Kustantaja: Otava 2023
Kuusikymppinen Tine pyörittää Bergenissä mummultaan perimäänsä
Bio bio -elokuvateatteria ja kiertää kesäisin Pohjois-Norjan
syrjäisillä saarilla esittämässä elokuvia. Tinen aviomies Runar, kuvanveistäjä,
haluaisi vaimonsa myyvän teatterin pois ja lähtevän kanssaan maailmalle uusien
maisemien ja ihmisten pariin. Tine puolestaan toivoisi Runarin hankkivan
verstaan Bergenistä ja pysyvän jatkossa enemmän paikallaan tutussa ympäristössä.
Ollakseen yhdessä miehensä kanssa Tine kuitenkin lopettaa vuoden
1976 kesäkierroksen Ørjan saariryhmälle, missä
Runar on viettänyt kaikki kesänsä lapsuudesta asti aina vuoteen 1957 saakka. Nyt
Runar on kuuluisa, kylällä riittää selkääntaputtajia ja joku on asettanut jopa
Runarin kehystetyn valokuvan majatalon makuuhuoneen pöydälle. Jostain syystä
Runar muuttuu sen nähdessään kovin vaisuksi.
Viedessään projektoreita ja muita varusteita majatalon
vajaan Tine löytää vanhan vihertävän laukun, joka avattuna osoittautuu
lankamagnetofoniksi eli lankuriksi. Löytyy myös kolmisenkymmentä äänitekelaa,
joista ensimmäinen on paikallaan laitteessa. Tinen ei tarvitse muuta kuin kytkeä
laite päälle ja alkaa kuunnella. Kela on äänitetty toukokuussa 1950 ja sillä
puhuu kaksitoistavuotias tyttö, joka kertoo juuristaan ja elämästään. Myöhemmät
kelat kattavat ajan vuoden 1957 kesäkuuhun saakka.
Syksyllä 1944 kelat äänittänyt tyttö oli kuusivuotias. Kotikylää
lähestyivät tuhoa kylvävät saksalaiset ja asukkaiden oli paettava nopeasti
turvaan. He onnistuivat piileskelemään vuonon perällä jäätikkövuoren tuntumassa
seuraavan vuoden alkukevääseen saakka, mutta lopulta piilopaikka paljastui,
kyläläiset vangittiin ja sullottiin veneisiin. Sekasortoisen tilanteen vielä
jatkuessa jäätiköstä irtosi jättimäisiä lohkareita, joista yksi upotti tytön
äitiä kuljettaneen veneen. Lapsen mielestä äiti muuttui silloin ihmisestä jäätiköksi.
Vaikka olen jo kaukana, en ole unohtanut, kenen tytär
olen. Sinä puhallat iholleni kylmää ilmaa ja kasvatat jäätäsi kuin pitkiä
valkoisia hiuksia
Norjan vapauduttua vuonna 1945 tyttö muutti isänsä kanssa Ørjan
saarelle. Jälleenrakennustyöt alkoivat ja ilmapiiri oli toiveikas, mutta oli
eräs ihmisryhmä, jota kohtaan asenteet pysyivät kovina: saksalaisten kanssa
seurustelleet naiset, tyskertøs. Pahoinpidellyt ja häpäistyt naiset
suljettiin yhteisön ulkopuolelle, samoin heidän ”vialliset” lapsensa.
Luokkatoverit kertoivat tytölle kauhujuttuja Ørjan saariryppään viimeisestä
saaresta, joka sijaitsi muista erillään.
Minä kuulin, että saaren erakko houkutteli rikollisia
naisia piiloutumaan saaren luoliin. Mutta saarella oli niin kamalaa, että yksi
naisista yritti uida pois, ja kaksi pisti kiviä taskuihin ja käveli veteen.
Varttuessaan tytöstä tuli kolhokasvoinen, pitkä ja huomiota
herättävän leveähartiainen nainen, monia miehiäkin voimakkaampi. Ihmisten
tahdittomat lausahdukset eivät tietenkään voineet olla haavoittamatta herkkää
nuorta naista, mutta onneksi hän sai mahdollisuuden opetella pianonsoittoa ja
todistaa lahjansa aina Bergenissä asti. Välttyisikö hän kuitenkaan
katkeruudelta?
Tytön tarinaa kuuntelevalle Tinelle äänitteistä on tullut
miltei pakkomielle, mutta sitten kertomuksessa alkaa esiintyä hänelle tuttuja
henkilöitä puhuen ja toimien aivan odottamattomalla tavalla. Onko kaikki
pelkkää tytön mielikuvituksen tuotetta? Onko tyttö (jonka hän nyt tunnistaa
Isabellaksi eli Isaksi) tulkinnut ihailemiensa ihmisten sanoja ja tekoja
vastaamaan omia unelmiaan? Vai onko se Tina, joka on rakentanut elämäänsä
valheiden varaan? Ketä uskoa?
Ørja-romaanin henkilöistä sinällään ihan
mielenkiintoiset miehet jäävät sivuosaan ja naiset nousevat esiin: surumielinen
Liv, elämäniloinen Aili, kohtalon kolhima Isa. Kahdessa aikatasossa liikkuva
juoni on toimiva ja sisältää jännitystä, suurta rakkautta ja suurta
pahantahtoisuutta. Loppuratkaisussa on ehkä dramatiikkaa jo hieman liikaakin.
Kirjan kuvaamaa Ørjan saarirypästä ei oikeasti ole olemassa, mutta
tarkkanäköinen luonnon, ihmisten ja tunnelmien kuvaus tekee siitä hyvin
todentuntuisen.
En ollut ikinä nähnyt mitään niin rouheaa ja kivistä.
Erikokoisia kallioita ja kiviä oli levittäytynyt ja jähmettynyt joka suuntaan. Ørja oli kuin uppoamaisillaan oleva kallioiden maa,
viimeiset kuivat kiviselät keskellä vesireittejä.
Kristiinankaupunkilainen Riikka Sandberg (s. 1989) kirjoitti
esikoisromaaniaan Ørja pienen ja karun norjalaisen saaren kirjoittajamökissä.
Saari tarjosi kirjan tarinalle sopivan ympäristön, mutta lisäksi tarvittiin vielä jäätikkövuonossa
meloneen miehen muistelmat ja Porin Jazzfestivaalien taustakangas, jotta
palaset alkoivat loksahdella paikoilleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti