26.2.2018

TASKINEN, SATU: Lapset

Kustantaja: Teos 2017

Navid (oikeastaan Navidad) on opettajana wieniläisessä koulussa. Hän välittää oppilaistaan tavattomasti ja haluaa juurruttaa heidän mieliinsä tärkeimpinä pitämiään asioita: kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan, huolenpitoa ja vastuunkantamista. Tänään on kuitenkin päivä, jolloin oppilaat pääsevät lähtemään kotiin tavanomaista aikaisemmin ja tavallisesti varsin tunnontarkka ja pedanttinen Navid lähtee viettämään lapsenlapsensa syntymäpäivää. Siirtyminen juhlapaikalle mutkistuu kuitenkin kummallisesti. Navidin terveydentilassa on jotain huolestuttavaa, joka ei välttämättä johdu heinänuhasta tai verensokerin laskusta. Häntä huimaa ja ajatukset tahtovat sekaantua. Edes selkeimpinä hetkinä mikään ei mene suunnitelmien mukaan, vaan tragikoomiset käänteet seuraavat toisiaan. Pääseekö Navid päivän aikana sittenkään perille?

Kirjassa tapahtumia seurataan koko ajan Navidin ajatusten välityksellä. Ne poukkoilevat hallitsemattomasti, kuten ajatuksilla yleensä tapana on. Siirrytään aiheesta toiseen, mieleen juolahtaneet seikat laajenevat laajenemistaan ja muuttuvat kaiken aikaa hurjemmiksi. Tämä on paikoin varsin koomista, mutta suurimmalta osalta tunnelma on kuitenkin vakavahko. Lukija jää pohtimaan monia Navidin sivuamia asioita. Missä on aviovaimo Sara, jonka poislähdön jälkeen koti on niin ahdistava, että Navid on siirtynyt autoonsa asumaan? Millainen opettaja itseään hidassoutuiseksi kuvaileva Navid oikeastaan on? Millainen on hänen suhteensa omiin tyttäriin, joista toinen hänen mielestään on hyvä ja toinen huono? Miten hän määrittelee tämän? Onko lukija samaa mieltä?

Lapset-romaani ei ole lukijalle helppo. Teksti jatkuu tasaisena pötkönä sivusta toiseen, lukuja ei ole ollenkaan eikä kappalejakojakaan kuin muutama. Kirja kuitenkin palkitsee. Kaiken aikaa löytää hienoja pohdintoja ihmisistä ja elämästä.

Yleensäkin ihmiset joko ennustavat tulevaa tai palauttavat mieleensä menneisyyttä. Se on: korjailevat sitä. Toivovat ja pelkäävät tulevaisuutta, muokkaavat ja selittävät mennyttä. Yrittävät rakentaa eilisestä jotain järkevää kokonaisuutta. Yrittävät seurata muutosta, joka selvästi on, mutta jolla ei ole alkua eikä loppua, paitsi ehkä Aatamissa ja Eevassa alku.

On iso ero, nauretaanko ihmiselle ja jätetäänkö hänet katuojaan tai johonkin muuhun pulaan ilman minkäänlaista arvokkuutta, vai luodaanko häneen katse, joka tunnistaa hänet ihmiseksi, omakseen, ei yhdeksi lajista, ei lauman eloonjäämisen kannalta tärkeäksi vaan juuri siksi, mitä hän on. Ei myöskään siksi, mitä hän omistaa tai tekee, vaan ihan kokonaan siksi, mitä hän itsenään on. Olemassa oleva elävä tunteva olento.

Tärkeimpiä ovat kuitenkin lapset, niin omat jälkeläiset kuin lapset kaikkialla maailmassa. Navidin mukaan lapset ovat filosofeja, joiden mielipidettä kannattaa kysyä ja myös tarkasti kuunnella.

Ihmisistä on helpointa pitää, kun näkee heissä sen lapsen, joka heissä vielä on. Kaikki eletyt iät ja vuodet, erityisesti ne kaikkein varhaisimmat. Ne, kun lapsi on avuton ja huutaa. Tai katsoo sinuun ja tietämättä sitä itsekään sanoo sinulle ensimmäisen viestin, jota hän itsessään kantaa, älä tapa. Ole kiltti. Ihmisten rakastaminen ja kunnioittaminen. Sellainen armahtaminen. Tässä ja nyt. Vaikka se vaikeaa onkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti