Kustantaja: Gummerus 2021
Päivi Alasalmen teos Sudenraudat perustuu
tositapahtumiin: eri pitäjien kirkonkirjojen mukaan susi surmasi Turun seudulla vuosina 1880–1881 ainakin 22 pientä lasta. Mikä aiheutti tällaisen traagisen suman yhdellä
pienehköllä alueella?
Kirjan ensimmäisessä luvussa eletään kevättä 1880. Torppari
Aapeli Mehtälä toivoo saavansa kiinni suden, koska taljan hinnalla ja
tapporahalla pystyisi korjaamaan rapistunutta torppaa. Raudoista
löytyy kuitenkin vain suden käpälä; susi on mieluummin järsinyt jalkansa poikki
kuin jäänyt satimeen. Eipä Aapeli aavista, millaiseen kauheuteen tämä tapaus on
yhtenä osatekijänä!
Torppien ja töllien asukkaista löytyy monenmoista tyyppiä. On Antti, joka vie joka vuosi sudelta pennut tapporahojen takia ja säästää emon tekemään jälleen uutta pentuetta. On Matti, joka vaimon kuoltua yrittää huolehtia kahdesta pienestä tytärestään, joiden muisti ei aina riitä tarpeelliseen varovaisuuteen. On Eskon-Kreetta, joka yhä uskoo vanhoihin perimätietoihin ja omaan mahdollisuuteensa loitsia susia.
Tähän asti rahvas on suhtautunut petoihin kuin ukkoseen
tai hirmumyrskyyn, luonnonvoimaan, jolle ihminen ei voi mitään. Jos susi on
ottaakseen, se ottaa. Sen jälkeen se katoaa metsänpeittoon, koska sillä on
taikavoimia.
Sanomia Turusta -lehden toimittaja Eetri Ahlroos havaitsee
ensimmäisenä, miten monta lasta sudet ovat vieneet ja miten selvästi tapaukset
keskittyvät samalle seudulle eli Mynämäen ja Nousiaisten metsiin. Hän ottaa
tehtäväkseen tiedottaa ihmisille uhasta, joka saattaa levitä Turun kaupunkiin asti, ja
kirjoittaa tunteisiin vetoavasti lapsista, jotka ovat selvinneet suden hampaista, mutta saattavat silti kuolla vammoihinsa.
Ei pienen lapsen cuulu näyttää tältä. Raadeltuna,
mätiwänä, isoja haawoja ja arpia kasvoissaan ja kehossaan kantaen he makaavat
pehkuissaan houreen ja walveen rajamailla, keikkuvat yhä kuolemanportilla.
Kaupunkilaiset pelästyvät ja alkavat kritisoida maaseudun
asukkaita. Miksi nämä eivät tapa petoja? Miksi nimenomaan pienet lapset
lähetetään paimeneen? Miksi ei ole vahtikoiria suojelemassa ja varoittamassa? Selitäpä heille tilannetta: koiravero on
köyhille liian kallis, ampuma-aseet on rahvaalta kielletty, metsät on hakattu
polttopuuksi, säätyläiset ovat metsästäneet riistaeläimet vähiin…
Yksi keskeisistä henkilöistä on säätyläisneito Henny
Caldonius, joka purkautuneen kihlauksen jälkeen lohduttautuu maalaamalla
omaperäisiä ja värikkäitä maalauksia. Hennyssä pilkahtavat jo uuden ajan merkit,
joita leiskuva rakkaus susijahtia johtavan majurin kanssa ei himmennä: halu
opiskella, luoda uraa ja hankkia omaa rahaa. Susiin Henny suhtautuu
kiihkottomasti, ehkä jopa suojellen.
Metsässä juoksevat eläimet, joilla ei ollut pienintä
aavistustakaan, mitä kaikkea niistä puhuttiin ja mitä niiden hengenmenoksi
suunniteltiin. Sudet olivat, elivät ja täyttivät tehtävää, jonka Jumala oli
niille määrännyt. Mutta ihmiselle se ei sopinut.
Sudenraudat on rakenteeltaan taidokas ja kieleltään
kaunis teos, joka pitää lukijan lujasti otteessaan. Toisistaan poikkeavia näkökulmia on monia. Kaupunkilaiset ja maaseudun asukkaat, kartanonomistajat ja
torpparit, miehet ja naiset. Yllättävästi fennomaanitkin osallistuvat
susikeskusteluihin, koska Suomen itsenäisyyttä ajaessaan pelkäävät
epäonnistuneiden susijahtien tahraavan suomalaisten mainetta.
Alasalmen kirja sopii hyvin pohjustukseksi nykyhetken
susikeskusteluihin. Kirjailija ymmärtää maaseudulla elävien ihmisten pelkoa
lastensa puolesta, mutta nostaa esiin myös suden oikeudet. Ihminen on puuttunut
luonnon kiertokulkuun, kaventanut susien luonnonmukaisia elinmahdollisuuksia ja
heikentänyt samalla omaa turvallisuuttaan. Turun seudulla 1880-luvun tilanteesta
selvittiin eri tahojen yhteistyöllä, keskustelulla ja kuuntelulla – entä nyt?
Hieno historiallinen teos.
VastaaPoistaPidin kirjassa erityisesti siitä, että siinä huomioitiin niin erilaisia näkökulmia.
PoistaSusiaihe on kyllä häkellyttävän voimakkaita tunteita herättävä. Ehkä saattaisin joskus lukea tämän.
VastaaPoistaMinusta kirjailija on hyvin tasapuolinen. Hän ymmärtää ihmisten kokeman pelon, mutta osoittaa myös mitä seuraa siitä, että ihminen kaventaa susien luonnonmukaisia elinmahdollisuuksia.
Poista