12.6.2020

TURTON, STUART: Evelynin seitsemän kuolemaa


Kustantaja: Otava 2020
Alkuteos: The Seven Deaths of Evelyn Hardcastle
Suomennos: Jaakko Knkaanpää

Stuart Turtonin esikoisromaani Evelynin seitsemän kuolemaa kaihtaa kaikkia luokitteluja. Toisaalta se on dekkari Agatha Christien hengessä ja toisaalta goottilainen kauhukertomus, mutta lisäksi siinä on jotain täysin omanlaistaan ja määrittelemätöntä.

Ollaan 1920-luvulla. Tapahtumapaikkana on Hardcastle-suvun rapistunut kartano. Yhdeksäntoista vuotta sitten siellä murhattiin raa’asti toinen perheen pojista, minkä jälkeen kartano jätettiin vuosittaista muistopäivää lukuun ottamatta oman onnensa nojaan. Nyt sama vierasjoukko, joka oli paikalla Thomasin murhan aikaan, on kutsuttu juhlimaan perheen esikoista, Evelyniä. Ilmapiiri on pahantahtoinen ja riitaisa, ei ollenkaan juhlava.

Kirja kattaa kahdeksan päivän ajanjakson. Lukija pääsee toiminnan keskelle heti ensimmäisen päivän aamuna tavatessaan metsässä kauhistuneen miehen, joka huutaa Annaa. Mies ei muista mitään. Ei sitä, kuka Anna on. Ei sitäkään, kuka on itse. Oma ruumis tuntuu vieraalta, liian suurelta ja vanhalta. Kaiken muun lisäksi miesparan päässä jokin ääni jakelee käyttäytymisohjeita.

 Rauhoitu.
En saa henkeä”, korisen. Veri pauhaa korvissani, kun vaivun maahan ja sormeni uppoavat multaan.
Pystyt kyllä hengittämään, kun vain rauhoitut.
Sisäinen ääni tyynnyttää. Sen sävy on viileä, luotettava.
Sulje silmäsi, kuuntele metsää. Kokoa itsesi.

Myöhemmin selviää, että mies on tohtori Sebastian Bell. Pelokas ja väritön sivustakatselija, vastuunvälttelijä. Bell ei ole kuitenkaan kertojan ”isäntänä” enää seuraavana aamuna, vaan tilalle on vaihtunut vanha hovimestari. Ja näin tarina etenee: joka aamu uusi mieli ja uusi ruumis, joita kertojan pitäisi hallita. Joka päivä uudenlaisia havaintoja ympärillä tapahtuvista asioista.

   ”Minulla pauhaa täällä kahdeksan eri ihmistä”, sanon ja napautan itseäni ohimoon.
   ”Kahdeksan?”
   ”Ja myös kahdeksan versiota tästä päivästä”, sanon. ”Aina kun aamulla herään, olen eri vieraassa. Tämä on viimeinen. Joko ratkaisen jutun tänään tai aloitan alusta huomenna.”

Näyttää siltä, että kartanossa toistuu yksi ja sama päivä yhä uudestaan. Suurin osa vieraista tekee samoja asioita ja puhuu samoja sanoja muistamatta niistä seuraavana päivänä yhtään mitään. Joka ikisenä iltana Evelyn-neiti kuolee, ehkä itsemurhan seurauksena tai taitavasti suunnitellun murhan uhrina. Tapahtumia ei voi estää, yrittäminenkin vain pahentaa asioita.

   ”Emme voi selvittää murhaa, jos kukaan ei kuole, ja jos emme selvitä, emme pääse täältä pois.”
   ”Antaisitko sinä hänen kuolla?” kysyn järkyttyneenä hänen piittaamattomuudestaan.
   ” Olen elänyt tämän päivän kahdeksan kertaa ja hän on kuollut joka ilta, vaikka olisin tehnyt mitä”, hän sanoo ja pyyhkii pöydän reunaa sormellaan. ”Se, mikä tapahtui eilen, tapahtuu myös huomenna ja ylihuomenna. Voin vakuuttaa, että vaikka kuinka haluaisit puuttua asioihin, olet jo yrittänyt ja epäonnistunut.”

Melko pitkään menee, ennen kuin isännästä toiseen liikkuvan kertojan henkilöllisyys selviää. Hän on Aiden Bishop, yksi niistä kolmesta henkilöstä, jotka on määrätty selvittämään syyllinen Evelynin kuolemaan. Nämä kolme muistavat kokemansa ja näkemänsä asiat ja muodostavat keräämistään tiedonsiruista kokonaisuutta. Se, joka ensimmäisenä päätyy oikeaan ratkaisuun, vapautuu aikasilmukasta ja pääsee pois kartanosta.

Aikaa tapauksen ratkaisun löytämiseen on kuitenkin vain kahdeksan päivää. Jos oikea nimi ei silloin ole tiedossa, alkaa kierros uudestaan tyhjästä, Näin on tapahtunut luultavasti jo satoja tai tuhansia kertoja. Aidenille on sentään sallittu avustaja eli mystinen palvelustyttö Anna ja osittain myös Ruttolääkärin hahmoon pukeutunut hahmo, joka tuntuu valvovan tapahtumia. Mutta kuka on hirveä Lakeija, joka haluaisi tappaa ”pikku kanit” yhden toisensa perään?

Kirjassa on yksityiskohtia ja johtolankoja niin runsaasti, että niistä on miltei mahdoton pitää lukua. Tämä on älyllä leikittelevä trilleri, jossa ei hirveästi kiinnitetä huomiota ihmisten tunteisiin, sillä Evelynin kuolemakaan ei useamman kerran toistuttuaan tunnu enää kovin suurelta jutulta. Kyseessä on näppärä murhamysteeri, jossa vanhoja ideoita on kierrätetty uudella tavalla. Ajassa liikkuminen on aihe, jonka konkreettista puolta, mahdollisuuksia ja mahdottomuuksia ei kannata kovasti mietiskellä, vaan nauttia vain itse kertomuksesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti