Kustantaja:
Otava 2020
Alkuteos:
Normal People (2018)
Suomennos: Kaijamari Sivill
Irlantilainen Sally Rooney (s. 1991) herätti huomiota heti
esikoisteoksellaan Keskusteluja ystävien kesken (2017, suomeksi 2019).
Hänen toinen romaaninsa Normaaleja ihmisiä voitti vuonna 2018 sekä Irish
Book- että Costa Book -palkinnon.
Connell on pikkukaupungin lukion suosituimpia poikia. Hän on
hyvä jalkapallossa, komea, fiksu ja kohtelias, poikaporukkaan sopeutuva ja
tyttöjen tunteisiin vetoava. Kotipaikkakunnalla kukaan ei välitä siitä, että
Connell on varaton, huonomaineisesta suvusta ja siivoojana toimivan yksinhuoltajaäidin
lapsi.
Mariannen vauras perhe asuu kartanossa, jossa Connellin äiti
käy siivoamassa. Marianne on
huippuälykäs, mutta ajattelee monista asioista omalla tavallaan. Häntä pidetään
omituisena tai jopa inhottavana, joten hän katsoo viisaimmaksi pysytellä omissa
oloissaan ja esittää piittaamatonta.
Jossain vaiheessa Marianne ja Connell kuitenkin tutustuvat
ja huomaavat viihtyvänsä toistensa seurassa. Heillä on paljon puhuttavaa ja
samoja kiinnostuksen aiheita, seksuaalista vetoakin on. Kaikki tapahtuu
salassa, sillä Connell ei voisi ajatellakaan, että muut tietäisivät hänen
seurustelevan luokan paarian kanssa. Marianne alistuu aikansa, mutta lopulta
loukkaus käy liian suureksi ja juuri päättökokeiden kynnyksellä tulee ero.
Trinity Collegessa Dublinissa tilanne on aivan toinen.
Connell tuntee itsensä maalaisjuntiksi itsevarmojen hienostokoulujen kasvattien
keskuudessa, vetäytyy syrjään ja keskittyy enemmän opiskeluun kuin huvitteluun.
Toisaalta hän ei voi olla hieman halveksimatta opiskelutovereitaan, jotka
heittäytyvät kiihkeään väittelyyn teoksista, joita eivät ole edes
vaivautuneet lukemaan.
Mutta siinäpä se: kirjallisuus liikuttaa häntä. Eräs
professori puhuu ”suuren taiteen nautinnollisesta kosketuksesta”. Ja tavallaan
se tunne, joka Connellissa herää, kun herra Knightley suutelee Emmaa kädelle,
ei ole täysin aseksuaalinen, vaikka sen suhde seksuaalisuuteen on epäsuora. Se
kertoo Connellille, että samanlainen mielikuvitus, jota hän käyttää lukijana,
on tarpeen myös oikeiden ihmisten ymmärtämiseksi, läheisten suhteiden ylläpitämiseksi.
Mariannesta sen sijaan kehittyy seurapiirin keskus, tyylikäs
ja säkenöivä nainen, jonka hohtoa korostaa vielä varakas (joskin öykkärimäinen)
poikaystävä. Connellin ja Mariannen kohtaaminen vie heidät uudestaan
suhteeseen, jota kumpikaan ei halua kutsua seurusteluksi ja joka aina välillä
katkeaa väärinkäsitysten vuoksi. Kummallakin on hyvä olla toisen seurassa,
mutta sisäinen epävarmuus kalvaa.
Mä toivon, että voidaan aina olla toistemme
puolella, Marianne sanoo. Se on musta hirveän lohduttavaa.
No se on hyvä.
Silloin Marianne katsoo Connellia niin kuin
näkisi hänet ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun he istahtivat pöytään.
No joka tapauksessa, hän sanoo. Mitä sulle
kuuluu?
Connell tietää,
että kysymys on vilpitön. Hän ei ole altis uskoutumaan eikä vaatimaan muilta
mitään. Siksi hän tarvitsee Mariannea. Se on hänelle uusi oivallus. Marianne on
ihminen, jolta hän voi pyytää asioita. Vaikka heidän suhteessaan on tiettyjä
vaikeuksia ja kaunoja, se jatkuu silti.
Miksi sitten sekä Marianne että Connell ovat niin epävarmoja omasta "normaaliudestaan"? Rooney ei selittele asioita heidän puolestaan, mutta antaa lukijalle kuitenkin joitakin vihjeitä. Jotain voi laittaa kodin ilmapiirin syyksi, jotain henkilökohtaisten menetysten piikkiin. Kovin mustavalkoista mikään ei ole, sillä kukaan ei ole pyhimys, mutta ei myöskään paholainen. Normaali ihminen siis?
Normaaleja ihmisiä -romaanin teemat ovat tuttuja jo Jane Austenin teoksista: kahden ihmisen välinen vetovoima,
väärinkäsitykset ja väärät tulkinnat, luokkayhteiskunnan vaikutukset. Rooney
jopa alleviivaa tätä kuvatessaan Connellin täydellistä eläytymistä
Austenin Emmaan. Nykyaikaan siirrettynäkin tarina toimii. Tyyli on
sopivan kevyttä ja vivahteikasta, hieman ironista. Oivallettavaa ja ajateltavaa riittää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti