Kustantaja: S & S 2020
Ollaan vuodessa 2052. Helsingin tunnetuin rakennus on
Tarja-Tower, autot ovat itseohjautuvia, Mars-planeettaa muokataan maan
kaltaiseksi ja eläkeikä on 54 vuotta. Tärkein ero vuoteen 2020 nähden on
kuitenkin se, että nyt kaikkien seitsemänkymmentäviisi vuotta täyttävien odotetaan
poistuvan kuormittamasta yhteiskuntaa myrkkykapselin avulla. Suomen
kansalaisuus katkeaa tuohon ikään ja sen jälkeen vielä elossa oleva ihminen on paperiton
ja rahaton yliaikaa elävä lainsuojaton.
Kun lapsia jätetään hankkimatta ilmastonmuutoksen takia,
sitä kyllä ymmärretään. Eikö olisi reilumpaa, jos hankittaisiin ne lapset ja
karsittaisiin ennemmin tosi pitkään eläneistä?... Jos edes pieni osa kituvista
vanhuksista päättäisi päivänsä ajoissa, siinähän tulisi ilmastoteko ja
eläkepommin purku samassa paketissa.
Lex75 oli aikoinaan Annastiinan idea, mutta toki pehmeämpi
muodoltaan. Hänen tarkoituksenaan oli vain tarjota ikäihmisille ”eliniän
itsemääräämisoikeutta” eli vapautta valita kuolemansa ajankohta. Jyrkemmät
rajat tulivat myöhemmin oikeasuomalaiset-puolueen tahdosta, kun hyötynäkökohdat
vaikuttivat niin suurilta.
Jos vanhuksia olisi vähemmän, energiankulutus laskisi,
Helsingin asuntopula helpottaisi, vesistöihin ajautuisi vähemmän lääkejäämiä,
terveyskeskuksiin ei tarvitsisi jonottaa niin pitkään, kolikoitaan kaivelevat
ikäihmiset eivät enää hidastaisi kassajonoja.
Nyt Annastiinalla itsellään on viimeinen elinviikko menossa.
Entisenä ministerinä ja pääministerin leskenä hänen on erkaannuttava elämästä
näyttävästi ja julkisesti. On suunniteltava läksiäisjuhlat, mietittävä
viimeiset sanat ja valmistauduttava exitukseen sopivia lakanoita ja kukkia
myöten. Vaikeinta on keksiä tarpeeksi persoonallisia ja mieleenpainuvia viimeisiä sanoja, kun edes Annastiinan ikioma Amimoni eli Heath Ledger -hahmoinen hologrammi ei osaa auttaa.
Kuolinpäivän vaatteisiin, koruihin ja kampaukseen voidaan
sijoittaa yhtä lailla kuin hääpäivään, ja hyvinvointikeskukset tarjoavat viime
päivän paketteja, joissa lähtöön valmistaudutaan perusteellisilla hemmottelu-
ja kauneushoidoilla. Pitopalvelut tarjoavat viimeisiä aterioita, ja monet
otattavat itsestään tyylikkäät viimeiset kuvat, usein luonnossa tai muissa
lempipaikoissaan.
Yhtäkkiä Annastiina ei osaakaan kuvitella tilannetta, jossa häntä
ei enää olisi. Paniikki iskee ja Annastiina pakenee metsien suojiin; hänestä
tulee poliisia ja tiedotusvälineitä pakoileva metsämummo. Kohu on tietenkin valtava
ja suuri yleisö suutuksissaan siitä, että lain alkuunpanija rikkoo nyt itse
sääntöjä. Miten Annastiinan mahtaa käydä? Selviääkö hän, kun ainoana apulaisena
on hieman rajoittunut Heath? Saadaanko Annastiina kiinni? Pakotetaanko hänet
itsemurhaan?
Annastiina ei ole elämänsä aikana ollut mikään mukava nainen,
vaan opportunisti ja röyhkeä pyrkyri, joka uransa vuoksi on tehnyt monenlaisia
ikäviä asioita. Aika metsässä saa hänet ehkä miettimään asioita uudella
tavalla. Ystävätkään eivät häntä ole hyljänneet ja jopa Heath muuttuu hetki
hetkeltä inhimillisemmäksi.
Varastettu aika alkaa olla lopussa, Annastiina miettii.
Tuhlattu. Käytetty. Mitä eroa niillä lopulta oli? Aikaa ei voinut säästää,
koska sille ei ollut astiaa. Sitä ei voinut käyttää, koska siitä ei saanut
kiinni. Ehkä halu kontrolloida, jaotella ja pätkiä aikaa oli lopulta vain
yritys unohtaa, ettei heillä ollut siihen mitään otetta.
Piia Leino kuvaa vetävästi maailmaa, jossa aiemmin mahdottomina pidetyistä asioista on vähitellen
tullut normaali käytäntö. Koronapandemian vaivaamaa nykymaailmaa rupeaa katselemaan uusin silmin: onko suhtautuminen ikäihmisiin
muuttunut laskelmoivammaksi, onko talouden vakaus noussut tärkeämmäksi kuin
ihmishenki? Yliaika-teos ei
vakavasta sanomastaan huolimatta ole kuitenkaan synkkä, vaan yllättävän hauska
ja nokkela. Kuvaukset niin median tekopyhyydestä kuin talouselämän reaktiovalmiudesta,
niin ihmisten pikkumaisuudesta kuin poliitikkojen laskelmoinnista osuvat
tarkasti. Ehdottomasti lukemisen arvoinen teos!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti