Kustantaja: Otava 2019
1. haamu,
näkymätön, peto, piru
2.
tuntematon eläinlaji, käärmeenkaltainen olento
3. ulkopuolinen
Statovcin romaanissa Bolla sivutaan jollakin lailla
kaikkia bolla-sanan määritelmiä. Piru hieroo Jumalan kanssa kauppoja siitä,
millä hinnalla poistaisi käärmeen tämän alueelta. Käärmeestä tuleekin ihmisen
painajainen ja joskus myös osa ihmistä – ainakin jos uskoo kirjan toisen
päähenkilön Arsimin tarinoita. Arsim ja ystävänsä Miloš ovat normeista
poikkeavia ja kaikkialla itsensä ulkopuolisiksi tuntevia, mutta yhdessä
ollessaan kokonaisia ja tosia.
Arsim ja Miloš tapaavat vuonna 1995 Pristinassa, jonne Miloš on tullut opiskelemaan
lääketiedettä ja jossa Arsim suorittaa yliopistossa tutkintoa tavoitteenaan
kirjailijan ura. Heti ensimmäinen katse on kohtalokas: miehet rakastuvat. Enää
ei merkitse mitään se, että kansallisuutensa puolesta heidän kuuluisi olla
vihamiehiä eikä sekään, että Arsim on naimisissa ja tulossa isäksi.
Hän on serbi ja minä albaani, ja siksi meidän tulisi olla
vihamiehiä, mutta nyt, koskettaessamme toisiamme, välissämme ei ole yhtäkään
asiaa joka olisi toiselle tavaton tai vieras, ja minulla on horjumaton tunne
siitä, että me kaksi, me emme ole niin kuin muut, ja se tulee niin vahvana,
niin läpitunkemattoman selvänä että se on kuin ylempää annettu, minulle
kirjoitettu viesti… (Arsim, Pristina 1995)
Ne kuukaudet joina tunsimme toisemme ne olivat elämäni
parhaat, turmeltumattomat, koska meidän ei tarvinnut selostaa toisillemme
yhtään mitään, me kelluimme avaruudessa, kylvimme ikuisissa aamuissa, kaksi
aurinkokelloa. (Miloš, 5. marraskuuta 2000)
Onnen aikaa kestää vain muutaman kuukauden, sillä peto on
irrallaan. Serbian joukot lähenevät Pristinaa ja uutiset joukkoteloituksista ja
tuhotuista kylistä leviävät. Ne albaanit pakenevat, jotka vain voivat. Viimein
Arsimkin taipuu perheen vaatimuksiin, heittää hyvästit rakastetulleen ja lähtee
maasta. Miloš ymmärtää kyllä ratkaisun, mutta ei voi olla tuntematta
katkeruutta. Hänen vastaiskunsa on lähteä sotaan.
Vuodet vierivät, sotatoimet loppuvat, syyllisiä saatetaan
tuomiolle ja Kosovoa aletaan rakentaa uudelleen. Moni sotaa paenneista
albaaneista – Arsimin perhe näiden joukossa - jää kuitenkin paremman elintason
vuoksi uuteen kotimaahansa. Arsim itse kyllä haikailee Kosovon ja rakastettunsa
perään, turhautuu ja ajautuu tekemään tekoja, joita ei mitenkään voi hyväksyä.
Kaipa hän itsekin ymmärtää unelmansa Milošin löytämisestä ja uudelleen
roihahtavasta rakkaudesta epärealistisiksi?
Bolla on tunnelmaltaan surumielinen, välillä jopa
raaka. Pääosin se koostuu Arsimin kautta nähdyistä tapahtumista, joihin
limittyvät hänen kirjoittamansa kansanomaiset kertomukset ja Milošin
muistiinpanot. Näin joihinkin asioihin saadaan kaksi eri näkökulmaa ja myös
tieto siitä, mitä tapahtui rakastavaisten tien haaraannuttua. Henkilöistä
kunnioitettavin ja mieleenpainuvin on Arsimin vaimo Ajsha, joka
nousee järkkymättömänä yhä uudestaan kohtaamaan kohtalon iskuja ja joka kiivastuu
ainoastaan puolustaessaan lapsiaan.
Statovcin kirjoissa symboliikka yhdistyy kovaan realismiin.
Esikoisteoksessa Kissani Jugoslavia symboliikka saattoi jäädä joiltakin
osin hieman hämäräksi, mutta Bolla on siinä suhteessa helpompi.
Tosimaailma vyöryy lähelle lukijaa sotakuvauksissa ja maininnoissa albaanien
asemasta sodan aikana ja sen jälkeen. Kirjan kieli on joustavaa ja kaunista,
kaikkia tunteita ja ajatuksia myötäilevää. Kyllä tässä on yksi vuoden 2019 merkittävimmistä
kotimaisista romaaneista!
AJATTELE
TÄTÄ SE HELPOTTAA
OLOANI
JOSKUS:
jonakin
päivänä me lähdemme täältä
aikanaan me kaikki lähdemme pois
ja me lennämme
siellä
niin
villeinä