Kustantaja: Like 2017
Suosittu kirjailija Jaakob Kara tietää, ettei hänellä ole enää mahdollisuuksia taistella keuhkosyöpää vastaan. Sen ovat hänelle kertoneet linnut, kirjassa useasti mainitut surun symbolit:
Kolme päivää sitten hän sanoi minulle, että
tietää lähtöpäivänsä. Hän on nähnyt unta linnuista, jotka asettuvat
symmetriseen ympyrään luonnottoman tyynen veden pinnalle. Uni unelta lintuja on
vähemmän. En halua tietää, montako niitä on jäljellä.
Viimeiset päivänsä Jaakob haluaisi
viettää rauhaisasti, olla enemmän siskonsa Rhean ja tämän tyttären Miriamin parissa
ja myös avautua sairaudestaan lehdistölle. Ellen-vaimo sen sijaan tahtoo pitää
Jaakobin pelkästään itsellään, vaikka ei pystykään tukemaan kuolevaa, vaan
hössöttää, komentelee ja jankuttaa jankuttamistaan niin vanhoista kuin uusista
huolenaiheista ja vääryyksistä. Jaakob jaksaa yhä toivoa, että näkisi ennen kuolemaansa rakkaimmat omaisensa sovussa keskenään, mutta arvokkaassa
kulttuurikodissa kasvaneelle Ellenille Rhean boheemius ja suorasanaisuus ovat ylitsepääsemätön este. Miriamin kohdalla taas lapsettomaksi jäänyttä Elleniä kirpaisee
se, miten paljon Jaakob näyttää tätä rakastavan. Jaakobia Ellenin panikointi
ja ripustautuminen väsyttävät, murehduttavat ja suututtavatkin.
Ellen heitti valokuvat eteeni sohvapöydälle ja sanoi, että tässä
kurttuinen vaimosi, katso oikein tarkkaan, aivan ilmeisesti ja näkyvästi
hedelmällisen ikänsä ohittanut.
Ne olivat kauniita kuvia, hän oli siro pikkulintu, jolla oli hiukan
arvoituksellinen ilme silmissään. Sanoin sen hänelle.
Lintuvaimosi ei kykene munimaan, hän sanoi –
Sellainen ilmaisu. Minun merkillinen surulintuni.
Kirjassa vuorottelevat nykyhetki ja
aika kauan sitten. Tapahtumista kertovat Ellen ja Miriam minämuodossa ja Jaakob
päiväkirjamerkintöjensä välityksellä. Vaikka kertojaäänet eivät paljon
toisistaan poikkeakaan, on silti helppo erottaa kuka kulloinkin puhuu. Näiden
lisäksi on vielä kursiivilla kirjoitettua tekstiä Ellenin taloudellisesti
turvatusta, mutta henkisesti yksinäisestä ja epävarmasta lapsuudesta. Aikanaan
selviää, että nämä katkelmat ovat Jaakobin kirjoittamasta kirjasta ”Surulintu”.
Niiden tarkoitus on selittää aikuisen Ellenin käyttäytymistä, sen outoa tempoilua
ylimielisyyden ja alemmuudentunteen välillä. Pöyristyttävintä on varmaan se,
miten Ellen yrittää ohjailla miestään kirjoitustyössä listaamalla tälle teoksissa käsiteltäviä
aiheita ja laatimalla jokaisen aiheen kohdalle valmiita mallilauseita! On aika vaikea ymmärtää, miksi rakastettavaksi
kuvattu Jaakob pysyy näin oudossa avioliitossa, mutta aikanaan Jaakobistakin tulee
esiin vähemmän mairittelevia puolia.
Jaakobin kuoleman jälkeen Ellenin,
Rhean ja Miriamin lähentyminen näyttää entistä epätodennäköisemmältä. Lisäksi
paljastuu asioita, joita lukija on jo saattanut arvailla, mutta jotka tulevat
yllätyksenä ainakin Ellenille ja Miriamille. Katkeavatko yhdistävät langat vai
kasvaako niiden tilalle sittenkin jotain vahvempaa? Ainakin romaanin loppu väläyttelee
valoa synkkyyteen.
Surulintu
on niin tiivis ja sujuvasti etenevä, että sen lukaisee varsin vauhdikkaasti. Samanlaisia
ihmissuhdekuvioita on kirjallisuudessa käsitelty paljonkin Helvi Hämäläisen Säädyllisestä murhenäytelmästä lähtien,
mutta hyvin lupaava esikoisteos tämä kuitenkin on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti