Kustantaja: Minerva 2020
Alkuteos: Miroir de nos peines
Suomennos: Susanna Hirvikorpi
Ranskalaisen Pierre Lemaitren sotatrilogian ensimmäinen osa Näkemiin
taivaassa (suomeksi 2014) kertoi ensimmäisen maailmansodan jälkeistä
sekavaa tilannetta hyödyntävistä onnenonkijoista. Toinen osa Tulen varjot
(suomeksi 2018) puolestaan kuvasi naisen selviytymistä häntä puijaavista
miehistä maailmansotien välissä. Trilogian viimeinen osa Tuhon lapset
ajoittuu kevätkesään 1940.
Ne, jotka luulivat sodan alkavan pian, olivat menettäneet
uskonsa siihen jo kauan sitten…Miehiä oli toki kaatunut siellä täällä,
”taatusti enemmän kuin meille kerrotaan”, esimerkiksi Saarinmaan syyskuisessa
hyökkäyksessä, joka oli maksanut kahden- tai kolmensadan miehen hengen, mutta
”ei se sellainen mitään sotaa ole”…
Saksan hyökkäystä odotellaan Ranskassa levollisin mielin. Yksi
päähenkilöistä, kolmekymppinen matematiikanopettaja Gabriel, on ylikersanttina voittamattomaksi
kehutulla Maginot-linjalla. Gabriel on tunnollinen ja rehellinen mies, mutta
ajautuu tahtomattaan juonikkaan joukkuetoverinsa Raoul Landraden pelinappulaksi.
Suurisuuntaista mustanpörssinkauppaa harjoittava Raoul uhkailee ja jopa
pahoinpitelee Gabrielia, jotta tämä pitäisi suunsa kiinni.
Kun Saksan massiivinen hyökkäys lopulta käynnistyy,
paljastuu Ranskan puolustuksen heikkous. Tankkien vyöryssä Maginot-linja murtuu
hetkessä ja kaikki kynnelle kykenevät pakenevat. Silti kansalaisia
rauhoitellaan vielä pitkään valheellisilla tilannekatsauksilla.
Joukkomme osoittavat kaikkialla päättäväisyyttä,
rohkeutta, luottamusta ja varmuutta. Sotilaamme puolustavat uutterasti
isänmaata yksimielisen innostuksen ajamina. Ranskan sodanjohto noudattaa
tyynesti ja päättäväisesti huolella laadittua pitkän tähtäimen suunnitelmaansa.
Mallikelpoisesti järjestäytynyt armeijamme on sekä tehokkaasti aseistautunut
että äärimmäisen ammattitaitoinen.
Outoa kyllä – juuri Raoul vie Gabrielin turvaan rintamalta, Tosin lopulta myös rintamakarkuruudesta syytettynä ensin vankilaan ja sitten vaaralliselle marssille kohti etelää, kun saksalaisten suorittamien ilmaiskujen lisäksi vankeja uhkaavat kiihkomieliset vartijat. Onneksi kansalliskaartin ylivääpelilla Fernandilla on malttia ja auktoriteettia sekä ihmeen paljon rahaa.
Samaan aikaan Pariisissa kolmekymppisen Louisen elämä on mennyt
aivan sekaisin. Hänellä on ollut tapana auttaa opettajantyön ohella
tarjoilijana lapsuusajoista asti tuntemassaan ravintolassa. Lapsesta asti hän
on tuntenut myös tohtorin, kunnioitetun kanta-asiakkaan, joka nyt vetää pahaa-aavistamattoman
Louisen mukanaan skandaaliin. Seuraava järkytys: Louise ei olekaan äitinsä
ainoa lapsi, vaan hänellä on muutaman vuoden vanhempi velipuoli.
Louisen sydämen täyttää sääli tuntematonta veljeä kohtaan,
joka on kasvanut aikuiseksi tietämättä, että häntä monin tavoin piinannut
nainen ei olekaan hänen oikea äitinsä. Mies on hulttio ja pikkurikollinen ja
parastaikaakin vangittuna, mutta Louise haluaa kertoa hänelle totuuden. Hän
lähtee pakolaisvirran mukana kohti etelää.
Pakolaisvirta oli sekoitus autoja, rattaita, härkien
vetämiä kärryjä ja eksyneen näköisiä vanhuksia. Tuossa joku rampa nilkutti
kainalosauvojen varassa kaikkia muita nopeammin, tuolla kulki lapsijoukko,
varmaan koululuokka, vaikka lapset olivatkin eri-ikäisiä, vai mahtoiko siinä
olla kokonainen koulu?... Ihmislauma eteni aaltoina, jotka törmäsivät välistä
toisiinsa sättimisen säestyksellä. Välillä ihmiset auttoivat toisiaan mutta
vain hetken, sillä oma ahdinko muistui mieleen ja tuuppiminen alkoi taas.
Tarina päättyy Ranskan antautumisen jälkeen joukkotapaamiseen
Béraultin kappelilla, missä intomielinen isä Désiré on kerännyt suojiinsa
kaikki sotaa pakenevat kansallisuuteen katsomatta ja hankkii heille ruokaa ja
lääkkeitä taitavasti viranomaisia uskon avulla kiristäen. Monilahjakas isä
Désiré on kirjan värikkäin hahmo, tutustumisen arvoinen!
Näkemiin taivaassa -teokseen verrattuna Tuhon
lapset on viihteellisempi, mutta sisältää toki teräviä viittauksia
sodanaikaiseen huonoon johtamiseen ja leväperäiseen suunnitteluun Ranskassa.
Jälleen kerran Lemaitre osoittaa tarinankertojan taitonsa ja luo juoneltaan
saumattoman kokonaisuuden sekä henkilögallerian, joka osoittaa, että ihminen
voi olla paljon muutakin kuin mitä ensivaikutelman perusteella luulisi.