Kustantaja: Otava 2022
Alkuteos: The Last White Man
Suomennos: Jaakko Kankaanpää
Eräänä aamuna Anders, valkoinen mies, sai herättyään
huomata muuttuneensa syvän ja kiistämättömän ruskeaksi.
Pakistanilaistaustaisen brittikirjailijan Mohsin Hamidin (s.
1971) Viimeinen valkoinen mies -pienoisromaanin alkulause tuo väistämättä
mieleen Franz Kafkan novelliklassikon Muodonmuutos, jossa kauppamatkustaja
muuttuu yön aikana valtavaksi torakaksi. Hamidin päähenkilö Anders puolestaan
on lempeäluontoinen keski-ikäinen mies, joka työskentelee kuntosalilla ja jonka
äiti on vuosia sitten kuollut ja isäkin vakavasti sairas. Viime aikoina Anders
on alkanut tapailla uudelleen teini-ikänsä ihastusta Oonaa, joogaohjaajaa. Ja nyt hän siis on ruskea.
Muuttumisensa jälkeen Anders on tietenkin epäuskoinen ja
hämmentynyt, mutta sen jälkeen voimakkain tunne onkin viha. Anders tuntee
olevansa ryöstön uhri, jolta on viety kaikista tärkein: minuus. Sitten tulee
pelko jopa omaa olemusta kohtaan. Anders ilmoittaa työpaikalleen olevansa poissa
sairauden vuoksi ja lähtee kauppaankin vain pakosta tuntien koko ajan olevansa uhattuna.
Kukaan tutuista ei häntä tunnista, katseet ovat epäluuloisia ja käytös töykeää.
… kun hänelle oli käynyt selväksi, että hän oli vieras
kaikille, jotka tunsi nimeltä, hän ei enää yrittänyt katsoa heitä silmiin, ei
antanut katseen viivähtää tavalla, jonka saattoi ymmärtää väärin.
Ensimmäisenä kaikista ihmisistä Anders ilmoittaa
muuttumisestaan Oonalle. Oona on palannut kotikaupunkiin tukeakseen äitiään perhetragedian
jälkeen ja on väsynyt ja haluton. Silti hän lähtee Andersin luo, koska miehen
hätä on niin suuri ja selitys hätään niin omituinen. Tapaaminen on hämmentävä,
tunteet ristiriitaisia. Oonasta tuntuu, että hän pettää jonkun syleillessään
tummaksi muuttunutta kumppaniaan.
… Oonan oli ponnistettava tahdonvoimansa, jotta hän näki
Andersin miehen sisällä, jotta hän näki, että siinä oli Anders, tuttu Anders,
jonka luona hän oli ollut monta yötä viime kuukausien mittaan…
Eihän Anders sentään ole ainoa muuttunut, vaan vähitellen
heitä alkaa näkyä myös kuntosalilla, jossa ainoa tumma mies on tähän asti ollut
siivooja. Ilmapiiri käy kyräileväksi ja kireäksi, alkaa esiintyä riitoja ja
tappeluita, jopa toisten tahallista vahingoittamista. Kaupungilla roihahtaa
väkivaltaisuuksia, ihmisiä ammutaan. Jotkut tummiksi muuttuneet valkoiset
kokevat tilanteen niin ahdistavana, että turvautuvat itsemurhaan.
… lopputulos oli jo selvä, toisin sanoen että valkoinen mies
oli tosiaan ampunut tumman miehen, mutta myös että tumma ja valkoinen olivat
olleet yksi ja sama mies.
Netissä leviävät salajuoniteoriat, joiden mukaan vuosikausia
on valmistettu sitä, että tumma väestönosa nousisi valtaan ja pyyhkisi pois
valkoiset (ja paremmat) ihmiset. Oonan äiti on yksi kiihkomielisistä, joten
tyttären näkeminen ruskean miehen kanssa saa hänet suorastaan voimaan pahoin.
Anders puolestaan tunnustaa, että olisi ilman muuttumistaan luultavasti kodinturvajoukoissa
häätämässä tummia pois kodeistaan.
…jos hän olisi ollut edelleen valkoinen, ehkä hän olisi
nyt siellä, puhaltelisi valkoisia henkäyksiä käsiinsä vuorenvarmana asiansa
oikeutuksesta tai ainakin turvassa ajatuksilta muiden asian oikeutuksesta…
Andersin isä kokee hänkin olonsa epämukavaksi seuratessaan
tumman miehen ja valkoisen naisen lemmiskelyä, vaikka tumma mies onkin hänen
oma poikansa. Kaikesta huolimatta isä on valmis viimeisilläkin voimillaan
puolustamaan Andersia, jos tämä on vaarassa. Hyvin liikuttavasti isä haluaa
myös kuolla hyvin, jotta poika ei ahdistuisi liikaa, vaan hänelle jäisi
voimavaroja jatkaa elämäänsä.
Kun lähes kaikki kaupunkilaiset ovat muuttuneet, on elämä jo
normalisoitumassa hyvää vauhtia ja useimmat ihmiset alistuneet tilanteeseen. Muutosta
kun ei voi estää eikä kukaan myöskään pysty vieraasta ihmisestä sanomaan, onko
tämä tumma syntyään vai yksi muuttuneista. Lopulta jäljellä onkin enää yksi
ainoa valkoinen mies. Ja sitten ei enää häntäkään.
… hän oli mennyt naimisiin ja löytänyt rakkauden ja
menettänyt rakkauden ja vaihtanut väri, ja mikä muutoksista oli merkittävin,
sitä hän ei osannut sanoa, mutta luultavasti ei ainakaan väri.
Viimeinen valkoinen mies on ohut teos, mutta antaa
paljon ajateltavaa ihmisyydestä, ennakkoluuloista ja rakkauden voimasta.
Tunnelma on unenomainen; terävinä piirtyvät etualalle vain elämästä otetta
hapuilevat Anders ja Oona ja koko nimetön kaupunki väkijoukkoinen jää
sumennettuna taustalle. Epäselväksi jää, muuttuvatko ainoastaan tämän kaupungin
ihmiset vai onko ilmiö laajempikin. Tästä tulee mieleen José Saramagon
allegoria Kertomus sokeudesta.
Hamidilla on aivan oma kirjoitustyylinsä. Hän saattaa toistaa samaa
asiaa useaan otteeseen hieman eri muodoissa ja erottaa lauseet toisistaan
pilkulla, jolloin virke saattaa venyä jopa yli puolen sivun mittaiseksi.
Kirjailijan ja suomentaja Jaakko Kankaanpään taitavuudesta kertoo se, että
teksti on silti helposti hahmotettavaa ja sujuvaa, jopa musiikinomaista.
Ehdottomasti lukemisen arvoinen teos!