Kustantaja: Gummerus 2022
Olin nähnyt, miten vedelle hyräily sai Laatokan
liikkumaan. Perättäiset aallonharjat värähtelivät kuin kanteleen kielet, jotka
oli jätetty soimaan. Silloin alkoi värähdellä myös minun sisälläni. Siinä me
soimme samaa säveltä, minä ja Laatokka.
Haavuksen saarella Laatokalla asuvan parikymppisen Allin
unelmana ovat meri, veneet ja verkot, mutta äiti lähettää hänet Sortavalan
kaupunkiin Inkerön-buabon eli parantajanaisen oppiin. Sortavalan pommitukset helmikuussa
1940 saavat tytön jättämään ramman opettajansa pommisuojaan ja hiihtämään
paniikissa kotiin.
Äiti ei ota tytärtään avosylin vastaan, mutta tekeillä on
niin monta asiaa, että Alli saa jäädä. Saaren asumuksia yritetään kätkeä pommikoneilta.
Valmistellaan Allin pikkuveljen Tuomaan häitä. Kuunnellaan sotauutisia. Sitten
tulee päivä, jolloin radiossa tiedotetaan rauhansopimuksesta ja Suomen uudesta
rajalinjasta:
”Voi pyhä Neitsyt Maria, tule meidän avuksemme”,
kuiskasin. ”Me olemme jääneet väärälle puolelle rajaa.”
Aikaa luovutetulta alueelta poistumiseen on annettu vain
muutama päivä, mutta armonaika kutistuu entisestään, kun venäläiset alkavat
hyökkäyksensä - leipätaikinakin jää pirtin pöydälle liinan alle kohoamaan.
Äiti, isä ja pikkusisko Ilmi lähtevät junalla kohti Seinäjokea, missä isän
vanhemmalla veljellä on maatila.
Alli ja raskaana oleva Sylvi-käly lähtevät vapaaehtoisina
kuljettamaan maanteitä pitkin karjaa Seinäjoelle. Pommitukset ja kipakka
pakkanen koettelevat niin ihmisiä kuin eläimiä ja vastasyntynyt vasikkakin
joudutaan lopettamaan. Kauppiaan tytär Sylvi osoittautuu henkisesti
hämmästyttävän vahvaksi ja tukee Alliakin silloin, kun tämän usko on loppua.
Seinäjoella kaikki on Allista kovin vierasta ja outoa: luonto, ihmisten puhe, ruoat, tavat. Koko perhe on sedän armon varassa ja kotona jämäkkänä
päämiehenä toiminut isä täällä nöyrä renki. Jotkut paikalliset eivät tunnu
lainkaan tajuavan sitä, että ihmisten on ollut pakko lähteä Karjalasta, vaan
kuvittelevat näiden tulleen kerjuulle suurin piirtein laiskuuttaan.
”Tämä sota on maksettu meidän karjalaisten mailla!” äiti
sähähti. ”Meiltä jäi kotitanhuvat ja elinkeino rajan taa, ja te saitte pitää
oman loppuun kalutun maanne vain, koska meillä oli antaa viholliselle kaikkein
kaunein ja rikkain pala Suomea!”
Toisaalta Allin perhekään ei asetu täydestä sydämestään
Seinäjoen seudulle. Kaikilla uskovat, että uusi sota alkaa pian ja
silloin paluu takaisin kotiseudulle onnistuu taas. Ehkä jo keväällä, ennen
muuttolintujen saapumista? Mutta linnut tulevat, pesivät ja lähtevät eikä paluuta
kotiin ole näkyvissä.
Joenrannan kasvit olivat erilaisia kuin kotona, eivätkä
pääskyt olleet kesällä lennelleet rantaruovikossa, Koivut kurottivat oksiaan
hereästi pintaan ja rikkoivat virrankalvon… Ei joessa ollut mitään samaa kuin
Laatokassa.
Allin ja äidin välit ovat myrskyisät. Äiti syyttää tytärtään esimerkiksi
Sylvin sairastumisesta keuhkotautiin – tytön pitäisi olla parantaja, mutta
mitään hyötyä hänestä ei perheelle ole ollut. Selviäminen raskaasta matkasta Karjalasta Seinäjoelle on kuitenkin kasvattanut tytön itsetuntoa eikä hän enää
alistu vaiti äidin moitteisiin, vaan antaa sanan sanasta. Lopulta äiti karkottaa Allin pois kotoa selviämään omillaan.
Syyt äidin hyljeksivään asenteeseen selviävät myöhemmin,
mutta se ei tee tilanteesta helpompaa. Sylvi-kälyn seuralaisena Alli saa
sentään jäädä henkilöstöpulasta kärsivään sairaalaan avustamaan erilaisissa hanttitehtävissä, esimerkiksi puhelinpiikana. Taas hän on vieroksuttu ja vailla arvoa, mutta kuolevien,
monenlaisista fyysisistä ja psyykkisistä ongelmista kärsivien ja orpojen keskellä
hän silti löytää keinoja auttaa. Voisiko hänestä tulla sairaanhoitaja!
Kun Aili lopulta palaa Haavuksen saarelle vastassa ovat vain
kodin rauniot ja edelleen yrmeä äiti. Se ei enää nuorta naista satuta, sillä hän
on löytänyt oman paikkansa ja oman mielekkään tehtävänsä. Äidin halveksima
haaveksija on alkanut työntää juuriaan Pohjanmaan multaan ympäristössä, jossa
hänet hyväksytään ja häntä rakastetaan.
Ennen lintuja -romaani on helposti seurattava, koska
se etenee kronologisesti ja näkökulma on koko ajan Allin. Lukuisat
yksityiskohdat elävöittävät ja tukevat tarinaa ja esimerkiksi karjalaisuus
pilkahtaa joissakin sanoissa sekä tapojen ja uskomusten kuvauksissa. Allin
kohdalla keskenään sekoittuvat toisaalta kreikkalaiskatoliseen uskontoon ja
toisaalta parantaja-buabon kansanparannustaitoihin ja kansanuskomuksiin
liittyvät opit.
Alli on moniulotteisuudessaan todella kiinnostava hahmo ja
hänen kehittymistään arasta ja itseään aliarvioivasta neidosta toimeliaaksi,
nokkelaksi ja itsenäiseksi naiseksi seuraa myötätuntoisesti ja hieman
huolissaan. Tämä on hieno ja omaääninen esikoisromaani, jonka eteen on taatusti
tehty paljon taustatyötä! Tulisikohan tarinaan jatkoa?
Tämä kirja on nyt putkahdellut monessa blogissa. Voisin kyllä itsekin lukea jahka tulee kirjastossa vastaan. :)
VastaaPoistaKannustan lukemaan! Tässä voisi olla vaikkapa vuoden esikoisteos!
Poista