Kustantaja: Kustantamo S&S 2024
Alkuteos: The Man Who Saw Everything (2019)
Suomennos: Sari Karhulahti
Juutalaistaustainen Saul Adler on huomiota herättävän kaunis
mies, jota oma isä kutsuu ”neitipojaksi”. Saulilla
ei ole miellyttäviä muistoja sen paremmin isästään kuin veljestään Mattista,
sillä kumpikin on kohdistanut häneen henkistä ja jopa fyysistä väkivaltaa.
Ennen kuolemaansa äiti pystyi hieman hillitsemään tapahtumia, mutta nyt äidistä
on muistona vain hänen helminauhansa Saulin kaulassa.
Syyskuussa 1988 kaksikymmentäkahdeksanvuotias Saul väistää Abbey
Roadin suojatielle ajavaa autoa, kaatuu ja loukkaa lonkkansa ja kätensä. Autoa
ajanut mies - Wolfgangiksi esittäytyvä, harmittelee Milanosta tilaamansa
sivupeilin särkymistä, mutta tarjoaa kuitenkin apuaan. Saul kieltäytyy avusta
ja muutaman omituisen kysymyksen jälkeen Wolfgang lähtee.
Hetken kuluttua Saulin tyttöystävä, valokuvausta opiskeleva
Jennifer Moreau saapuu Abbey Roadille kuvatakseen ”muusaansa” samassa paikassa,
missä aikoinaan kuvattiin The Beatles -yhtyeen levyn kansi. Onnistunutta
kuvausta juhlistetaan rajunpuoleisella seksillä, mikä innoittaa Saulin
ehdottamaan avioliittoa. Jennifer katkaisee välit välittömästi. Hän on joka
tapauksessa lähdössä taiteilijaresidenssiin Massachusettsiin.
Hämmentynyt Saul lähtee itsekin matkalle. Hän on
kommunistiseen Itä-Eurooppaan erikoistunut tukija ja saanut kahden viikon
viisumin DDR:ään selvittääkseen, miten sivistyneistö oli vastustanut
kansallissosialismin nousua 1930-luvulla. Toisena tehtävänään hänellä on viedä
tulitikkurasiassa äskettäin kuolleen isänsä tuhkaa maahan, jota isä aina oli ihannoinut.
Saul puhuu kohtuullisen hyvin saksaa, mutta hänelle on joka
tapauksessa määrätty tulkiksi (ja varjostajaksi) Walter Müller. Nuorilla
miehillä synkkaa heti hyvin, ehkä paremmin kuin olisi hyväksikään. Saul on
jostain syystä herkällä mielellä ja puhkeaa itkuun heti, jos joku on hänelle
ystävällinen. Walter on läsnä suojelemassa möröiltä – Saul nimittäin uskoo
näkevänsä Wolfgangin täälläkin.
Kun näin sinut ensimmäisen kerran Friedrichstraßen
asemalla, näytit enkeliltä – täyteläiset huulet, korkeat poskipäät, siniset
silmät, vartalo kuin antiikin patsaalla – mutta sitten tajusin, että olit
loukannut siipesi.
Walterin lisäksi Sauliin on iskenyt silmänsä tämän sisar
Luna (oikeasti Katrin, mutta perheen mielestä lunaatikko), joka tahtoo
ehdottomasti päästä Liverpooliin. Avioliitto Saulin kanssa olisi helpompi ratkaisu
kuin siirtyä länteen salakuljetusta harrastavan Rainerin pakettiautossa.
Käsistä karanneet suhteet saavat Saulin pakenemaan Englantiin jo ennen
viisumin umpeutumista.
Tämä kirjan ensimmäinen osa tuntuu ensin tavalliselta
kronologisesti etenevältä kertomukselta, mutta sitten muutamat asiat alkavat
askarruttaa. Kuinka Saul osaa niin tarkkaan kertoa Walterille ja Lunalle
runsaan vuoden päästä tapahtuvista asioista? Mitä ovat hänen häilyvät näkynsä
aivan toisesta ajasta ja paikasta? Tunnelma on outo.
