Tiina Raevaara (s. 1979) on koulutukseltaan filosofian tohtori, pääaineenaan perinnöllisyystiede. Hän voitti Martti Joenpolven novellikilpailun vuonna 2006 ja vuonna 2011 Runeberg-palkinnon surrealismiin vivahtavalla novellikokoelmallaan En tunne sinua vierelläni. Perhesurmia käsittelevä pienoisromaani Laukaisu vaati pari aloitusyritystä, mutta ryöpsähti sitten kahdessa viikossa valmiiksi.
Kirjan kertoja on Pauliinan entinen luokkatoveri, joka sattumalta tapaa Pauliinan ensi kertaa vuosikausiin. Mies on perhesurmien asiantuntija, joka pystyy luettelemaan kaikki Suomessa ilmi tulleet tapaukset viime vuosikymmenten ajalta, mutta Pauliinan kohtaloa hänkään ei pysty ennakoimaan. Monenlaisia aihepiiriin liittyviä kysymyksiä hän kyllä pyörittelee mielessään. Mikä sysää ihmisen murhaamaan rakkaimpansa ja läheisimpänsä? Onko yhdenlainen kuolema armeliaampi kuin toinen? Onko syyllisyydessä aste-eroja? Osoittaako lapsensa surmaava äiti oikeastaan suojelunhalua? Toisaalta hän pohtii väkivallan ihmisissä herättämää kyltymätöntä uteliaisuutta, jota media vielä lietsoo.
Joku saattaisi ihmetellä, miksi tällaiset asiat kiinnostavat minua. Mutta kaikkiahan ne kiinnostavat. Ne kauhistuttavat, pelottavat, inhottavat, mutta samaan aikaan ovat äärettömän kiehtovia. Miten on mahdollista, että suojeleva rakkaus muuttuu tuhoavaksi voimaksi ja hellyys väkivallaksi? Ja kuinka mitättömistä hetkistä on lopulta kyse: Kuinka vähän aikaa, sekunnin murto-osia, tarvitaan siihen, että teosta on tullut peruuttamaton. Kuinka vähän aikaa yksi laukaus viekään.
Laukaisu on teos, jota on mahdoton jättää kesken. On itsestään selvää, että jotain hirveää tulee tapahtumaan, mutta mitä? Raevaara limittää nykyhetken lomaan muistumia menneestä ja johdattelee samalla lukijaa epäilemään ensin yhtä ja sitten toista. Teos on karu kuvaus erään perheen kohtalosta, mutta herättää miettimään myös omaa vastuuta. Samalla lailla herätteli Markku Pääskynen ihmisiä vuonna 2006 tositapaukseen perustuvalla romaanillaan Vihan päivä. Siinä porvoolainen perheenäiti tappaa ensin lapsensa ja miehensä ja lopuksi itsensä, koska perheyritys on hänen ratkaisujensa vuoksi ajautunut talousvaikeuksiin. Pääskysen kirjan kohdalla kyseltiin, onko oikein tehdä tällaisesta tragediasta viihdettä. Samaa kyselee Raevaarakin.
Luen juuri tätä, tosi pysäyttävä tarina!
VastaaPoistaPysäyttävä juuri siksi, että perustuu tositapahtumiin!
VastaaPoista