Kustantaja: Bazar 2015
Alkuteos: Stoner
Suomennos: Ilkka Rekiaro
Amerikkalainen John Williams (1922-1994) toimi kirjailijantyönsä ohella
Denverin yliopiston apulaisprofessorina ja tuli tunnetuksi yhtenä luovan kirjoittamisen uranuurtajista. Hänen kolmas romaaninsa Stoner ilmestyi
alun perin vuonna 1965, mutta jäi hyvistä kritiikeistä huolimatta pian
unohduksiin. Vuonna 2006 siitä otettiin uusi painos ja vuonna 2013 se sai Waterstone
Book of the Year -palkinnon. Englanninkielisen maailman ulkopuolella kiinnostus
syttyi siinä vaiheessa, kun bestseller-kirjailija Anna Gavalda käänsi Stonerin
ranskaksi ja alkoi kampanjoida sen puolesta.
Tarina William Stonerista ajoittuu 1900-luvun alkupuoliskolle.
Vaatimattoman maatilan poika lähtee yhdeksäntoistavuotiaana korkeakouluun opiskelemaan
maataloustiedettä tarkoituksenaan nostaa kotitila uuteen kukoistukseen, mutta löytääkin
yllättäen elämäntehtävänsä kirjallisuuden parista. Eleettömän rakastavasti
vanhemmat suovat hänelle täyden vapauden. Yliopistosta tulee Stonerin koti ja
turvapaikka, vaikka siellä koko ajan on käynnissä raadollinen valtataistelu ja
juonittelu, joista lukeminen on ajoittain todella piinallista. Apulaisprofessuuria
korkeampaan asemaan Stoner ei milloinkaan nouse, muttei välttämättä haluakaan. Hän
on juro jääräpää, jota työtoverit pitävät pahansisuisena äksyilijänä, mutta opiskelijat
eksentrisenä legendana. Stoner rakastaa puurtamista kirjojen ja kirjallisuuden
parissa ja paneutuu antaumuksellisesti välittämään opiskelijoille
löytöretkiensä tulokset.
Rakkaus
kirjallisuutta kohtaan, kieltä kohtaan, mielen ja sydämen arvoituksia kohtaan,
rakkaus joka ilmeni kirjainten ja sanojen pienissä, erikoisissa ja yllättävissä
yhdistelmissä, niissä jotka painettiin tummimmalla ja kylmimmällä musteella
mitä löytyi – tuon rakkauden hän oli kätkenyt kuin se olisi ollut luvatonta ja
vaarallista, mutta nyt hän uskaltautui paljastamaan sen aluksi varovasti ja sitten
rohkeasti ja lopulta ylpeästi.
Lukijan silmin katsottuna Stonerin elämä on sydäntä raastavan ankeaa.
Vilpittömin mielin ja toiveikkaasti solmittu avioliitto pankkiirin tyttären
kanssa osoittautuu muotoaan muuttelevaksi painajaiseksi. Edith-vaimo on tunne-elämältään
estynyt ja turhautunut nainen, jota jäytävä sanaton viha purkautuu
pikkumaiseksi kiusanteoksi Stoneria kohtaan. Pahinta on se, että hän ottaa
vihansa välikappaleeksi perheen lempeäluontoisen tyttären ja tuhoaa tämän
mahdollisuuden normaaliin elämään. Stoner näkee ja ymmärtää kaiken, mutta ei
löydä keinoja eikä sanoja puolustaakseen itseään tai tytärtään.
Lyhyt onnen kausi sentään Stonerinkin elämään sisältyy. Rakkaussuhde nuoren
opiskelijan kanssa saavuttaa sekä henkisen että ruumiillisen täyttymyksen ja
toimii kontrastina surkealle avioliitolle: tällainenkin olisi ollut
mahdollista.
William Stoner
oli oikein nuorena luullut rakkauden täydelliseksi olemassaolon tilaksi, jonka
ihminen saattoi saavuttaa, jos hänellä oli onnea. Kypsemmällä iällä hän oli
tullut siihen käsitykseen, että rakkaus oli valeuskonnon taivas, jota kohti
kuului tähystää epäillen, lempeän tuttavallisesti halveksien ja nolostuneesti
haikaillen. Nyt keski-iässä hänelle alkoi selvitä, että rakkaudessa ei ollut
kyse sen paremmin armosta kuin illuusiosta. Hän piti sitä inhimillisenä
muutoksena, tilana joka keksittiin ja jota muokattiin hetki hetkeltä ja päivä
päivältä tahdolla, älyllä ja sydämellä.
Eipä Stoner elämäänsä mitenkään valittele, vaan tyytyy vaatimattomiin ystävyyden,
rauhan ja onnistumisen hetkiin. Hän katsoo kaikkea ymmärtäväisesti, jotenkin
välinpitämättömästi ja etäältä eikä mikään tuota hänelle kovin suurta tuskaa.
Eräänlainen riemu
valtasi hänet kuin kesätuulen henkäys. Hän muisti hämärästi miettineensä epäonnistumisia
– ihan kuin niillä olisi ollut merkitystä. Nyt hänestä tuntui, että moiset
ajatukset olivat ilkeämielisiä, arvoltaan sen alapuolella, millainen hänen
elämänsä oli ollut.
Stoner on hieno romaani,
vaikka syytä sen vaikuttavuuteen on vaikea määritellä. Välillä suorastaan
unohtaa, että kyseessä on fiktiivinen elämäntarina, niin todentuntuinen se on.
Williamsin tapa kertoa on vähäeleinen ja rauhallinen, vailla tunteenpurkauksia,
mutta tavattoman syvälle henkilöidensä sisimpään pureutuva. Stonerin elämä on
yksinäistä ja epäonnista, mutta siltikään kirjasta ei jää päällimmäiseksi
ahdistus. Hiljainen surumieli kylläkin.
PS. John McGahernin saateteksti on ansiokas, mutta olisi saanut olla
kirjan lopussa. Nyt se paljastaa juonen jo etukäteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti