Kustantaja:
Tammi 2014
Alkuteos: Grand
final i skojarbranschen
Suomennos:
Pirkko Talvio-Jaatinen
Ruotsalainen Kerstin Ekman
(s. 1933) aloitti uransa dekkaristina, mutta siirtyi myöhemmin
yhteiskunnallisiin ja psykologisiin teemoihin. Psykologinen dekkari Tapahtui
veden äärellä toi hänelle August-palkinnon vuonna 1993 ja seuraavana
vuonna Pohjoismaisen neuvoston kirjallisuuspalkinnon. Pohjois-Ruotsin historiaa
käsittelevällä Sudentalja-trilogian
päätösosalla Raaputusarvat Ekman voitti
toisen August-palkintonsa vuonna 2003 (toistaiseksi ensimmäisenä ja ainoana
kirjailijana palkinnon historiassa). Ekmanista tuli Ruotsin Akatemian jäsen
vuonna 1978, mutta hän lopetti toimintaan osallistumisen vuonna 1989,
koska akatemia ei hänen mielestään tukenut fatwa-kuolemantuomion saanutta Salman
Rushdieta tarpeeksi voimakkaasti. Sääntöjen mukaan Ekman on kuitenkin akatemian
nimellisjäsen elämänsä loppuun saakka.
Romaani Huijareiden paraati alkaa nykyhetkestä: arvostettu kirjailija
Lillemor Troj saa kustantajaltaan mystisen käsikirjoituksen, jossa hän itse
näyttää olevan tarinan päähenkilönä. Teksti antaa ymmärtää, että kaikki
Lillemorin teokset on tosiasiassa luonut hänen ystävättärensä Babba Anderson ja
Lillemorin kirjallinen osuus on rajoittunut puhtaaksikirjoittamiseen ja pieneen
stilisointiin. Viehättävä ja sanavalmis Lillemor on ollut julkisuuden hahmo,
kun taas roteva ja rääväsuinen Babba on vetäytynyt taustalle. Kaikki maine on
koitunut Lillemorille, mutta vain Ruotsin akatemian jäsenyys on tuntunut hänestä
hyvältä ja turvalliselta. Syyllisyydentunne on ollut ajoittain niin voimakas, että
Lillemor yrittänyt irrottautua yhteistyöstä ja uhannut jopa paljastaa huijauksen.
Hän on etsinyt lohtua feminismistä, vasemmistolaisuudesta ja
ympäristönsuojelusta. Samaan aikaan Babba on nauttinut omasta nerokkuudestaan
ja luomisvoimastaan, kokenut upeita ihmissuhteita, ottanut ja jättänyt
huolettomasti aina tilanteen mukaan.
He ovat olleet kuin
kaksi ruukkukasvia, jotka on istutettu yhdessä aivan liian pieneen astiaan.
Niiden juuret ovat kiertyneet toistensa ympärille ja takkuuntuneet yhteen. Ne
ovat yrittäneet imeä toisiaan, kun on tullut liian ahdasta ja ravinteetonta.
Mutta kuka siipeilee eniten? Kumpi on toiselle pääravinnon lähde?
Käsikirjoitusta lukiessaan
Lillemor alkaa muistella mennyttä ja vie samalla lukijan matkalle halki Ruotsin
kulttuuri-ilmaston aina 1950-luvulta nykypäivään. Miten ja miksi yhteistyö
Babban kanssa alkoi? Millaisia kirjoja vuosien mittaan kirjoitettiin ja
millaisin tarkoitusperin? Miten suuren yleisön ja kriitikkojen mielipide
muuttui tuona aikana? Samalla Lillemor taistelee helpotuksen ja ahdistuksen
välimaastossa. Mitä hänelle jää, jos huijaus nyt paljastuu? Meneekö koko
identiteetti?
Kirja noudattaa paljolti
Ekmanin oman kirjailijauran kulkua. Haluaako hän ilmaista, että kirjailijassa pitäisi
yhdistyä sekä Lillemorin että Babban ominaisuudet, jotta menestystä tulisi? Kirjailijan
olisi pystyttävä käyttämään hyväkseen omasta elämästä saamiaan kokemuksia,
mutta myös lukemastaan, kuulemastaan ja näkemästään saatuja vaikutteita. Hänen
olisi myös osattava edustaa ja myydä itseään. Ja silti edessä on luultavasti
unohdus ja päätyminen kirjakaupan alelaatikkoon.
Ekman on maineensa ja palkintojensa
arvoinen. Hän kuljettaa monikerroksista tarinaa taitavasti ja tuo henkilöt
hyvin lähelle lukijaa. Kieli on kaunista ja oivaltavaa, mistä tietenkin kiitos
lankeaa myös suomentajalle Pirkko Talvio-Jaatiselle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti