Kustantaja: Otava 2015
Laura Honkasalo (s. 1970) valmistui filosofian maisteriksi Helsingin
yliopistosta pääaineenaan taidehistoria. Hän on myös opiskellut keskiajan
kirjallisuutta Trinity Collegessa Dublinissa ja suorittanut kirjallisuuden
Master of Arts -tutkinnon Kentin yliopistossa. Vuonna 2001 Honkasalo sai Kalle
Päätalo -palkinnon 1970-luvun suomalaista yhteiskuntaa ruotivasta teoksestaan Sinun lapsesi eivät ole sinun.
Perillä kello kuusi -romaani liikkuu kahdessa
aikatasossa. On nykyhetki eli vuosi 1996, jolloin sisarukset Piitu ja Eetu
selvittelevät kuolleen isänsä jäämistöä. Kumpikin suree syvästi, mutta
vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei perheessä kaikki ole ollut ihan kohdallaan.
Vuoden 1966 tapahtumista kertova osuus selventää syitä ja seurauksia.
Rakennusinsinööri Riston perimä sukufirma menestyy
1960-luvun huumassa, kun vanhoja ”kermakakkutaloja” puretaan tulevaisuuden
unelmien tieltä pois. Riston työpäivät jatkuvat kosteilla iltatilaisuuksilla ja
vierailuilla strip-tease-paikoissa, mistä korvauksena vaimolle hankitaan kodinkoneita,
koruja ja design-tavaraa ja aikuistuville tyttärille sallitaan vähän kaikkea. Kuitenkin
niin vaimo kuin lapset kaipaisivat ennen kaikkea perheenpään läsnäoloa,
läheisyyttä ja osallistumista kodin asioihin. Vuokko-vaimo hoitaa kodin,
puutarhan ja lapset (tosin luotettavan kotiapulaisen ja puutarhurin avulla),
niittää mainetta loistavana juhlienjärjestäjänä ja edustaa vaimoista
tyylikkäimpänä ja hoikimpana. Hän tympääntyy yhä enemmän elämäänsä, mutta mitä
hän voisi tehdä? Avioero merkitsisi sosiaalisen aseman ja taloudellisen turvan
menetystä. Vai löytyisikö ratkaisu nuoresta sisustussuunnittelijasta, Martista?
Vuokko on yksi kirjan kolmesta keskeisestä naishahmosta. Toinen
on hänen nuorempi tyttärensä Pirjo-Riitta eli Piitu. Vuonna 1966 Piitu on
kuusitoistavuotias hootenanny-tyttö ja yhteiskunnallisesti valveutunut
naisasianainen, mutta myös isän kainaloon käpertyvä lapsi. Hänen raikkaat ja
suorasukaiset ajatuksensa muuttavat yllättävällä tavalla isotäti Aunen elämää,
kun naiset ensimmäistä kertaa elämässään kunnolla tutustuvat toisiinsa. Aune on
kirjan kolmas tärkeä naishahmo ja oikeastaan kaikkein mielenkiintoisin. Hän on
saanut ahdashenkisen uskonnollisen kasvatuksen ja elää edelleen ankarien oppien
mukaan ja hurskaat lauseet huulillaan sallimatta itselleen mitään ylellisyyttä
tai hauskuutta. Hän on firman tunnontarkka sihteeri, joka auliisti ja
kyselemättä tekee ylimääräisiä hommia, kunhan pomo vain osoittaa hieman
huomiota. Kun luottamus esimieheen alkaa murentua, murtuu myös menneisyyden
painolasti ja Aune aloittaa kokonaan uudenlaisen elämän.
Honkasalo kuvaa eloisasti 1960-lukua muodin, musiikin ja
ajatusten välityksellä. Aimo annos ironiaa on esimerkiksi Vuokon ajatusmaailman
kohdalla: kultaiseen häkkiinsä jumittunut nainen haluaisi tyttäriensä olevan
naisellisia, muodista ja pojista kiinnostuneita, avioliittoa kohti
kurottautuvia. Tasa-arvo on ajatuksena ihan mahdoton: kuka olisi perheen pää,
jos mies ja vaimo ansaitsisivat yhtä paljon?
Maailma muuttui liian
nopeasti, tekokuut taivaalla, simpanssi matkusti avaruuteen, joukkotuhoaseet ja
myrkyt. Kohta voisi kuulemma aterian korvata pillereillä ja autot alkaisivat
lentää. Ja Risto repimässä keskustaa maan tasalle tehokkaammin kuin
neuvostoliittolaisten pommikoneet.
Riston suuret suunnitelmat ovat tuomittuja epäonnistumaan,
rakennukset eivät kestä edes hänen kuolemaansa saakka. Kolmessakymmenessä
vuodessa innon ja uhon tilalle on astunut nujertava lama. Entäpä kirjan muut
henkilöt? Heidän hieman yllättävistäkin kohtaloistaan kerrotaan kirjan lopussa,
kun palataan taas vuoteen 1996 ja Riston hautajaisiin.
Kirjassa aikatasot on
selkeästi merkitty luvun otsikoihin, joten lukija pysyy hyvin mukana. Teksti on
kepeää ja vetävää ja repliikeissä käytetty slangi vielä lisää aitouden tunnelmaa.
Mistään pastellinsävyisestä kiiltokuvasta tässä ei ole kyse, vaan aidoista
ihmisistä elämänsä käännekohdissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti