Kustantaja:
Bazar 2019
Alkuteos:
Rokuyon
Suomennos: Markus Mäkinen
Hideo Yokoyama (s. 1957) työskenteli rikostoimittajana ennen
kirjailijaksi ryhtymistään. Vuonna 1998 ilmestynyt esikoisteos voitti merkittävän japanilaisen kirjallisuuspalkinnon, minkä jälkeen Yokoyaman teokset ovat jatkuvasti voittaneet palkintoja ja olleet Japanin myyntilistojen kärjessä. Näin myös vuonna 2013 ilmestynyt dekkari 64 (Rokuyon), joka on ensimmäinen
Yokoyamalta suomennettu teos.
64 on paksu opus,
peräti 764 sivua. Perinteinen dekkari se ei ole, mutta tarjoaa varsin kattavan
esityksen Japanin poliisilaitoksen hierarkiasta ja toiminnasta. Kuka kumartaa
syvempään kenenkin edessä? Mitä seurauksia on ”kasvojen menettämisestä”?
Juonittelua oman yksikön tilanteen parantamiseksi on koko ajan ilmassa ja
rumiakin keinoja käytetään.
Poliisitarkastaja
Mikami Yoshinobu, viestintäpäällikkö, D:n prefektuurin poliisilaitos,
pääpoliisiasema, hallintoyksikkö, sihteeristöjaos.
Tämä titteli on kirjan päähenkilön Mikamin. Hänet on yllättäen siirretty rikostutkinnan toisen jaoksen varapäällikön
paikalta viestintäpäälliköksi. Paperilla siirto näyttää ylennykseltä, mutta
tosiasiassa se tuntuu rangaistukselta eikä Mikami voi olla pohtimatta onko
takana jotain henkilökohtaista.
Tällä hetkellä Mikamilla on paljon ajateltavaa. Vain esimies
tietää, että hänen teini-ikäinen tyttärensä on karannut kotoa, syynä miltei
pakkomielteinen viha omaa ulkomuotoa kohtaan. Esimiehen luvalla Mikami käy
tarkistamassa jokaisen kuolleena löydetyn sopivan ikäisen ja näköisen tytön
ruumiin. Ne ovat raskaita retkiä etenkin Mikamin vaimolle.
Toiseksi viestintäyksikön välit lehdistön kanssa ajautuvat
yhtäkkiä katkeamispisteeseen. Sinällään melko pienestä asiasta paisuu valtava
epäluottamuspula, jonka seurauksena lehdistö jättää valituskirjelmän
viestintäpäällikön toiminnasta ja uhkaa mediaboikotilla Tokiosta saapuvan
poliisiylitarkastajan vierailua. Vierailun tarkoituksena olisi hankkia näkyvyyttä
tapaukselle, joka on roikkunut ratkaisemattomana jo neljätoista vuotta ja jonka
syyteoikeus on pian raukeamassa.
Kolmantena ongelmana Mikamilla onkin juuri tuo ratkaisematon
tapaus eli tapaus 64. Vuonna 1989 seitsemänvuotias tyttö siepattiin ja murhattiin,
vaikka vanhemmat olivat täyttäneet kaikki sieppaajan vaatimukset ja
luovuttaneet lunnasrahat. Mikamin etsiessä tapauksesta lisää tietoa paljastuu
vakavia laiminlyöntejä ja arvoituksia. Mikä on Kōdan muistio ja missä se on?
Tapaus mutkistuu entisestään, kun juuri vuosipäivän alla
tulee tieto nuoren naisen sieppauksesta, joka näyttää noudattavan täsmälleen tapaus
64:n kaavaa. Onko sama henkilö taas iskenyt vai onko kyse jostain ihan muusta? Mikami
tuntee jälleen kerran esimiesten pimittävän häneltä – ja samalla lehdistöltä –
oleellisia tietoja.
Kirja koostuu paljolti Mikamin pohdinnoista. Hän yrittää
ymmärtää, mikä kaikkien juonitteluiden ja siirtojen takana oikeasti piilee. Onko
asialla agitaattori? Kuka vuotaa tietoja ja miksi? Kuka voittaa ja kuka häviää?
Yhtä perinpohjaisesti Mikami vatvoo myös omaa asemaansa ja
todellisia toiveitaan. Onko hän ollut rehellinen itselleen ja alaisilleen?
Kenen puolella hän oikeasti on? Mitä hän toivoo henkilökohtaisesti
saavuttavansa? Onko työ hänelle tärkeämpää kuin perhe?
Tällä hetkellä oli
tärkeintä pysyä järjissään. Hän seisoisi hallinnon sotaviirin alla
suojellakseen perhettään. Hänen rikostutkijan sydämensä luultavasi huutaisi
tuskasta, mutta juuri se olisi todiste siitä, että hän todella oli yhä järjissään.
Ei hänen tarvitsisi sulauttaa niitä puolia itsestään väkisin yhteen. Hän
täyttäisi tehtävänsä viestintäpäällikkönä tuskasta vääntelehtien mutta
hiljaisen arvokkaasti.
Yokoyaman teos on melko helppolukuinen, vaikka välillä hieman väsyy uudestaan ja uudestaan toistuviin tilanteisiin ja
ajatuksiin. Toisaalta hidas tempo pitää lukijan koko ajan tapahtumien ytimessä
ja selvillä kunkin osallistujan toiminnasta ja reaktioista. Lukemisen arvoinen
teos monessakin suhteessa!
PS. Kirjassa on paljon henkilöitä ja samankaltaisia nimiäkin
on useita (Minako, Mikumo, Mizuki, Mikami…). Ehkäpä henkilöluettelo olisi ollut
paikallaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti