Kustantaja: Tammi 2016
Alkuteos: Onna no inai otokotachi
Suomennos: Juha Mylläri
Miehiä ilman naisia on
ensimmäinen Haruki Murakamilta (s.
1949) suomennettu novellikokoelma. Teoksessa on seitsemän novellia, joissa
kaikissa mies jää syystä tai toisesta ilman naista. Nainen saattaa kuolla tai
lähteä toisen matkaan. Nainen voi olla pelkkä haave tai satunnainen
seuralainen. Yksinäisyys saattaa olla miehelle hiljaisen kaipauksen täyteistä
tai sitten suoranaista tuskaa. Tarinoissa eletään tavallista arkea tai sitten
arkeen sekoittuu hämmentäviä fantasian piirteitä. Murakami kirjoittaa hyvin
asialliseen ja viileään sävyyn hyvin ihmeellisistä ja hyvin intiimeistä
asioista. Seksikohtauksetkin ovat näin kerrottuina hienovaraisia ja vain osa
yleistä kudelmaa – sisältäähän suhde naiseen muitakin elementtejä. Siihen
liittyvät maininnat musiikista, etenkin Murakamin rakastamat Beatles ja vanha
jazz.
Drive my car -kertomuksessa ikääntyvä
tähtinäyttelijä purkaa tuntojaan autonkuljettajaksi palkkaamalleen nuorelle
naiselle. Miehen vaimo oli ennen kuolemaansa ollut uskoton ulkopuolisen silmin
katsottuna varsin vähäpätöisen miehen kanssa. Mitä sellaista tämä pystyi
antamaan, ettei vaimo saanut sitä puolisoltaan?
Yesterdayssä nuori
taiteilijasielu Kitaru ei pysty seksiin lapsuudestaan asti tuntemansa naisen
kanssa, vaan rakastaa tätä kuin ystävää. Lopputulos on, että nainen alkaa
tapailla toista miestä.
Eilinen
on toissapäivän huominen
tästä
taaksepäin yks’ päivänen
Itsenäinen
elin -novellissa menestyvä kauneuskirurgi elää hulivilielämää, kunnes
52-vuotiaana rakastuu palavasti naimisissa olevaan naiseen. Hän kestäisi eron,
jos nainen palaisi aviopuolisonsa luo, muttei tämän suhdetta toiseen mieheen.
Loppupäätelmä on, että naiset valehtelevat
koska
heidän sisällään oleva itsenäinen elin tuottaa valheen omasta tahdostaan. Sen takia
valhe – joitakin harvinaislaatuisia tapauksia lukuun ottamatta – ei tahraa
naisen kauniin puhdasta omaatuntoa tai pilaa hänen uniaan.
Šeherazade-tarinassa nuori
mies joutuu jostain salaperäisestä syystä piileskelemään eristyksissä kaikesta.
Hänen luonaan käy ainoastaan keski-ikäinen nainen, joka tarjoaa viihdykkeeksi seksiä
ja aktin jälkeen omituisia tarinoita omasta elämästään, nuoruuden
pakkomielteistään ja tihutöistään. Tarinaa leimaa epämääräinen ajattomuus ja
juurettomuus.
Kinossa
vallitsee uhan ja kauhun tunnelma. Päähenkilön luonaan vierailevat salaperäinen
muukalainen ja savukkeenpolttama nainen, näkyy käärmeitä ja pihapuu vaikuttaa
oudolta. Mies pakenee kauas, mutta muistot seuraavat perässä.
Rakastunut Samsa on
humoristinen tarina Samsasta, joka eräänä aamuna herää ihmisenä ja yrittää hämillään
ja uteliaana sopeutua kehoonsa. Hän rakastuu suin päin talossa työskentelevään
kyttyräselkäiseen lukkosepän tyttäreen – ehkäpä tämän kipakan käytöksen vuoksi.
Viittaus Franz Kafkan romaaniin Muodonmuutos.
Kokoelman päättävä niminovelli Miehiä ilman naisia on tavattoman
kauniisti kirjoitettu kertomus iäksi menetetystä rakkaudesta ja rakastetusta.
Miehiin ilman naisia on helppo
liittyä. Riittää, että rakastaa syvästi jotakuta naista ja että nainen lähtee
pois... Siten sinusta tulee siis yksi miehistä ilman naisia. Se tapahtuu
silmänräpäyksessä. Ja kun liityt siihen joukkoon, yksinäisyyden väri tunkeutuu
syvälle sisääsi kuin vaalealle matolle läikkynyt punaviini. Vaikka olisit
kuinka etevä kotitaloudessa, et pysty pesemään tahraa pois. Tahra voi haalistua
aikojen kuluessa, mutta luultavasti et pääse siitä eroon ennen viimeistä
hengenvetoasi. Sillä on virallinen tahran pätevyys ja yleisesti tunnustettu
puheoikeus. Sen hitaasti muuttuva väri ja monimerkityksinen ääriviiva ovat
kanssasi lopun elämääsi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti