Kustantaja: Otava 2022
Nura Farahin novellikokoelma Lumimaa sisältää
neljätoista kertomusta, jotka käsittelevät somalitaustaisia
maahanmuuttajia. Kaikki tarinat eivät sijoitu Lumimaahan eli Suomeen, vaan
kahdessa tapauksessa Italiaan. Toisessa kerrotaan kotimaastaan mielipiteidensä
vuoksi paenneesta miehestä, joka elää kaduilla poliisia pakoillen, ja toisessa työn
perässä Eurooppaan saapuneesta nuoresta naisesta, joka luottaa maannaiseensa ja
ajautuu prostituoiduksi.
Lumimaassa tarinat eivät ole yhtä rajuja, mutta ihmisten
ennakkoluuloihin ja ilkeyteen törmäävät kyllä sielläkin lähes kaikki maahanmuuttajat. Miehiä
pidetään tappelijoina ja raiskaajina. Naisia nimitellään kaapunaisiksi,
rättipäiksi ja neekerihuoriksi. Koulussa opettaja on tyytyväinen, kun luokassa
keskustellaan maahanmuuttajien valtiolta saamista etuuksista, ja selittää,
ettei sanassa neekeri ole mitään pahaa:
”Se tarkoittaa mustaa ihmistä. Ja sinä olet musta tyttö”,
opettaja oli osoittanut Fardousaa. ”Me muut näemme, että sinä olet erilainen
kuin me.”
Uimahallissa uimapukukankaasta tehtyyn burkiniin pukeutunut
nainen herättää levottomuutta ja lähes pelkoa. Somalinaiselle ei myydä asuntoa,
vaikka hän tekee korkeimman tarjouksen. Syyksi kerrotaan se, että ihmiset
pelkäävät somalien alkavan parveilla rappukäytävässä tai että he tuovat
mukanaan hajuja. Työnhaussa pelkästään sukunimi voi estää pääsyn haastatteluun.
Hänen tehtävänään oli olla kiitollinen. Hänet oli
pelastettu Afrikan kaaoksesta, sodasta ja verilöylystä. Hänen kuului olla kiitollinen
koko loppuikänsä.
Suomalaiset voivat loukata maahanmuuttajia ihan
tahattomastikin. Miksi he tiedustelevat nuoren somalin taustaa, kun tämä on luultavasti syntynyt Suomessa eikä tiedä Somaliasta mitään? Miksi he ihmettelevät hänen kielitaitoaan tai koulutustaan? Miksi he tinkaavat henkilökohtaisia
asioita kuten ympärileikkausta tai lasten määrää perheessä? Onneksi on myös tapauksia,
joissa maahanmuuttaja saa valtaväestön parista ystäviä tai tukijoita. Lojaalin
luokkatoverin rinnalla kohenee somalitytönkin arvo ja kiusaaminen vähenee.
Erivärinen ihoni ei vähennä rakkauttani Suomeen.
Haluaisin että minua pidettäisiin normaalina ihmisenä eikä jonain vieraana tai
eksoottisena olentona.
Moni Somaliasta paennut vanhempi uskoo vielä palaavansa
takaisin tuttuun ympäristöön. He haluavat
pitää myös lapsensa oikeita tapoja ja oikeaa uskontoa noudattavina vaikka
väkisin. Nuorten kohdalla tilanne on jo toinen ja vanhempien jyrkkä
suhtautuminen saattaa kasvattaa uhmaa. Somalinuoret ovatkin usein kahden
tulen välissä. Toisaalla ovat perheen ja klaanin vaatimukset tietynlaisesta
käyttäytymisestä ja ajatusmaailmasta ja toisaalla suomalaisten odotukset ja
käytännöt.
Jatkuva synnin pelko rajoitti hänen elämäänsä. Isäkin
jaksoi muistuttaa: Tämä elämä ei ole ikuinen. Valmistaudu kohtaamaan
Luojasi. Hänelle saat selittää huonot valintasi.
Farahin ote on konstailematon, kun hän käsittelee siirtolaistaustaisten
ihmisten elämää monesta eri näkökulmasta. Mukana on miehiä ja naisia, nuoria ja
aikuisia, perheellisiä ja yksinäisiä, mutta kaikille on yhteistä rohkeus ja
kärsivällisyys jatkaa oman tien etsintää vaikeuksista ja hetkellisistä
masennuskausista huolimatta. Mieltä jää kutkuttamaan: mitä näille henkilöille tapahtuu
kertomuksen viimeisen lauseen jälkeen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti