VIK, ERIKA: Hän sanoi nimekseen Aleia
Kustantaja: Gummerus 2017
Erika Vik (s. 1982) on taiteen
maisteri, graafinen suunnittelija, kuvittaja, yrittäjä ja kirjailija. Hän sanoi nimekseen Aleia on Vikin esikoisromaani, joka aloittaa Kaksoisauringot-fantasiatrilogian.
Eletään ihmisten ajanlaskun mukaan
vuotta 2865 ja vuotta 524 jt (= jälkeen tulilintujen karkottamisen) seleesien ajanlaskussa.
Myrskyisässä talviyössä ponnisteleva nuori nainen onnistuu vainoavista susistakin
huolimatta pääsemään päämääräänsä, seleesien Seuran omistamalle talolle. Talon asukki, seuran monitaitoinen kartogarafi Corildon Ma’Bathae, ottaa naisen hoiviinsa,
vaikka tässä onkin jotain omituista. Ensinnäkin hän näyttää menettäneen
muistinsa tyystin. Nimekseen hän sanoo Aleia, mutta on epävarmaa onko nimi
oikea. Toisekseen naisessa pilkahtelee ominaisuuksia, joita kenelläkään
ihmisellä ei pitäisi olla. Huolestunut Corildon päättää viedä suojattinsa kotimaahansa
Seleesiaan, mutta eipä hän arvaakaan, miten haasteellinen matkasta tulee! Joku
on Aleian kannoilla pahoissa aikeissa, ainakin siltä vaikuttaa. Vaaraan
joutuvat myös kaikki Aleiaa auttaneet ja suojelleet.
Kirjan maailma on kuin viktoriaanisen kauden
villistä lännestä. Matkustusvälineitä ovat höyryjunat, höyrylaivat ja
hevospelit. Viestejä lähetetään sähköttämällä ja kirjeitse. Iltaa vietetään
kabareissa ja savuisissa kapakoissa. Revolverien ja kiväärien kanssa riehuvat
miesryhmät pitävät muita pelossa ja korruptoitunut virkamieskunta kääntää
katseensa. Katupojat tekevät henkensä pitimiksi roistoille palveluksia Dickensin
romaanien mallin mukaan. Tällaisen elämän rinnalla kukoistaa seleesien yliluonnollinen
maailma. Seleesit tarkkailevat luontoa ja muutoksia sen lainalaisuuksissa ja
vetävät luonnosta itselleen maagista voimaa. Tämä nostattaa ihmisissä pelkoa ja
vihaa, villejä huhuja ja vaarallisia ennakkoluuloja. Erilaisuuden pelko ja
muukalaisviha ovat kirjan kantavia teemoja ja hienosti kuvattuja. Sen sijaan
rakkaustarina on kuin velvollisuudesta kirjoitettu, melko kliseinen ja
väkinäinen. Se ei sovi kirjaan, jossa muuten on ilahduttavaa tuoreutta ja
kansainvälistä meininkiä.
Kirjassa sivutaan niin topakan Aleian kuin surumielisen Corildonin menneisyyttä, mutta kovin
ylimalkaisesti. Siksipä päällimmäiseksi jääkin kutkuttava uteliaisuus, jonka
vuoksi jatko-osia odottelee kiinnostuneena. Ehkä tulee selvitys muihinkin
asioihin kuten kaksoisauringot-käsitteeseen ja tulilintujen merkitykseen
PS. Lisää tietoa Kaksoisauringot-trilogiasta löytyy
osoitteesta seleesia.com. Erika Vikin itsensä maalaamia kuvia henkilöistä
(Corildon on kuin oopperalaulaja Dmitri Hvorostovski!) ja taustatietoa
kirjan maailmoista.
KOSKINEN, JUHA-PEKKA: Luciferin oppipojat
Kustantaja: WSOY 2016
JP Koskinen on kunnostautunut monilla kirjallisuudenaloilla
kuvakirjoista historiallisiin romaaneihin ja fantasianovelleista
tietokirjoihin. Luciferin oppipojat on tieteisromaani, jossa jännittävän
seikkailun varjolla käsitellään sellaisia suuria kysymyksiä kuin usko,
petturuus ja ihmisyys.
Ollaan 2100-luvun puolivälissä. Ihmiset ovat perustaneet
siirtokunnan Olympos-planeetalle, mutta sota kapinallisia kyborgeja vastaan on
ajanut siirtokunnan ahtaalle. Avuksi lähetetään Gabriel Bonhomme XIV:n johtama
kuuden ihmisen ja kahdentoista kyborgin joukko. Kapteeni Bonhomme on todellinen
sankari ja ihmemies, joka on tutkinut avaruuden salaisuuksia, mullistanut
käsityksen ihmiskunnan historiasta ja samalla surmannut Jumalan. Matkalla
Olympokselle hänen miehistönään ovat pilotti Liu, mekaanikko Helen LeMall,
aseteknikko John Smith, kyborgivastaava Anastasia Arpova ja kokki Jens Torvald.
Heti alkuunsa miehistö vaikuttaa omituisen uhmailevalta ja näsäviisaalta
eivätkä huolet lopu siihen. Alus vastaanottaa salaperäisen viestin, jossa
varoitetaan petturista. Varusteita tarkistettaessa löytyykin ylimääräisiä
aseita ja pelastuskapseleita. Ruokaa kuluu enemmän kuin pitäisi. Mitä on
tekeillä? Onko joku miehistöstä muuta kuin esittää?
Kirjan minäkertoja on kapteeni Bonhomme. Ensi alkuun hän
vaikuttaa yksinäiseltä ja väärinymmärretyltä taistelijalta, jolle isänmaan etu
on kaikki kaikessa. Hän itse uskookin järkähtämättä tekojensa oikeellisuuteen,
vaikka kärsimään joutuisivat niin perhe kuin poikkipuolin asettuvat sivulliset.
Vaimo hoitaa kotia ja vanhenee yksinään, kun isäänsä ihannoivat pojat kohtaavat
loppunsa avaruudessa. Mikä voima Bonhommea ajaa? Onko hän itse jollakin tapaa petturi?
Ainakin hänen näkemyksensä ihmisestä (ja jumalistakin) on aika synkeä:
-
… vapaa
tahto ei ole pyrkimystä hyvään vaan mahdollisuus tehdä pahaa, yllättää tavalla,
jota kukaan ei ole älynnyt edes kuvitella.
-
Mitä
järkeä siinä olisi?
-
Missä?
Pahanteossa? Ei välttämättä mitään, mutta sekin on vapaan ihmisen yksi
mahdollisuus.
Koskinen kuljettaa tarinaa jouhevasti ja matkan varrella sopivasti
yllätyksiä tarjoten. Hänen tapansa kirjoittaa on ilahduttava – kaunista ja
hyvää suomen kieltä ilman turhia täytesanoja ja koukeroita. Tämä kirja
saattaisi kiinnostaa nuoriakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti