Kustantaja: Like 2023
Saran perhe joutui 1990-luvun alussa pakenemaan Irakista isän silloista hallitusta vastustavien mielipiteiden vuoksi. Sara syntyi pakolaisleirillä vuonna 1992 ja oli alle kuukauden ikäinen perheen päästessä kiintiöpakolaisen statuksella Suomeen ja asettuessa asumaan Kuopioon.
Sara oli reipas pieni tyttö, mutta tunsi kahdelta taholta
tulevien vaatimusten painon. Suomalaisilla oli odotuksia, vaatimuksia ja asenteita, joita tyydyttääkseen piti
olla hyvä maahanmuuttaja. Oman yhteisön piirissä taas piti tuntea näkymättömät
säännöt ja ohjeet, jotta olisi hyvä tyttö. Tyttöjen kunniaa vartioitiin
tarkkaan – Sarakin vietiin pyöräilyonnettomuuden jälkeen lääkäriin vain sen
varmistamiseksi, että neitsyys on yhä tallella.
Hyvät tytöt ovat kuin tikkareita, joita peittää kääre,
kun taas huonot tytöt ovat tikkareita, joista kääre on revitty ja jonka
limaiselle pinnalle on takertunut kärpäsiä.
Kesällä 2007 perhe matkusti Irakiin. Vanhemmille aika Suomessa oli ollut pelkkää tyhjää välitilää, joten etenkin isä oli nyt onnessaan. Oleskelu venyi venymistään ja Sara halusi yhä kiihkeämmin palata Suomeen ja koulunkäynnin pariin. Lopulta tyttö hyväksyttiin paikalliseen kouluun, mutta se vain hämärsi hänen käsitystään omasta identiteetistä. Oliko hän suomalainen vai irakilainen? Oliko hän maahanmuuttaja vai pakolainen?
Opiskeluaikana Suomessa Sara alkoi kyseenalaistaa yhteisönsä
määräyksiä ja uskonnollisia sääntöjä, muutti omaan asuntoon ja lakkasi
käyttämästä huivia. Äidin suru ja kiihkeät anelut saivat Saran kuitenkin
palaamaan takaisin perheen helmaan. Äiti oli hänelle ihmisistä rakkain ja
sanomattoman hellä - kunhan asiat sujuivat hänen suuntaviivojensa mukaan.
Loppuvuodesta 2015 äiti päättää järjestää perheelleen hauskan
lomamatkan Irakiin ja taivuttelee hieman haluttoman Saran lähtemään mukaan.
Perillä Saralta otetaan passi pois ja hänelle kerrotaan, että vanhemmat ovat
valinneet Rasheed-serkun hänen aviopuolisokseen. Äiti häärii hääjuhlallisuuksien
ylimmäisenä järjestelijänä eikä ota kuuleviin korviinsa tyttären vetoomuksia.
Ilman asiakirjoja ja rahaa Sara ei Irakissa voi estää
kohtaloaan. Joitakin itselleen tärkeitä asioita hän pystyy
avioliittosopimukseen saamaan, esimerkiksi kondomin käytön, mutta muuten hän
voi vain odottaa avuttomana sitä, että hänet tullaan hääyönä raiskaamaan. Äitiä
puolestaan huolettaa se, että tyttärellä olisi yön jälkeen näyttää todiste
neitsyydestään. Siihenkin tarvitaan pieni kankaanpala.
Olen muovailuvahaa hänen käsissään, hän voisi tehdä mitä
huvittaa, mikään ei enää pysäyttäisi tulevaa. Ei äiti, ei isä, eivät sisareni
eikä etenkään allah.
Irakin avioliittomarkkinoilla 23-vuotias ja koulutettu Sara
ei ole kovaa valuuttaa, mutta Rasheedin tarkoitus onkin hyödyntää vaimoaan
päästäkseen pois Irakista. Sara kuitenkin laittaa heti Suomeen turvallisesti
saavuttuaan vireille avioliiton mitätöinnin. Toimenpide ei ole lainkaan niin
yksinkertainen kuin Sara on luullut, vaan toteutuu vasta, kun Saran vanhemmat
suostuvat maksamaan Rasheedin perheelle tuntuvat korvaukset.
Nyt Sara ei enää epäröi, vaan luopuu huivista, vaikka se
merkitseekin yhteisön ulkopuolelle joutumista. Toki hän voi käydä kotona, mutta
ei enää hellittynä tyttärenä vaan hieman epäilyttävänä vieraana. Toisaalta:
voiko Sarakaan enää luottaa perheeseensä? Miten palanen kangasta voi määritellä
sen, onko nainen hyvä vai huono? Onko nainen esine?
Huivin vuoksi olen menettänyt niin paljon. Yhteisöni
silmissä olen menettänyt kunniani, huivittomana olen huono, likainen, huora,
kaikkea mutta en kunnollinen. Perheelleni tuotin häpeää, olen heille kaikkea
mitä yhteisö sanoo minun olevan, ja nyt olen myös ulkopuolinen, johon ei voi
luottaa. Minua kohdellaan kuin vakoojaa, joka haluaa soluttautua perheeseen ja
jakaa tiedon eteenpäin… Vain koska päätin poistaa huivin, koska päätin poistaa
tämän muille yhdentekevän palan kangasta.
Sara Al Husainin omiin kokemuksiin perustuva kertomus kannattaa ehdottomasti lukea. Hän joutui taistelemaan saadakseen avioliittonsa purettua, vaikka oli selvästi solminut sen pakotettuna. Onneksi Suomessa on lokakuussa 2023 astunut voimaan lainmuutos, joka helpottaa pakkoavioliiton purkamista, vaikka sellaisen tunnusmerkkejä ei täällä vielä oikein tunnistetakaan. Vuoden 2021 pakolaisnaiseksi valittu Al Husaini haluaisikin kirjallaan lisätä suomalaisen kantaväestön tietoisuutta näistä aroista asioista ja myös herätellä maahanmuuttajataustaisia naisia ja miehiä huomaamaan vaaran merkit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti