Kustantaja: Siltala 2015
Lauri Mäkinen (s. 1978) on helsinkiläinen
yhteiskuntasuhdekonsultti, jolla on korkeakoulututkinto sekä kansainvälisessä politiikassa että kauppatieteissä. Hän on työskennellyt kansainvälisessä tupakkayhtiössä Pohjoismaissa ja Baltiassa, kuljetusalalla Pietarissa ja Suomen Moskovan suurlähetystössä. .Älykkäät kuin
käärmeet, viattomat kuin kyyhkyset on Mäkisen esikoisromaani.
Kirjan motto on Matteuksen evankeliumista (10:16): Katso,
minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin
käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset. Kyyhkysiä lienevät ainakin aluksi Suomesta
Ambomaalle vuonna 1886 suurin toivein lähteneet lähetyssaarnaajat. Keskeisin
hahmo on Tobias Johansson, jonka välityksellä tapahtumat nähdään. Tobias on
työlleen täysin omistautunut, mutta hengellisyydessään niin ahdaskatseinen ja kiivas,
että pakanalapset alkavat kutsua häntä nimellä Ongola eli Ruoska. Toisaalta
Tobias on melkoisen taitava ja kovaluinen juonittelija, jolle lankeaa suhteiden
hoito niin poliittisiin vallanpitäjiin kuin keskenään kilpaileviin
heimokuninkaisiin. Siinä tarvitaan käärmeen älykkyyttä eikä Tobias epäröi
käyttää kiristystä ja lahjontaa oikeaksi katsomiensa tarkoitusperien
saavuttamiseksi.
Pitääkseen kiinni jalansijastaan luterilaiset saarnaajat
olivat joutuneet turvautumaan kaikkiin mahdollisiin keinoihin ollakseen
hyödyksi hallitsijoille. Suomalaissaarnaajat olivat kaukana kotimaastaan, ja se
kotimaakin oli pieni ja köyhä. Oli vain nöyrryttävä ja toivottava, että
kyseenalaiset keinot voisi vielä kerran pestä puhtaaksi niiden korkeammalla
tarkoituksella
Kirja liikkuu kahdessa aikatasossa, mutta lukujen otsikoissa
mainitut vuosiluvut pitävät lukijan hyvin kärryillä. Menneet tapahtumat
pohjustavat ja selittävät tulevaa ja etenevät kronologisesti koko ajan kohti
”nykyhetkeä” eli vuotta 1924.
Varsinainen kertomus alkaa nimittäin marraskuusta 1924,
jolloin lähetysaseman vanha kappeli palaa yöllä poroksi ja sen pihalta löytyy
henkihieverissä seudun rikkaimpiin kuuluva nainen. Lisäksi paikalle
ensimmäisenä ehtinyt Tobias uskoo nähneensä jonkun kappelissa liekkien keskellä
ennen rakennuksen romahtamista. Yliolkaiset poliisit ja heimon vallanhimoiset
näkijät tuomitsevat hyvin pinnallisin perustein syylliseksi Tobiakselle
läheisen henkilön, mikä pakottaa Tobiaksen itsensä ryhtymään tapauksen
selvittelijäksi. Todellinen vyyhti siinä onkin kerittävänä.
Kirjan dekkarimainen juoni on hyvä, mutta jää kuitenkin
sivuseikaksi, sillä päähuomion anastaa kuvaus siirtomaavallan aikaisesta
Lounais-Afrikasta 1800- ja 1900-lukujen taitteessa. Valtaa pitävät ensin saksalaiset,
joilta suomalaiset saavat (yksin)oikeuden luterilaisen opin levittämiseen alueella.
Alkuasukkaiden kapinoinnin saksalaiset kukistavat julmasti, näännyttävät kokonaisia
heimoja keskitysleireillä nälkään ja tuhoavat kyliä naisia ja lapsia myöten. Sodan
jälkeen britit astuvat valtaan ja anglikaanit ja katoliset lähetyssaarnaajat saapuvat
uhkaamaan suomalaisten asemaa. Samalla konkarit alkavat uupua. Nälänhätä ja
taudit ovat harventaneet saarnaajajoukkoa, mutta sisällissodan raastamasta kotimaasta
ei ole tulossa täydennystä. Kääntyneiden määrä on toki kasvanut, mutta heimojen
perinteiset tavat ja uskomukset elävät silti edelleen voimakkaina ja näkijöiden
valta on suuri.
Mäkisen on täytynyt tehdä valtavasti taustatyötä saadakseen
romaanistaan näin uskottavan ja elävän. Kirjan hidas tempo tuntuu kertomuksen
henkeen sopivalta, sillä kiireettömyys ja oikeiden tapojen noudattaminen
kuuluvat afrikkalaiseen heimokulttuuriin. Mäkinen ei saarnaa, mutta saa silti
lukijan pohtimaan monenlaisia oikeuden ja totuuden kysymyksiä. Oikeuttavatko
hyvät tarkoitusperät käyttämään millaisia keinoja tahansa? Koituuko yhden hyvä
toisen vahingoksi? Saako totuutta vääristellä? Onko yhtä ja ainoaa totuutta olemassakaan?
Kirjan henkilöt eivät välttämättä ole hyviä ja miellyttäviä, mutta he ovat
inhimillisiä heikkouksissaan. Tämä on hieno esikoisteos ja tavanomaisesta
poikkeava salapoliisiromaani, jonka luettuaan myös tietää hieman enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti