Kustantaja: Tammi 2020
Jenni Kokander (s. 1980) on koomikko ja näyttelijä, joka
muistetaan ehkä parhaiten Putous-televisiosarjasta ja Elvi-tädin roolista Risto
Räppääjä -elokuvissa. Sukupuuttoon kuolleiden planeetta on Kokanderin
esikoisteos.
Sukupuuttoon kuolleiden planeetta -teoksessa risteilee
ihmissuhteiden tiheä ja yllättävä verkosto. Ihmiset tuntevat toisiaan työelämän
tai sukulaissuhteiden kautta, yhteisten harrastusten tai satunnaisten
kohtaamisien välityksellä. Jokin suhde kestää ikuisesti, joku jää vain hetken
kosketukseksi.
Kirjan ensimmäisessä luvussa Liisa ottaa hoidettavakseen
pikkusiskonsa vauvan, koska päihdeongelmainen Maija ei tässä vaiheessa pysty lapsesta
huolehtimaan. Mummikin olisi halukas huoltajaksi, mutta siihen ehdotukseen niin
Maija kuin Liisakin suhtautuvat jyrkän kielteisesti: heidän äitinsä ei olisi
tehtävään sovelias. Tosin Liisallakin on vauvan kanssa ennakoitua raskaampaa,
sillä kotona hänen avukseen tulee vain Martti-kuopus, erityislapsi.
Liisan tarinassa esiintyvät jo useimmat kirjan keskeistä teemoista.
Ensinnäkin äitisuhde. Liisan ja Maijan itsekeskeinen äiti on aina halunnut
poimia ihmissuhteista parhaat palat ja jättänyt vaikeat ja arkiset asiat muiden
hoidettaviksi. Niinpä Liisa on jo pienenä ottanut perheen vastuunkantajan roolin
ja kehittynyt ihmiseksi, joka kantaa muita hartioillaan pysähtymättä koskaan
huolehtimaan omasta jaksamisestaan tai omista toiveistaan.
Toiseksi miehen ja naisen perustavanlaatuinen kyvyttömyys
ymmärtää toisiaan. Liisa sanoo työmatkaa suunnittelevalle Jarmo-puolisolleen
”on helpompaa, että sä lähdet”, mutta onko sanojen takana sittenkin toive ”älä
jätä minua selviämään yksin”? Miten Liisa odottaa Jarmon reagoivan? Puolisot
toki rakastavat toisiaan yhä, mutta jatkuva epätietoisuus toisen todellisista
ajatuksista enteilee luovuttamista.
Kolmantena teemana on isien ja poikien välinen etääntyminen.
Jarmo on työnsä vuoksi matkustellut paljon ja paneutunut tutkimuksiinsa
täysillä. Esikoinen Mikko ilahtui pienenä aina isän palatessa kotiin, mutta nyt
teini-ikäisenä hän tuntuu olevan joko välinpitämätön tai kiukkuinen. Silti hänen
mielensä pohjalla saattaa yhä kyteä toive tasavertaisena kohtaamisesta ja
molemminpuolisesta ymmärryksestä.
Maailma rakentuu uudelleen. Uusia isiä ja äitejä. Uusia
poikia, joilla on haaveita. Uusia poikia, joilla on omat unelmansa.
Neljänneksi sisarusten välit, jotka eivät aina ole ollenkaan
tasavertaiset. Liisa on voimakas ja pikkusisko Maija autettava, mutta Tapanin,
kuuluisan runoilijan, ja hänen veljensä Juhanin kohdalla tilanne on
toisenlainen. Veljekset tukevat ja auttavat toisiaan kyllä yhtäläisesti, mutta
silti Juhani tuntee tulevansa aina nähdyksi ”Tapanin veljenä” eikä omana
itsenään. Niin surullinen kuin Tapanin kuolema olisikin, se merkitsisi
Juhanille myös vapautta.
Tapsa on päässyt Siratolukselle, vai mikähän sen
planeetan nimi nyt olikaan. Pikkupojasta asti hän on kertonut tulleensa sieltä
ja päätyvänsä sinne. Siellä elävät kaikki sukupuuttoon kuolleet. Siellä hän
painaa päänsä mammutin karvaiseen kylkeen, naurahtaa ja nukahtaa. Hyvää yötä
runoilija.
Sitten on vielä mammuttiteema. On ihan konkreettisesti
Siperian ikiroudan säilömä ja Helsingin taidemuseon näyttelyyn tuotu
mammutinpoikanen, joka aikoinaan oli maapallon ilmastossa tapahtuneen muutoksen
uhri. Ilmastonmuutosta kohti ihmiskunta on nytkin vääjäämättä menossa, mutta
koko maailman loppua se ei tarkoita. Elämä jatkuu jossain muodossa ja muistot
jäävät.
Kun avaan silmäni, näen edessäni ryppyisen ruskean elukan. Se näyttää vähän norsulta tai ehkä kuitenkin vaahteranlehdeltä. Se on kauneinta ja surullisinta, mitä olen koskaan nähnyt. Minua itkettää kaikki ja samalla tuntuu niin onnelliselta, että voisi pissata housuun. Tiedän, että kannan tätä mammutinpoikasta mukanani ihan aina. Ja kun minä kuolen sukupuuttoon, vien muiston mukanani mummille taivaaseen.
Mammuttia käytetään kirjassa myös symbolisesti. Jokaisella ihmisellä
on oma mammuttinsa, oma menneisyytensä, jota ei enää voi elää uudelleen.
Mammutti saa ajattelemaan pois hiipuneita rakkaita ja omaa kuolevaisuutta,
mutta sävy on lohduttava. On olemassa planeetta, jonne kaikki pääsevät ja jolta
rakkaat meitä lempeästi katselevat.
Kun äitini kuoli, hyvästelin hänet unessa. Näin ainakin
muistini väittää. Unessa hän kertoi minulle planeetasta, jolla kuolleet elävät.
Hän maalasi eteeni maiseman, jossa hän ratsastaa vaaleanpunaisessa hiekassa
mammutin selässä ja katselee kaukoputkellaan, että minulla on kaikki hyvin. Hän
lupasi, että kuolemanpelko loppuu kuolemaan. ”Kuolemalla kuoleman voitat, kun
ymmärrät, ettei sitä ole.”
Sukupuuttoon kuolleiden planeetta -teoksen kansi saattaa näyttää lastenkirjan kannelta, mutta itse teos sisältää viisaita oivalluksia elämästä ja ihmisenä olemisesta ja lempeää lohdullisuutta suhtautumisessa kuolemaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti