Kustantaja: Otava 2016
Pajtim Statovci (s. 1990) muutti Suomeen kaksivuotiaana Jugoslavian
Serbiaan kuuluneesta Kosovosta, kun albaanienemmistöisessä maakunnassa ylin valta annettiin serbeille. Statovcin perhe nimittäin kuului albaaneihin. Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia tarkasteli näitä kirjailijalle
läheisiä asioita: maahanmuuttoa, sen mukanaan tuomia ongelmia ja henkilöiden
välisten suhteiden muutoksia. Teos palkittiin Helsingin Sanomien
kirjallisuuspalkinnolla vuonna 2014. Se on käännetty useille kielille ja siitä
on tekeillä näytelmäsovitus Kansallisteatteriin.
Tiranan sydän kertoo
kahdesta ystävästä, Bujarista ja Agimista. He elävät Albaniassa aikana jolloin
maan itsevaltainen johtaja Enver Hoxha on kuollut ja maa suistunut sekasortoon
ja kurjuuteen. Poikia ahdistavat kotiolotkin: Bujarin äiti on välinpitämätön ja
tahdoton menetettyään sekä miehensä että tyttärensä ja Agim joutuu isänsä
pahoinpitelemäksi pukeutuessaan naiseksi. Pojat karkaavat kotoa suurin toivein,
mutta joutuvat elämään kadulla, kokemaan kuolettavaa kylmää ja nälkää sekä
karkeaa hyväksikäyttöä. Italian onnela olisi kiusoittelevan lähellä, mutta
miten päästä sinne?
Eurooppa oli meidän
Amerikkamme, kaikki halusivat olla eurooppalaisia, kuulua eurooppalaisten
joukkoon, seisoa näkymättömän mutta ylittämättömän aidan toisella puolella,
siellä missä ihmiset olivat ihmisiä, ihmisyyden etunenässä.
Seuraavaksi kuljetaan nimettömän kertojan mukana Roomasta
Berliiniin, Berliinistä Madridiin, Madridista New Yorkiin, New Yorkista
Helsinkiin ja viimein Helsingistä Tiranaan. Tämä henkilö on milloin nuori mies,
milloin nuori nainen, ja hänen kertomuksensa elämänvaiheista ja kokemuksista
vaihtelevat jokaisen uuden henkilöllisyyden myötä. Hän toisaalta etsii omaa
paikkaansa maailmassa, mutta toisaalta pakenee itseään ja tekojensa seurauksia.
Hänellä on kyky vedota ihmisten tunteisiin, muttei pitää suhteita yllä.
Minun tekee mieli
sanoa, että ei, ihminen ei voi kuolla suruun sillä surun minä tunnen, mutta
minusta tuntuu että ihminen voi kuolla tylsyyteen, koska suru eli tekemisen
halun menettäminen ei ole mitään verrattuna tekemisen puutteeseen. Se tekee
ihmisestä raunion.
Statovci yllättää tälläkin teoksellaan. Siinä ei ole esikoisteoksen
maagisuutta, vaan kaikuja antiikin draamoista – yksinäinen kulkija tuomittuna
loputtomaan vaellukseen maasta toiseen.
Muutin Saksaan, ja
Saksasta Espanjaan ja Espanjasta Yhdysvaltoihin, ja olin vuosien ajan niin yksinäinen,
että olin vähällä riistää henkeni, enkä tiennyt mitä tekisin kaikella sillä
yksinäisyydellä, enkä päässyt siitä eroon sillä se oli ilmaa, minun ja minua
vastapäätä istuvan ihmisen väliin jäävä rako, se oli kaikkien niiden ihmisten
kasvot joita katsoin ja jotka eivät katsoneet minuun, se oli jokainen
loittoneva selkä ja jokainen sana, jota ei ollut kohdistettu minulle.
Kirja käsittelee arkaluontoista aihetta, josta ei juuri ole
kirjoja ilmestynyt eli transsukupuolisuutta. Suhtautuminen asiaan on suvaitsevainen
ja lempeä; ihminen on sitä mitä on. Kuten Agim kysyy: eikö ole suorastaan rajoittunutta
ajatella, että maailmassa on vain kaksi sukupuolta, kahdenlaisia ihmisiä,
miehiä ja naisia?
Tiranan sydän
kertoo myös Albanian eli Shqipërian historiasta. Sitä värittävät kansantarinat ja kertomukset
uljaista sankareista, etenkin legendaarisesta Skanderbegistä. Näin lisääntyy
lukijan tietous tästä Euroopan laitamilla sijaitsevasta maasta, joka
avautumisensa jälkeenkin on jäänyt tuntemattomaksi ja miltei unohdetuksi.
PS. Kuvia vuonna 1984 Albaniaan tehdyltä matkalta.