Kustantaja:
Like 2019
Alkuteos:
Sweet Lolita
Suomennos: Petri Stenman
Probono-verkkolehdessä työskentelevän Aidan pikkusisko
Bianca osallistuu hyvän ystävänsä häihin, riitelee avopuolisonsa kanssa
paluumatkalla laivalla ja katoaa. Myöhemmin hänet löydetään rantavedestä
kuolleena, murhattuna. Aida saa selville, että Bianca on ollut tekemässä
väitöskirjaa naisten kokemuksista Tukholman pimeässä ja kätketyssä
alamaailmassa. Törmäsikö hän haastatteluissaan johonkin niin suureen
salaisuuteen, että hänet täytyi vaientaa? Vai liittyykö murha Biancan yksityiselämään?
Biancan kuolemaa alkavat omatoimisesti selvitellä isosisko
Aida ja väitöskirjan ohjaaja Kajan Berglund. Heidän tutkimustensa väliin
lomittuu kertomus kahdesta teini-ikäisestä tytöstä. Kolmetoistavuotias Matilda
on viehättynyt miesten osoittamasta huomiosta, jota saa tsättäillessään webcamissa
suloiseen Lolita-asuun pukeutuneena. Puseron riisumisesta tulee jo rahaakin
jokunen satanen.
Hän toivoo, että hän
voisi siirtyä aikaan ennen kuin Amanda houkutteli hänet huijaamaan ukkoja.
Ennen kuin alkoi iltaisin tsätätä ja stripata webcamissa. Hän muistaa
ensimmäisen kerran. Hän tsättäsi tyypin kanssa monta viikkoa. Kuinka kaunis ja
seksikäs tämä sanoi hänen olevan. Kuinka hän maksoi saadakseen nähdä enemmän.
Hän oli paljon vanhempi kuin oli väittänyt. Mutta Matilda oli imarreltu, se oli
jännittävää ja meni niin helposti. Liian helposti. Sata kruunua swishillä
siitä, että otti paidan pois.
Mitään muuta Matilda ei toivo kuin tuntea olevansa
hyväksytty ja kuuluvansa joukkoon. Kaksi vuotta vanhempi Amanda yllyttää häntä yhä
pitemmälle, järjestää yhä pelottavampia (ja rahakkaampia) tapaamisia ja Matilda
suostuu. Äiti ja isä ovat kiireisinä uraihmisinä paljon poissa kotoa eivätkä
valvo tyttärensä tekemisiä. Niinpä on helppo lintsata koulusta ja käyttää
saadut rahat alkoholiin ja huumeisiin.
Big: Seksikkäitä lolitoja. Nähdäänkö?
Sweetlolita: Mmm, mielellään.
Big: Kuinka vanhoja olette?
Sweetlolita: Me ollaan kolmetoista.
Big: Ah. Te olette nättejä.
Sweetlolita: Kiitos, hihi. Nähdäänkö siis
illalla?
Big: Mitä maksaa?
Sweetlolita:
3 000 kummallekin.
Älä silmä pieni
-romaani on murheellista luettavaa, koska se hyvinkin voisi olla totta. Kaikki
alkaa viattoman oloisesta viestittelystä, jossa toisena osapuolena on vanhempi
mies. Vähitellen nuorta taivutellaan ottamaan itsestään alastonkuvia ja silloin
alkaa pelottelu: nämä kuvat lähetetään vanhemmille tai julkistetaan ystävien
nähtäviksi, jollet suostu ottamaan kuvia lisää, jollet suostu tapaamisiin,
jollet suostu seksiin. Pahimmillaan tyttöjä ostetaan darknetin kautta
bitcoinvaluutalla kuin esineitä ja mitä nuorempia he ovat, sitä halutumpia.
Kirjassa on myös otteita jonkun neljätoistavuotiaan tytön
päiväkirjasta. Häntä raiskaavat toistuvasti ne kaksi henkilöä, joihin hän on
luottanut ja joita on rakastanut. Hänet hämätään uskomaan, että on antanut
raiskaajilleen luvan koviin otteisiin. Ei ilmoitusta poliisille. Elinikäinen
häpeä sisimmässä.
Minä makasin kuin halvaantuneena, katse
tyynyssä. Sinä ravistit minua hartioista.
”Sinä halusit. Sano, että sinä halusit”,
sähisit korvaani.
Häpeä tunki kurkkuun kuin kitkerä röyhtäys.
Kenties minä halusin. Minä en ollut sanonut ”ei”.
”Minä halusin”,
kuiskasin. ”Minä halusin.”
Raskaasta aiheesta huolimatta kirjassa on sentään hieman keventävää
huumoria ja romantiikkaakin. Suomenruotsalainen kriminologian professori Kajan
Berglund on värikäs ja monipuolinen hahmo, ihanan rehevä ja itsevarma. Aida
taas on perinyt italialaisilta isovanhemmiltaan kuohahtelevan luonteenlaadun,
mikä voi johtaa toimittajantyössä hankaliin tilanteisiin. Pikkusiskon kuolema
saa hänet vakaviin aatoksiin: jättikö hän tämän heitteille lähtiessään itse
pakoon perheväkivaltaa heti kun siihen oli mahdollisuus? Onko hän itse
syyllinen Biancan kohtaloon? Juoni kantaa hyvin ja viimeiset palaset tapausten
ratkeamiseen paljastuvat vasta kirjan lopussa.
Kicki Sehlstedt toimi vuosia Aftonbladetin toimittajana ja uutispäällikkönä,
kunnes suoritti kriminologian tutkinnon. Nykyisin hän on Ruotsin poliisi-tv:n tuottaja.
Pitkään häntä on kiinnostanut naisen ja rikoksen välinen suhde eri muodoissaan
eli nainen uhrina, asianosaisena tai rikoksen tekijänä. Älä
silmä pieni on hänen esikoisteoksensa, jota varten hän tarkkaili kymmenen
vuotta Ruotsissakin esiintyvää grooming -ilmiötä. Jatkoa on luvassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti