Kustantaja:
Teos 2020
Alkuteos:
The Mirror & The Light
Suomennos: Kaisa Sivenius
Hilary Mantelin upea trilogia Thomas Cromwellista päättyy
osaan Kuningashuone. Sekä sarjan ensimmäinen osa Susipalatsi (2011) että toinen osa Syytettyjen sali (2012) voittivat Man Booker-palkinnon, joten
Mantelista tuli kolmas henkilö (ja ensimmäinen nainen), joka on voittanut
kyseisen palkinnon kahdesti. Tähän mennessä kukaan ei ole voittanut Man Booker
-palkintoa kolmasti, mutta nyt se saattaa tapahtua.
Thomas Cromwell (1485–1540) on Mantelin teossarjan
päähenkilö ja kertoja. Kyläsepän kaltoin kohdellusta pojasta kehkeytyy
sisukuuden ja hyvän onnen ansiosta sivistynyt hovimies, joka nousee
arvoasteikossa yhä korkeammalle ja viimein kuningas Henrik VIII:n (1491–1547)
luottohenkilöksi. Asemassa pysyäkseen Cromwellin on oltava kova ja laskelmoiva,
sillä kaikki on kiinni Henrikin mielialoista ja oikuista. Ehkä imertelu auttaa:
Mitä minä keisarista, vaikka hän olisi koko maailman
keisari? Teidän majesteettinne on ainoa ruhtinas. Te olette muille
kuningashuoneille peili ja valo.
Kuningashuone jatkaa kertomusta täsmälleen samasta
hetkestä, johon Syytettyjen sali päättyi eli Anne Boleynin mestauksesta.
Kuningas on vapaa menemään naimisiin neitseellisen Jane Seymourin
kanssa ja yrittämään jälleen miespuolista perijää. Edward-poika syntyy, mutta
Jane kuolee pian synnytyksen jälkeen. Taas on alettava etsiä kuninkaalle
puolisoa, joka vahvistaisi Englantia Euroopan poliittisella kartalla ja
tyydyttäisi Henrikin nirsoa makua.
Viisikymppinen Cromwell on tässä vaiheessa Englannin
toiseksi vaikutusvaltaisin mies, joka jopa aateloidaan. Menestys herättää
kateutta ja huolta monella taholla. Aatelisia harmittaa, että heidän puhtaan
verensä joukkoon nousee alhaissyntyinen mies Putneystä. Tavallinen kansa taas
näkee Kromussa suurimman syyllisen kaikkiin heihin kohdistuviin uskonnollisiin,
taloudellisiin ja poliittisiin vääryyksiin.
Jossakin, tai kukaties ei missään, on yhteiskunta, jota
filosofit hallitsevat. Heillä on puhtaat kädet ja tahraton sydän. Mutta jopa
valon metropolissa on kärpäsiä kuhisevia tunkioita ja lantakasoja. Jopa hyveen
tasavallassa tarvitaan miestä lapioimaan paska pois, ja jossakin on
kirjoitettu, että miehen nimi on Cromwell.
Samaan aikaan ilmaantuvat jo tuhon enteet. Cromwell painostaa
Henrikin naimaan Clevesin prinsessa Annan, jotta Englannilla olisi
protestanttisen Saksan tuki Ranskaa ja Espanjaa vastaan, mutta avioliitto
puretaan nopeasti. Henrikistä Anna on ruma ja vanha – ja Anna ajattelee
varmasti samaa itseään parikymmentä vuotta vanhemmasta Henrikistä. Nuoresta
Katariina Howardista tulee Henrikin itsensä valitsema uusi kuningatar.
Myöskään katolisen uskon tukahduttaminen Englannissa ei suju
Cromwellin laskelmien mukaan. Lakkautettujen luostarien varallisuuden
siirtämisen valtion kassaan Henrik hyväksyy, mutta ei kaikkien tuttujen
sakramenttien poispyyhkimistä. Cromwellin suuren unelman eli englanninkielisen
Raamatun julkaiseminen siirtyy siirtymistään.
Henrikin vainoharhaisuus herää. Onko Cromwellista tullut
suurempi kuin kuninkaastaan? Tuntuuhan siltä, että juuri hän ohjaa ja
kontrolloi kaikkea ja saa kaikki tiedot ensimmäisenä. Suunnitteleeko Cromwell
ehkä tietä seuraavaksi kuninkaaksi naimalla Henrikin vanhimman lapsen Maryn?
Hän pelkää sinua, mestari. Olet kasvanut hänen ohitseen.
Olet edennyt pidemmälle kuin kenenkään palvelijan tai alamaisen kuuluu.
Thomas Cromwellin ja kaikkien muidenkin kirjassa esiintyvien
henkilöiden kohtalot ovat tietenkin tiedossa, mutta silti yli
yhdeksänsataasivuinen järkäle pitää otteessaan. Teksti etenee joustavasti ja
henkilöiden nokkela sanailu tuo siihen mustahkoa huumoria. Samalla voi
tarkkailla, mikä varomaton lausahdus todennäköisesti vielä
käännetään Cromwellia vastaan.
Mantelin luoma Thomas Cromwell on hyvin todentuntuinen hahmo. Vanheneminen tuo mukanaan surumielisyyden ja itsetutkiskelun, tuttujen ihmisten haamut ja monenlaiset muistot. Silti Cromwell jää
jonkinlaiseksi arvoitukseksi: millainen hän oikeasti oli, mikä häntä ajoi
eteenpäin?
Mikä olen, se olen ja se oleva olen
Mutta millainen olen, ei tiedä kukaan
Pahako vai hyvä, vankiko vai vapaa
Mikä ole, se olen
ja se oleva olen…
…Kumpi ja kuinka, sen päättäkööt muut
Todeksi tuomitkoot tai valheen omaksi
Enempää ette tiedä kuin tietää saitte
Sillä olen mikä
olen, mitä seuraakaan…
Historialliset romaanit usein ovat romanttisia, niin tämäkin omalla tavallaan. Cromwell ei tunnu olevan kovin kiinnostunut kohdalleen osuvista naisista, mutta kardinaali Wolseyta hän ajattelee vielä viime hetkilläänkin.
VastaaPoistaMinusta Cromwell kyllä rakasti vaimoaan, mutta menetti tämän kovin varhain ja äkillisesti.
Poista