Kustantaja:
S & S 2019
Alkuteos:
Bluets
Suomennos: Kaijamari Sivill
Amerikkalainen kirjailija Maggie Nelson rakastui siniseen
väriin kuin olisi langennut lumoukseen. Jokainen sininen esine tuntui
salaiselta koodilta, Jumalan sormenjäljeltä. Sininen värijauhekasa herätti
pakottavaa (vaikkakin epämääräistä) halua. Tarve kirjoittaa sinisestä väristä oli
niin palava, että vuosien ajan Nelson kertoi kirjan olevan jo tekeillä, vaikkei
ainuttakaan sanaa vielä ollut kirjoitettu. Miksi?
16. Tästä kaikesta tulee puhuttua hilpeästi, vaikka
tosiasiassa tuntee olleensa kuolemansairas, ja kirjeenvaihtajat lähettävät
sinisiä uutisia kuin vihoviimeisenä toivona tepsivästä hoidosta.
17. Mutta mitä mielessä liikkuu, kun puhuu väristä
hoitokeinona vaikka tautiakaan ei ole vielä määritelty?
Sinelmiä-teos on ohut ja koostuu 240 lyhyestä
fragmentista, joissa kirjailija pohtii värin merkitystä itselleen ja
yhteiskunnalle yleensä. Liikkeelle hän lähtee siitä peruskysymyksestä, mitä
väri oikeastaan on, missä se on, tai onko sitä ylipäätään. Onko värien
näkeminen vain valetietoisuutta?
Sinisen värin on todettu olevan kaikkialla maailmassa
väreistä suosituin. Suomalaistenkin mielimaisema on sininen, mutta värihän onkin
ympärillämme kaiken aikaa: taivas, järvet, meri. Toki sininen väri voi
joissakin yhteyksissä olla vastenmielinen, ainakin ruuan kohdalla se voi
merkitä hometta tai myrkyllisyyttä. (Mustikkapiirakan kohdalla ei tietenkään
ole näin, mutta sen väri ei olekaan kirkas sininen.) Sininen valokaan ei tunnu
hyvältä.
Mahtaako kirjailijalla olla mielessään jokin tietty sävy,
joka tuntuu oikeimmalta siniseltä? Violettiin vivahtava se ainakaan ole, mutta
väärältä voi tuntua puhdas sininenkin. Nelson matkusti kerran vartavasten Lontooseen
nähdäkseen Yves Kleinin maalaukset, joihin taiteilija oli keksinyt ja
patentoinut oman ultmariininsinisen sävynsä. Hän ei kuitenkaan pystynyt katsomaan
maalauksia kuin hetken, sillä sininen säteili niin kuumana, että se tuntui
kipuna silmämunissa.
Kirjailija pohdiskelee myös, näyttääkö maailma erilaiselta
sinisten silmien välityksellä nähtynä (ja päättää uskoa niin). Entä sinisten
silmien merkitys siellä, missä ne ovat harvinaisuus? Tästä päädytäänkin
sellaisten naispyhimysten pariin, jotka mieluummin ovat kaivaneet siniset
silmät päästään kuin antautuneet himokkaiden miesten kähminnälle. Jeesus
puolestaan seisoo maalauksessa toisensa perään taustanaan hehkuvan sininen
mandorla – sininen mantelinmuoto (joka taas tuo mieleen jotain ihan muuta).
Sinelmiä-teoksessa kirjailija siteeraa monen eri alan
asiantuntijoita. On filosofeja antiikin ajoista asti, on kirjailijoita,
kuvaamataiteilijoita ja lauluntekijöitä. Eniten nousevat esiin Väriopin
laatija Goethe, abstrakti taidemaalari Joan Mitchell ja laulaja Billie Holiday.
Väriin liittyvien pohdintojen lomassa Nelson kuvailee varsin
suorapuheisesti viehtymystään seksiin, erotiikkaan ja pornoon. Mieleen tulee
ranskalainen Catherine Millet, kun Nelson kertoo halustaan katsoa, kokea,
koskea ja maistaa. Kirjailija puhuu myös onnettomuudessa vakavasti
vammautuneesta ystävästään, jonka sinistyneitä jalkoja raastaa ankara kipu ja
joka kuitenkin on surussaan antelias. Usein kirjailija suuntaa sanansa
petolliselle rakastetulleen, jota rakasti palavasti sokeana tämän todelliselle
olemukselle.
…sanon, että jos se mitä tunsin ei ollut rakkautta, minun
on pakko myöntää etten tiedä, mitä rakkaus on, tai että minä yksinkertaisesti
rakastin pahaa miestä. Puhun siitä, miten nämä muotoilut tyhjentävät rakkauteni
kaikesta sinisestä ja jättävät ruman värittömän kalan sätkimään leikkuulaudalle
keittiöön.
Englanninkielessä on siniseen liittyvillä sanoilla helpompi
leikkiä kuin suomenkielessä. Sana ”blue” tuo värin lisäksi mieleen alakulon ja
”blues” musiikinsuunnan. ”Bluets” taas muistuttaa ruiskaunokeista, mutta myös
itkemisen ja valvomisen aiheuttamista renkaista silmien ympärillä. Kaijamari Sivill onnistuu suomennoksessaan erinomaisesti.
Ehkä Sinelmiä-teos on Maggie Nelsonin farmakon, kirjoitettu
sana joka toimii lääkkeen lailla? Mutta mikä olikaan tauti?
Sillä sinisellä ei ole mieltä. Se ei ole viisas eikä
lupaile viisautta. Se on kaunis, ja huolimatta siitä, mitä filosofit ja
teologit ovat sanoneet, kauneus ei minun mielestäni sen kummemmin hämärrä eikä
paljasta totuutta. Eikä se myöskään vie kohti oikeutta tai siitä poispäin. Se
on farmakon. Se säteilee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti