Kustantaja: Tammi 2022
Saarivuoren lähiö sijaitsee lähellä Helsinkiä, mutta on silti paikka, jonne kukaan ei eksy. Tänne saapuu alakoulun opettajaksi keski-ikäinen
perheetön mies, jolla on täysi erityisopettajan pätevyys ja joka on opettanut
jo useissa kouluissa, mutta jolla on sielun pohjalla painolastia.
Erityisluokka 4–5 F koostuu kymmenestä oppilaasta, joista
useimmilla on maahanmuuttotaustaa. Joillekin tämä ryhmä ei ole lainkaan oikea.
Porukan ainoa tyttö, etiopialainen Keisha, on kehitysvammainen ja kuuluisi
erityiskouluun. Lahjakas, mutta erilaisista tilanteista ahdistuva ja pakeneva
Joose puolestaan jaksaisi paremmin sairaalakoulussa. Silti tähän pienryhmään pääseminen
on eräänlainen onnenpotku, josta vain harva pääsee osalliseksi.
Jos ja kun oppilas vihdoin saa paikan meidän
pienryhmästä, on hän useimmiten jo menettänyt luottamuksen koulunkäyntiin ja
joutunut niin syvälle negatiiviseen kierteeseen, ettei minkään sortin kuntoutuminen
ole yleensä enää mahdollista.
Opettajat ovat erityisluokassa vaihtuneet tiheään tahtiin eikä
tämäkään mies vaikuta täysin työlleen omistautuneelta. Melko kekseliäästi
hän kyllä vie ryhmää eri aineiden pariin, mutta jättää käyttämättä tilaisuuksia
auttaa yksittäistä lasta. Onneksi vierellä on ihana koulunkäyntiavustaja,
virolainen Marge, joka on pysynyt työssään jo kymmenen vuotta huolimatta siitä,
ettei hänen tointaan ole vakinaistettu tai siitä, että joutuu tekemään toista
työtä hotellisiivoojana. Koska lapset tarvitsevat edes yhden luotettavan
aikuisen!
Erityisluokan arkea ovat yhtäkkiset valloilleen riistäytyvät
tunteet – täällä niskalenkin hallitseminen kuuluu henkilökunnan perustaitoihin.
Lastensuojeluilmoituksia tehdään lähes päivittäin, käydään kouluterveydenhoitajalla,
tiedotetaan tapahtumista lasten vanhemmille ja kirjoitetaan uhka- ja
väkivaltaselvityksiä. Täällä opettaja saattaa saada oppilaalta vihantäyteisen
lapun ja antaa kehuja siitä, että lauseet alkavat isolla kirjaimella ja
päättyvät pisteeseen.
Toisaalta nämä lapset ovat myös hellyttäviä pohtiessaan
vaikkapa tasa-arvoa, uskontoa ja oikeudenmukaisuutta tai kuolemansyntien
käsitteistöä. Miten löytää käsitteille oikea vastine omista kokemuksista ja
omasta kulttuurista käsin? Nämä lapset ovat jääneet niin usein vaille huomiota,
että ilahtuvat vähäisestäkin henkilökohtaisesta muistamisesta. Heidän parissaan
kyyninen opettajakin oppii jotain ja hänen sisäiset lukkonsa osoittavat
aukeamisen merkkejä.
- Eteenpäin, sanoi mummo
lumessa ja ukki urallaan! Marge toteaa. – Tere tulemast meidän ihmeperheeseen.
- Ihmeperheeseen? opettaja
tarkistaa.
- Etkö tiedä? Meillä on supervoimia, Marge kehuu.
Kirjassa on huumoria etenkin replikoinnissa ja pitkään
toivookin, että loppu olisi hyvä. Kaikkien kohdalla toive ei kuitenkaan
toteudu. Erityislasten kohtelu koulumaailmassa saa teoksessa
osakseen paljon kritiikkiä. Juuri heille annetaan epäpäteviä opettajia, juuri
heidän kohdallaan säästetään oppimateriaalissa, juuri heidän asioidensa
etenemistä virkaportaissa ei seurata. He vain siirtyvät luokalta toiselle,
vaikkeivat osaisi edes lukea. Mitä toivoa heillä on tulevaisuuden suhteen?
Se on ällistyttävää kuinka vähän meillä on lapsiin
kohdistuvia tukitoimia ottaen huomioon, että yhden ainoan syrjäytyneen
hintalappu on keskimäärin seitsennumeroinen sen lisäksi, että summa kertautuu
useimmiten tämän jälkikasvun määrällä…
Tässäpä selvästi mielenkiintoinen teos! En ole itse erityispuolella ja olisi kiinnostavaa tietää siitä maailmasta enemmän.
VastaaPoistaTässä kirjassa puhutaan erityisluokan ongelmista aika kärjekkäästi, mutta uskon, että kaikki opettajat tunnistavat sieltä jotain.
Poista