Ajankohdat ja paikat olivat aivan sekaisin. Nyt. Silloin.
Siellä. Täällä.
Kirjan toinen osa sijoittuu vuoteen 2016. Se alkaa samalla
tavalla kuin ensimmäinenkin: Saul joutuu Abbey Roadilla Wolfgang-nimisen miehen
ajaman auton tönäisemäksi, mutta tällä kertaa hänet joudutaan viemään sairaalaan.
Hänellä on sisäelimissä auton rikkoutuneesta sivupeilistä lähtöisin olevia
lasinpalasia. On sepsis ja repeämä pernassa. Päähän osunut kolaus on
sekoittanut todellisuudentajun.
Saul uskoo olevansa Itä-Saksassa vuonna 1988. Hoitava
lääkäri on hänen mielestään Rainer, Stasin kätyri. Mutta kuinka hänestä on huolehtimassa aivan elävänä oma isä? Miksi Saulin luona yötä päivää viipyvällä Jenniferillä on
harmaantuneet hiukset ja miksi joku potilas kohtelee Jenniferiä kuin julkkista?
Miksi omat kädet ovat vanhan miehen? Missä ovat Walter ja Luna?
Äärettömän lempeät
miehet kohtelivat minua kuin lasta, vaikka olin melkein kuudenkymmenen. Mitä
minulle oli tapahtunut kolmannenkymmenennen ja viidennenkymmenennenkuudennen
syntymäpäiväni välissä?
Vähitellen palasia menneisyydestä palaa mieleen, joitakin
tapahtumia ja joitakin ihmisiä. On ollut suurta surua ja suurta katkeruutta. Saulista
paljastuu itse asiassa vähemmän mairittelevia puolia: itsekeskeisyyttä, keskittymistä
omaan nautintoon, pitkävihaisuutta ja jopa pahansuopaisuutta. Kovin
vainoharhainenkin hän on.
Kirjan viimeisessä kohtauksessa Saul on taas kerran
ylittämässä Abbey Roadia, mutta kuka odottaa häntä kadun toisella puolella?
Hetkessä on viehättävää herkkyyttä ja kauneutta.
Ilmassa oli äitini rakkautta, ja se kuljetti minua
eteenpäin, vaikka äidin kuolema tuntui petokselta. Otin uuden askeleen. Kuulin
raitiovaunujen kellojen kalkattavan Itä-Berliinissä, autojen torvien
törähtelevän Lontoossa ja koirien murisevan kumeasti puistokaduilla Euroopassa,
kuisteilla Yhdysvalloissa ja sohvilla Britanniassa.
Mies joka näki kaiken -romaania lukiessa kannattaa
olla tarkkana, sillä tekstiin on kätketty erilaisia vinkkejä niin menneestä
kuin tulevasta. Joitakin asioita
mainitaan ohimennen erilaisissa yhteyksissä, esimerkiksi ruusut, jaguaari,
pienoisjuna, veri… Jo kirjan nimikin saa
aprikoimaan: mitä kaikkea mies (Saul Adler) todella näki? Näkikö hän ympäröivästä
maailmasta ja omasta elämästään pelkkiä sirpaleita? Näkikö hän missään
vaiheessa kunnolla itseään?
Mikä oli totta? Olin kunnossa enkä kuitenkaan ollut.
Vastaukset olivat rinnakkaisia kuten Abbey Roadin suojatien mustat ja valkoiset
raidat.
Etelä-Afrikassa vuonna 1959 syntyneen ja Englannissa
kasvaneen Deborah Levyn romaaneista
kolme viimeisintä on ollut ehdolla arvostettuun Booker-palkintoon, niiden
joukossa myös Mies joka näki kaiken. Suomessa Levy on tähän asti
tunnettu erityisesti hänen elämäkertatrilogiastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti