19.7.2019

LYKKE, NINA: Ei, ei ja vielä kerran ei


Kustantaja: Gummerus 2019
Alkuteos: Nei og atter nei
Suomennos: Sanna Manninen

Viisikymppiset Ingrid ja Jan ovat olleet aviossa miltei puolet iästään ja toteuttaneet kaikki nuoruudenhaaveensa. Ingrid on kuitenkin yhä pettyneempi. Perhe-elämä on juuttunut tilanteeseen, jossa täysi-ikäiset pojat ovat yhä äitinsä passattavina ja vaitelias aviomies vaatimassa viikoittaisen annoksensa seksiä. Työ äidinkielenopettajana ei jaksa enää innostaa, oppilaat eivät tuota riemukkaita voiton hetkiä eivätkä työtoverit yhteiseen hiileen puhaltamisen tunnetta. Jopa vapaa-ajan harrastus – lukupiiri – on tylsää pakkopullaa.

Samaan aikaan Jan nousee kaikkien (itsensäkin) yllätykseksi ministeriön osastonjohtajaksi. Miehestä tulee nyt rohkeampi ja vapautuneempi, mikä puolestaan herättää hänen alaisensa Hannen kiinnostuksen. Hanne on kolmekymmentäviisivuotiaana tuttavapiirinsä ainoa sinkku, joka ei tiedä kadehtiako vai halveksiako vakiintuneita ystäviään. Hannella itsellään miehet ja asunnot vaihtuvat tiuhaan tahtiin, koska ensihuuman haihduttua kaikista löytyy jokin häiritsevä ominaisuus. Elämä ei ole tasapainossa, vaan aina menossa äärimmäisyydestä toiseen.

Janin ja Hannen välille syntyy omituisen poukkoileva suhde, jossa vuoroin erotaan ja vuoroin heittäydytään hullun kiihkon vallassa toisen syliin. Välillä epämääräiseen tilanteeseen kyllästynyt Hanne pistää suhteen poikki ja Jan anoo paluuta takaisin. Välillä Jan on kylmä ja virallinen ja Hanne tekee kaikkensa saadakseen tämän lämpiämään jopa perheen perustamiselle.

Oikeastaan luulen, että me kaikki toivomme katastrofia, hyökyaaltoa, joka huuhtoo kaiken mereen. Sisimmässään kaikki toivovat sellaista aaltoa siihen päivään saakka, kun se oikeasti tulee. Kaipaamme tilanteita, joissa on pakko tarrautua kiinni, toivomme että tapahtuu jotain, mikä rikkoo monotonian ja saa meidät arvostamaan sitä monotoniaa enemmän, toivomme että jokin saisi meidät helvetti soikoon ryhdistäytymään.

Kirjassa seurataan tapahtumia vuoron perään kolmiodraaman kunkin päähenkilön silmin, mutta ajassa liikutaan eri tahdissa. Jo melko lailla kirjan alussa tiedetään, että Jan muuttaa Hannen luo, mutta vasta myöhemmin kerrotaan, millaisen sisäisen taistelun takana tuo päätös on. Jan haluaisi nimittäin sekä nuorekkaan suhteen Hanneen että turvallisen vakiintuneen elämän Ingridin kanssa.

Hänen piti vain saada hurjastella vähän, hurjastella tarpeekseen, jotta voisi palata kotiin puhtaana ja valmiina ja rauhallisena.

Ingrid kuitenkin tuottaa yllätyksen. Hän on lapsena kokenut niin ikäviä asioita, että on sen jälkeen pelännyt aina pahinta. Hän on luullut valmistautuneensa kaikkeen:

Siihen, että pojista tulisi masentuneita, narkomaaneja, väkivallan uhreja, raiskaajia, että heillä menisi huonosti koulussa, että valmentaja käyttäisi heitä hyväkseen seksuaalisesti, että Jan tai hän itse kuolisi syöpään, että joku varastaisi heidän identiteettinsä, että lentokone syöksyisi maahan, että joku ajaisi poikien päälle tai pahoinpitelisi heidät tai he menehtyisivät kätkytkuolemaan tai aivokalvontulehdukseen. Mutta hänelle ei ollut koskaan tullut mieleenkään, että Jan häipyisi.

Odottamaton käänne nostattaa Ingridissä monenlaisia tunteita ja monenlaisia kokeiluja uuden elämän suhteen. Hänelläkin voisi olla rakastajia, hän voisi jättää perheensä, hän voisi valita aivan uudenlaisen elintavan! Ingridissä tapahtuva muutos onkin kirjan herkullisinta antia.

Ei, ei ja vielä kerran ei on satiirinen kuvaus keskiluokkaisista ja keski-ikäisistä ihmisistä, jotka yrittävät tavoitella onnea tavallisen arjen ulkopuolelta. Vaikka teos onkin viihdettä, onnistuu se silti paljastamaan myös jotain todellista. Tärkeätkään asiat eivät kestä, jos niihin ei ole valmis sitoutumaan eikä tekemään työtä niiden eteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti