Kustantaja: WSOY 2020
Vielä yksi vuorokausi ja sitten Saaran tytär Sofia lähtee
opiskelemaan Montréalin yliopistoon. Tiukkana luonnonsuojelijana Sofia ei
suinkaan lennä Kanadaan, vaan aikoo kierrellä bussilla pitkin Eurooppaa tapaamassa
tuttuja ja jatkaa sitten Ranskasta rahtilaivalla määränpäähänsä. Saara kokee
suorastaan fyysisenä kipuna sen, että joutuu eroon lapsestaan.
Lapsen lähtö on kuin tietoisuuteen tehty
leikkaus, ja siihen on ilmestynyt haamusärkyä, tuskan aihioita. Lapsi, minun
sisälläni kasvanut, kaikkoaa pois, minun kahden rintani maitoa imenyt uusi
parien olento lähtee luotani. Minä olen ollut pari lapseni kanssa. Äiti ja sen
lapsi. Madonnankuva, ikoni. Lapsen tietoisuus on ollut minun tietoisuuteni
pari.
Nyt ne erkanevat
toisistaan. Olo on kuin tapetulla ja nyljetyllä kaupunkikanilla, jota
paloitellaan provencelaista pataa varten. Siis turta ja tunnoton, koska
kuollut.
Tuntien huvetessa Saara muistelee omaa elämäänsä. Ensimmäistä
ulkomaanmatkaa ja oleskelua Pariisissa. Uhkaavaa tilannetta, johon joutui
hyväuskoisuutensa ja seikkailunnälkänsä vuoksi, ja josta selviytyi nipin napin.
Niinpä Saara nyt varoittelee vaaroista kaiken aikaa, mutta rempseä ja itsevarma
tytär tuskin kuuntelee.
Nuori aikuinen = henkilö, jonka hallitsevimmat
ominaisuudet ovat viattomuus ja luottamus. Hän on muotoutuvassa tilassa. Tytön
huone: seinät muotoiluvahaa.
Nuori aikuinen = henkilö, joka uskoo, että voimme
kuvitella maailman uudeksi ja paremmin toimivaksi ja muuttaa maailman, jos vain
tahdomme.
Kuusikymppisen Saaran ajatukset palaavat yhä uudestaan myös
lyhyeksi jääneeseen avioliittoon ihanan Timon kanssa. Suurimman osan elämästään
Saara on ollut vetäytyvä ja ulkopuolinen, mutta olisiko hänellä vielä
mahdollisuus uuteen onneen? Rohkeutta repäistä ja ruveta rikkomaan rajoja?
Olisiko Abrahamin Saarassa hänelle esikuva – uskalsihan tämä nauraa Jumalallekin
päin naamaa.
Saaran tarinan pitäisi olla harmaiden panttereiden
huoneentaulu ja opas vanhenemiseen. Älkää jääkö tuijottamaan ryppyjä ja
hupenevaa lihasmassaa vaan huomatkaa tahtotila. Täältä tullaan elämä ja harmaat
aivosolut harmaan tukan alla! Itse asiassa Saara korjasi: vaaleanpunaiset
aivosolut. Ne ovat harmaita vain kuolleelle ruumiilla.
Kirjan nimi on Tytön huone. Puhetta on itse asiassa
kahdesta erilaisesta tytön huoneesta. Ensimmäinen on Saaran opiskeluaikaisen
kimppakämpän huone, jonka vuokraisäntä on sisustanut romanttiseksi ja somaksi
omaa tytärtään varten. Sen suojissa Saara elää elämänsä pahimmat pelot ja
painajaiset Pariisin kokemusten jälkeen. Toinen on tietenkin Sofialta vapautuva
huone, jolle pitäisi keksiä uusi tarkoitus. Mitään pyhäkköä Saara ei aio siitä
tehdä.
Saara tunsi olonsa levottomaksi ja ajatteli taas tytön
huonetta. Mitä tehdä tyhjäksi jäävälle tilalle, jos asiaa katsoo merkitysten
näkökulmasta? … Mikä on elämän tarkoitus nyt, kun en ole enää olemassa toista
varten vaan ainoastaan itselleni? Mikä ja kuka tämä itse on, tämä rypistyvä
hiilijalanjälki, joka pitää oikeutenaan elää mukavaa elämää, shoppailla netissä
ja käydä konserteissa?
Monenlaisia muitakin ajatuksia tulee ja menee. Pianonsoiton
opettajan päässä soi tietenkin musiikki ja etenkin Schubertin kohtalokas ja julma
laulu Forelli, joka jollakin lailla yhdistyy niin omiin nuoruudenkokemuksiin
kuin tyttären puolesta koettuun pelkoon. Samoihin tuntoihin liittyvät myös
monet muut luontoon ja etenkin lintuihin liittyvät ajatukset ja huomiot. Tytön
huone on hieno teos, josta löytää kerrostumia ja symboleja toinen toisensa
jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti