Kustantaja:
WSOY 2018
Alkuteos:
Storia di chi fugge e di chi resta
Suomennos: Helinä Kangas
Elena Ferranten Napoli-sarja
kertoo kahden naisen, Elenan ja Lilan, ystävyydestä kouluajoista vanhuuteen saakka. Tuntuu siltä kuin näiden kahden välillä käytäisiin koko ajan osittain tiedostamatonta kilpailua siitä, kumpi on menestyksekkäämpi ja onnellisempi.
Loistava ystäväni -teoksessa superlahjakas
Lila on niskan päällä. Perhe sallii hänen käydä koulua vain minimimäärän, mutta
hän opiskelee omin päin ja valmentaa Elenaakin yliopistotasolle asti. Jo
16-vuotiaana Lila solmii avioliiton, jonka uskoo takaavan itselleen ja
perheelleen turvallisen ja vauraan elämän. Avioliitto on kuitenkin katastrofi,
kerrotaan Uuden nimen tarina -romaanissa.
Lila muuttaa omilleen ja elättää itsensä ja pienen poikansa makkaratehtaalla
sen raskaimmissa ja epämiellyttävimmissä töissä. Samaan aikaan Elena valmistuu Pisan
yliopistosta, kirjoittaa menestysromaanin ja pääsee avioliittonsa ansiosta
sivistyneistöpiireihin Firenzeen.
Ne jotka lähtevät ja
ne jotka jäävät keikauttaa Elenan ja Lilan tarinaa taas. Ollaan
1970-luvulla ja Italiassa kuohuu. Työläiset ja opiskelijat osoittavat mieltä. On
väkivaltaisuuksia, murhia. Napolista jo vieraantunutta Elenaa kaikki
kauhistuttaa.
Tuntui kuin kaupunki
olisi hautonut sisuksissaan raivoa, joka ei löytänyt purkautumistietä ja
kulutti sitä siksi sisältäpäin, tai se puhkesi pintaan myrkyllisinä
mätäpaiseina uhaten kaikkia, lapsia, aikuisia, vanhuksia, muista kaupungeista
tulevia, Naton amerikkalaissotilaita, ulkomaalaisia turisteja, itse
napolilaisia.
Muutenkin Elena pettyy. Aviomiehestä
Pietrosta ei tule akateemisten piirien kansainvälistä tähteä, vaan hieman naurettava
jääräpää professori. Hän keskittyy omiin tutkimuksiinsa ja vaimo saa hoitaa kodin ja tyttäret – eikä Elenan sydäntä
lähellä tunnu olevan sen paremmin kodin- kuin lastenhoitokaan. Vaimon kirjailijantyöhön
Pietro suhtautuu väheksyvästi, mutta ei Elena itsekään jaksa siihen aina uskoa.
Lilasta ei enää ole pelastajaksi. Hän elää Napolissa ja on fyysisen välimatkan
lisäksi aina vain kauempana henkisesti. Lila on ääni puhelimessa,
tulkitsematon.
Halusin tulla joksikin, vaikka en ollut koskaan
tiennyt, mitä se jokin oli. Ja minä olinkin tullut joksikin, sitä ei kukaan voinut kiistää, mutta ilman
konkreettista tavoitetta, ilman aitoa intohimoa, ilman kunnianhimoista
päämäärää. Olin halunnut tulla joksikin – tämä oli asian ydin – vain koska
pelkäsin, että Lila tulisi joksikin ja minä jäisin hänestä jälkeen. Olin tullut joksikin aina ja vain hänen
vanavedessään. Nyt minun täytyi vielä kerran tulla joksikin, mutta itseäni varten, aikuisena naisena, hänestä
riippumatta.
Naisen asema on yksi kirjan keskeisistä teemoista. Lila on
kehittelemässä uutta uraa ja nousemassa naiselle ennen kuulumattomaan itsenäisyyteen,
asemaan ja palkkatasoon, kun taas Elena tuntuu juuttuneen paikalleen. Ystäväpiirissä
vaaditaan entistä rohkeammin naisen vapautta määrätä omasta ruumiistaan ja
sukupuolielämästään. Yhä useampi etsii nautintoa ja seikkailua avioliiton
ulkopuolelta, mutta onko se todellista vapautta vai ajautumista uuteen ansaan?
Napoli-sarjassa
näkökulma on koko ajan Elenan eli lukija tietää asioista vain sen, mitä hän
päättää kertoa. Hyvin avoimesti hän kyllä tässä kirjassa paljastaa oman pimeän
puolensa, jonka aiemmin on paljolti kätkenyt kiltin tytön kuoren alle: sisimmässä
kuohahtelevan vihan ja tyytymättömyyden, kiihkeän seksuaalisuuden,
kunnianhimoon sekoittuvan alemmuudentunteen. Mihin nämä tunteet valloilleen
päästessään johtavat? Mitä sarjan viimeisessä osassa vielä tapahtuu Elenan ja
Lilan välillä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti