Kustantaja: Atena 2017
Samana
päivänä, kun minun piti matkustaa New Yorkista Helsinkiin Sofian hautajaisiin,
sain kirjeen naiselta, joka väitti olevansa tyttäreni.
Yllä olevilla sanoilla aloittaa kertomuksensa Markus
Douglas, suomenruotsalaisen perheen vesa, jonka ajatusten myötä tarina jatkossa
liukuu edestakaisin menneisyyden ja nykyisyyden välillä. Kirjan osat on nimetty
Markukselle tärkeiden naisten mukaan. On tomera pikkusisko Ellen, jonka viulun äänen
Markus uskoo yhä kuulevansa, vaikka soitto on jo aikaa vaiennut: Händelin
Messias, Sibeliuksen viulukonsertto, Gipsy Girl’s Dream, Nirvanan Rape Me… On kaksoissisko
Carola, joka lähti ja joka suljettiin perheen ulkopuolelle. On Alison, nuoruuden huikea
rakkaus. On Debra, vaimo. On Ruby, rakkain ja tärkein kaikista. Alkulauseessa mainittu
Sofia ei kuulu Markukselle tärkeisiin naisiin, mutta hän on osa kirjan teemaa.
Kuinka tärkeäksi nousee tuntematon tytär? Ei häntäkään unohdeta, vaikka pitkään
siltä tuntuu. Miten hahmottuu Markuksen elämän kuvio, kun hän ryhtyy sitä
tosimielessä tutkimaan? Mitkä muistot
ovat oikeita, mitä vääristyneitä? Mitä Markus ei tiedä, mitä ei kerro, mikä jää
lukijan arvailujen varaan?
”Tähtikuviot eivät oikeasti ole kuvioita”, Carola sanoi kerran
opettaessaan minut tunnistamaan Orionin, Kefeuksen ja Kassiopeian… ”Me vain
hahmotamme ne sellaisina, koska kaukaa katsottuna jotkut tähdet näyttävät
kuuluvan yhteen.”
Toisinaan minusta tuntuu, että niputan yhteen elämäni kirkkaita pisteitä.
Etäältä katsottuna ne voi ymmärtää kuvioksi…
Joskus minusta tuntuu, että kaikella on
ollut jonkinlainen tarkoitus, että voisin sanoa oppineeni jotakin. Toisinaan
olen varma, etten ole oppinut mitään. Joitakin asioita voi tietenkin ymmärtää
vasta jälkikäteen, kun katsoo taaksepäin ja huomaa, miten kaikki pisteet
johtavat samaan kohtaan. Pisteitä ei voi liittää yhteen etukäteen, voi vain
aavistaa, että niistä joskus muodostuu kuvio.
Markus kasvaa Jehovan todistajien
aatemaailmaan, käytäntöihin ja sääntöihin lapsuuskodissaan. Hän on herkkä,
kirjoista ja runoudesta kiinnostunut lapsi – isän sanoin epäkelpo nahjus. Parhaat
muistot ovat perheen kesäpaikasta Porkkalasta, missä nautitaan saaristosta ja
merestä ja missä isäkin inhimillistyy. Lapsia ei erityisemmin häiritse muisto
aikoinaan lampeen hukkuneesta amerikkalaisesta vaihto-oppilaasta (josta Monika
Fagerholm kertoo teoksessaan Amerikkalainen
tyttö), mutta Ellenin lähellä-piti-tilanne ja ystävän hukkuminen
kouraisevat. Vielä yksi hukkumistapaus ja Bellevue-huvila menettää
vetovoimansa.
Varttuessaan Markus osoittautuu
lahjakkaaksi puhujaksi ja kirjoittajaksi, mikä vie hänet jo 21-vuotiaana New
Yorkin päätoimistoon töihin. Hän on nouseva tähti, jolle uskotaan yhä enemmän
vastuuta ja vaativia tehtäviä ja joka luopuu henkilökohtaisesta onnestaankin
edetäkseen vielä pidemmälle. Kunnianhimon
lisäksi Markusta ajaa varmasti myös halu näyttää isälle. Mutta onkohan Markus sittenkin
vain kanarialintu, merkitty jo etukäteen uhriksi isompien välisessä valtataistelussa?
Kallandin tiedot Jehovan
todistajista vaikuttavat luotettavilta. Kirjan sävy on maltillinen, ei
provosoiva eikä sensaatiohakuinen; tarkoitus on ennen kaikkea kuvata yhteisön kulissientakaista
elämää asiallisesti ja tasapuolisesti. Jehovan todistajien yhteisöllisyys tulee
hyvin esille, mutta huomiotta ei voi jättää tiukkoja ja jopa vanhoillisia sääntöjä, naisten heikkoa
asemaa yhteisössä tai taustalla piilevää tekopyhyyttä ja kaksinaamaisuutta. Korkeassa
asemassa olevat rikkovat räikeästi esimerkiksi siveellisyyssääntöjä, kiristävät
toisiaan ja pelaavat toisiaan vastaan kuin jossakin suuressa liikeyrityksessä
konsanaan. He sanelevat, miten yhteisön
jäsenten on suhtauduttava keskeisiin kysymyksiin, mutta valitsevat oikeiksi
määräämänsä vaihtoehdot likimain arpomalla. Julkisivu pidetään puhtaana ja
vakavatkin rikkeet käsitellään perheen tai yhteisön sisällä.
Vien
sinut kotiin on yleisilmeeltään surumielinen, mutta esimerkiksi Ellenin
pikkuvanhat tokaisut ja päätelmät maailman menosta nostavat väkisinkin hymyn
huulille. Jännitystä syntyy siitä, kun lukija samanaikaisesti sekä tutustuu henkilöihin
että saa vihjeitä heihin liittyvistä tragedioista. Näin jopa Markuksesta rupeaa kantamaan huolta,
vaikka hän ei ole ihmisenä erityisen miellyttävä eikä hänen kaikkia tekojaan
pysty hyväksymään. Kertojana hänen äänensä on milloin rauhallisen toteava,
milloin tunnemyrskyn kiihdyttämä, milloin avuttoman hämmentynyt eli yhtä vaihtelevainen
kuin Ellenin soittama musiikki. Erittäin lupaava esikoisromaani on kyseessä.
Kiitos kirjoituksesta! Mukavaa että lukijat ovat löytäneet kirjan. Vaikka tarina tietenkin on fiktiota, olen syntynyt kyseiseen yhteisöön ja uskon tietäväni mistä kirjoitan. Hienoa että sävyä luonnehditaan maltilliseksi eikä provosoivaksi tai sensaationhakuiseksi.
VastaaPoistaPidin kirjaa hyvin asiallisena ja rehellisenä katsauksena järjestöön, jonka kulissien takaisesta elämästä en ole ollut tietoinen. Kiitos kirjasta!
VastaaPoista