekstiilitehdasta, mikä vaatisi todella hyvää kaivoa. Mestari Mahmut pitää itsepintaisesti kiinni valitsemastaan
kaivonpaikasta, vaikka vastaan tulee savea, kalliota ja pölisevää sekamaata. Hänen
vaistonsa sanoo, että vettä löytyy kyllä.
Cemistä mestari Mahmut pitää huolta isän lailla. Hän
tarkkailee, ettei nuorukainen vietä liian paljon aikaa kaupungissa eikä
ainakaan vieraile teatterissa. Cemiä viihdyttääkseen hän kertoilee iltaisin kuulemiaan
tai Koraanista lukemiaan opettavaisia kertomuksia. Vastineeksi Cem kertoo unikirjasta
lukemansa tarinan kuningas Oidipuksesta, jonka kohtalo isänmurhaajana on jäänyt
vaivaamaan mieltä.
Teatterista Cem ei malta pysyä loputtomiin poissa. Syynä on
Punatukkainen nainen, johon nuorukainen hullaantuu pelkän vilahduksen
perusteella. Myöhemmin selviää, että Punatukkainen nainen kuuluu kiertelevään
teatteriseurueeseen, joka esittää Opettavaisten tarujen teltassa mukaelmia
vanhojen trubaduurien tarinoista, perinteisistä saduista ja taruista sekä
islamilaisista ja suufilaisista vertauksista. Yksi kohtauksista on runoelma
isästä, joka luulee tappavansa kilpailijansa ja antaakin kuolettavan iskun
omalle pojalleen. Hänen tuskansa on suunnaton.
Pamukin teoksessa ei ole mitään sattumanvaraista, vaan
kaikki kerrottu on osa suurta kokonaisuutta ja kiertyy lopulta yhteen. Yksittäiset
lausahduksetkin saattavat enteillä tulevaisuutta, vaikka sitä ei lukemisen
hetkellä vielä voi aavistaa. Merkitystä on kertomuksilla isistä, jotka
surmaavat poikansa, ja pojista, jotka aiheuttavat isänsä kuoleman. Merkitystä
on oppipojan omaksumilla tiedoilla kaivonrakennuksen saloista ja maaperän
rakenteen tutkimisesta. Ennen kaikkea merkitystä on Punatukkaisella naisella,
Cemin Kohtalottarella. Nuori Cem tekee pahaa ja pakenee, mutta kohtaloaan hän
ei voi välttää.
Kun minä Kuninkaiden
kirjaa lukiessani pääsin luomiskertomusten, jättiläisten, petojen,
henkiolentojen ja paholaisten jälkeen tarinoihin kuolevaisten kuninkaiden ja
urheiden soturien seikkailuista sekä kaltaistemme ihmisten huoliin isästä,
perheestä, elämästä – ja valtiosta -, olin kuin kotonani tuttujen asioiden
parissa… minulla oli myös vahva tunne, että jos etenisin tässä loputtomien
tarinoiden valtameressä, ratkaisisin elämäni arvoituksen ja saapuisin rauhan
satamaan.
Pamuk kirjoittaa taidokkaasti, kuten nobelistilta voi
odottaakin. Teoksessa on ulottuvuuksia ohi yksilön tarinan, sillä kudelmaan
liittyvät Turkin poliittinen elämä, ihmisten maallistuminen, maan taloudellinen
vaurastuminen, Istanbulin lähiöiden vyöryminen yhä kauemmas maaseudulle ja sitä
myötä luonnon tasapainon järkkyminen. Kaikki kerrottuna lämpimästi ja ymmärtäen,
koskettavasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti