Kustantaja:
WSOY 2018
Alkuteos:
Storia della bambina perduta
Suomennos: Helinä Kangas
Elena Ferranten Napoli-sarjan
neljäs ja viimeinen osa on nimeltään Kadonneen
lapsen tarina. Kouluaikoina ystävystyneet Elena ja Lila ovat tilanteessa, jossa
Elena on naimakaupan ansiosta päässyt arvostetun ja varakkaan suvun jäseneksi ja
saavuttanut kirjoillaan hieman omaakin kuuluisuutta. Lila puolestaan on loistavan
muistinsa ja oivalluskykynsä ansiosta saamassa nimeä tietotekniikan alalla.
Ystävät ovat etääntyneet toisistaan, satunnaiset yhteydenotot tapahtuvat
puhelimen välityksellä.
Kaikki muuttuu, kun Elena tapaa jälleen lapsuus- ja
nuoruusvuosiensa ihastuksen Ninon. Nuoren Elenan Nino näki ainoastaan Lilan
ystävättärenä, mutta sivistyneen seurapiirirouvan hän kokee kiinnostavana
valloituksen kohteena. Hullaantunut Elena on valmis jättämään perheensä ja
seuraamaan Ninoa jopa Napoliin, jonka luuli jo jättäneensä lopullisesti
taakseen. Ninon rakastajattarena Elena tuntee olevansa moderni ja vapaa nainen.
Huumaa kestää aikansa, sitten seuraavat epäilyt. Elena on
pitänyt itseään tasapainoisena ja diplomaattisena ihmisenä, mutta yhtäkkiä hän
onkin karkea, musasukkainen raivotar, joka vahtii joka hetki kumppaniaan.
Suhteen alusta alkaen tuominnut Lila lisää öljyä tuleen vihjailuillaan.
Elena ei itse sitä tajua pitkään aikaan, mutta hän on osa
Lilan laatimaa suunnitelmaa kotikorttelin epäkohtien poistamiseksi. Huumekauppa
laajenee. Korruptio ulottuu vallan huipulle saakka. Kaiken annetaan rapistua.
Ihmiset on vallannut turtumus.
Elena ja Lila unohtavat miehet, asuvat lähes
yhteistaloudessa, tekevät töitä paremman tulevaisuuden hyväksi yhdessä,
hoitavat ja kasvattavat lapsiaan yhteisvoimin ja huolehtivat ikääntyvistä
vanhemmistaan. Välillä tuntuu, että lasten ja vanhusten kiintymys kohdistuukin
enemmän ystävään kuin omaan äitiin tai tyttäreen.
Sisimpäänsä Lila paljastaa Elenallekin vain kerran, keskellä
vuoden 1980 maanjäristystä. Silloin tavallisesti niin itsevarma nainen
lamaantuu täysin.
Hän mutisi, että hänen
täytyi aina pysyä tarkkaavaisena, sillä jos hänen ajatuksensa harhautuivat,
niin todelliset asiat, jotka hirvittivät häntä rajuine, kivuliaine
vääristelyineen, pääsivät voitolle niistä kuvitelluista asioista, jotka
fyysisessä ja henkisessä kiinteydessään rauhoittivat häntä, ja hän vajosi
sekavaan, tahmeaan todellisuuteen jossa hän ei pystynyt enää erottamaan
tuntemuksiaan selvärajaisesti. Tuntoaisti sekoittui näköaistiin ja näköaisti
hajuaistiin…
Loppujen lopuksi Elenasta ei ole täyttämään Lilan suuria
toiveita ja ystävyys viilenee. Tapahtuu asioita, joiden seurauksena Lila
katkaisee välit lopullisesti ja katoaa hävitettyään ensin kaikki todisteet
olemassaolostaan. Elena ryhtyy kirjoittamaan muistiin ystävyyden tarinaa.
Kyse on aina ja vain
meistä kahdesta: Lilasta, joka haluaa minun antavan sen mitä hänen luonteensa
ja olosuhteet ovat estäneet häntä antamasta, ja minusta, joka en pysty antamaan
sitä mitä hän vaatii; Lilasta, joka suuttuu riittämättömyyteeni ja haluaa
kostoksi häivyttää minut samoin kuin on tehnyt itselleen, ja minusta, joka olen
kirjoittanut kuukausikaupalla luodakseni hänelle muodon jonka ääriviivat eivät
hälvene, kukistaakseni, rauhoittaakseni hänet, jotta saisin itse rauhan.
Pitkän kirjoitusurakkansa aikana Elena tarkastelee myös itseään
kriittisin silmin. Onko hän ollut tarpeeksi hyvä tytär, aviopuoliso, äiti ja
ystävä? Entä teokset, joista hän oli aikoinaan niin ylpeä. Onko niillä mitään arvoa?
… minun kirjani – joka
toki oli saanut paljon huomiota – oli surkea, ja se oli surkea juuri siksi että
se oli niin hyvin jäsennelty ja maanisen huolellisesti kirjoitettu, siksi etten
ollut osannut jäljitellä elämän sekavaa, epäesteettistä, epäloogista,
muodotonta banaaliutta.
Elenan kaipaama elämän epäloogisuus ja muodottomuus
heijastuu Napoli-sarjassa. Valmista
ei tule kenenkään kohdalla, vaan monia kysymyksiä jää vaille vastausta. Mitä
tapahtui kadonneelle lapselle? Kuka murhasi Elenan ja Lilan tuntemia ihmisiä?
Miksi Lila katosi ja mihin? Siksiköhän sarja ei todellakaan ole surkea, vaan
pala todentuntuista elämää?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti