Kustantaja: Johnny Kniga 2023
Alkuteos: Detaljerna
Suomennos: Jaana Nikula
Kirjan kertoja – ehkä Ia Genberg itse – kärsii kovasta
kuumeesta, mikä tuo hänen mieleensä ensin vuosia aiemmin sairastetun pahan
malarian ja sen jälkeen mielleyhtyminä muutamia henkilöitä, jotka ovat olleet hänelle
aikoinaan hyvin tärkeitä. Nyt nämä henkilöt ovat poissa. He ovat jättäneet kertojan
tavalla tai toisella, mutta ovat silti yhä osa häntä, kiinni hänessä kuin
tatuoinnit.
Olen kadottanut niin monia, sekä lyhyeksi että pidemmäksi
aikaa, etsinyt heitä tunteja tai koko ihmisiän, joskus kiihkeästi ja epätoivon
vimmalla viikon tai kaksi, joskus hajamielisesti ja ikään kuin kroonisesti
vuosikymmenten ajan.
Ensimmäiseksi muisti poimii esiin Johannan, joka
uskollisesti hoiti kumppaniaan malarian jyllätessä. Johanna oli
vastuuntuntoinen ja päämäärätietoinen nainen, jolta eivät opiskelut ja tehtävät
jääneet kesken vaan tie vei kohti merkittävää uraa. Hän nautti lahjojen
antamisesta; kalliiden, tarkkaan mietittyjen ja
kauniisti paketoitujen lahjojen. Mahtoikohan Johanna itse asiassa tuntea saaneensa näin
yliotteen kumppanistaan?
Kertojaa ja Johannaa yhdistivät kirjat ja niistä käydyt
pitkät keskustelut. Suhde tuntui vakaalta ja ensi kertaa elämässään kertoja oli
varma siitä, että hänellä oli joku. Vastaavanlaisen tunteen hän koki seuraavan
kerran vasta tyttärensä synnyttyä. Mutta Johannassa oli myös koleutta ja hän
pystyi uuden suhteen alkaessa jättämään kumppaninsa nopeasti ja raa’asti.
Minusta hänen taitonsa panna tunteet päälle ja sammuttaa
ne oli sekä ihailtavaa että huolestuttavaa. Se kertoi, että hänellä oli homma
hanskassa, mikä oli kypsän ihmisen merkki, mutta samalla se vaikutti
jotenkin epäinhimilliseltä, lämpötila oli epäinhimillinen.
Seuraavaksi kertoja muistaa Nikin, jonka kanssa oli
suhteessa paljon ennen Johannan tapaamista. Niki oli taitava valehtelija, joka
täysin tyynesti eli ”kauheiden” vanhempiensa kustannuksella. Hän rakasti
asioita, joita muut yleensä inhoavat: likaa, jätteitä, mätäneviä raatoja. Hänen
tunteensa ja suhtautumisensa ihmisiin heilahtelivat äkkinäisesti laidasta laitaan.
Oivalsin heti alkuunsa, että sellaisia hänen
ihmissuhteensa olivat, pelkkää vihaa tai rakkautta, taivasta tai helvettiä,
mustaa tai valkoista eikä mitään siltä väliltä.
Nikin kanssa kertoja kävi polveilevia ja yllätyksellisiä
keskusteluja, katsoi televisio-ohjelmia etsien niistä vinkkejä nykyhetkestä,
kutsui vieraita nauttimaan kotitekoisesta ”kusiviinistä” ja viinasta. Samaan
aikaan Niki aloitti yhä uusia kirjaprojekteja, jotka kaikki jäivät lopulta
kesken. Kertojan alusta asti ennakoima ero tuli ennakoidulla tavalla – huutamalla.
Kolmas kertojan muistoista nouseva henkilö on Alejandro, elektrojazzia
soittavan bändin jäsen. Mies oli huono soittaja, mutta osasi hypnotisoida
ihmisiä liikkeillään, kykeni ilmaisemaan musiikin rytmiä antaumuksellisesti koko
vartalollaan. Hän lumosi muiden kuulijoiden mukana myös kertojan ja niin syntyi
miltei taianomainen suhde, jonka kumpikin tiesi alun alkaen jäävän lyhyeksi.
Hän eli vailla lupauksia ja suunnitelmia ja lukkoon
lyötyä tulevaisuutta, hän pelkäsi ”arjen hirmuhallintoa” ja koska minä
puolestani olin niin auttamatta jumissa tuohon arkeen, saattoi tarinamme lopun
arvata jo heti alussa, se oli ennalta määrätty.
Ero Alejandrosta oli selkeä ja mutkaton. Myöhemmin kertoja
kyllä olisi halunnut ottaa mieheen yhteyttä, mutta kukaan bändin jäsenistäkään ei
tiennyt hänen olinpaikkaansa tai edes hänen oikeaa nimeään. Silti kertoja
tuntee olevansa pysyvästi kietoutunut kiinni mieheen, joka on tuottanut
uuden taivutusmuodon kaikille myöhemmille teonsanoilleni.
Neljäs ja viimeinen kertojan muistelemista henkilöistä on Birgitte,
oma äiti. Birgitte oli varttunut perheessä, jossa kipeistä asioista vaiettiin
eikä voinut siksi koskaan käsitellä edes teini-iässä kokemaansa raiskausta.
Ahdistus ja pelko kuormittivat häntä koko loppuelämän eikä hän jaksanut olla tyttärensä
tukena, koska hänellä oli täysi työ tarkkailla vaaroja ja estää maailmaa
keikahtamasta nurin. Kuolema vei hänet ihan liian varhain.
Pyrkimys sopeutua joukkoon ja vältellä kahnauksia hävitti
hänestä kaiken luonteikkuuden eikä hänellä ollut selkärankaa, sisua tai omaa
tahtoa. Niiden tilalla oli vain pinnalla väreilevää jäytävää ahdistusta, muuta
hänestä ei ulospäin näkynytkään.
Toki kertojan elämässä on muitakin tärkeitä henkilöitä,
mutta harva pysyy pitkään hänen rinnallaan. Myös lapset kasvavat ja muuttavat
pois, vaikka suhde heihin säilyykin. Vauvasta asti tytärtään hoitanut isä on
kuitenkin aina lähellä ja ystävänä on jo vuosikymmenten ajan pysynyt Sally.
Sallyn kanssa on ruodittu elämän eri vaiheita, itketty, naurettu ja juhlittu.
Ystävyytemme alkuaikoina olimme miettineet, olisimmeko
ehkä rakastavaisia, mutta se tunne oli pian häipynyt ja tilalle oli tullut
jotakin paljon kestävämpää, vuosien mittainen keskustelu, joka jatkui
jatkumistaan, se oli aitoa rakkautta vailla omistamista, kuin vahvistava liitto
ennen jokaista uutta vaihetta meidän molempien elämässä.
Ruotsalainen Ia Genberg (s. 1967) voitti Yksityiskohdat-teoksellaan
vuoden 2022 kaunokirjallisuuden August-palkinnon. Kirja on sivumäärältään
suppea, mutta tarjoaa silti kaikki oleellisimmat palaset lukijan koottavaksi. Kertoja
muistelee hänet hylänneitä henkilöitä niin luotettavasti kuin pystyy, mutta
kuitenkin vailla katkeruutta, miltei koko touhusta huvittuneena. Kaipa hän on
joka suhteesta saanut itselleen jotakin arvokasta. Lukija puolestaan saa jotain
arvokasta tästä kirjasta!
Kuulostaa varsin hyvältä, pitääpä joskus tarttua tähän!
VastaaPoistaAnki, kyllä suosittelen!
Poista