Kustantaja: Tammi 2024
Historioitsija Riikka-Maria Rosenberg on kirjoittamassa romaanisarjaa
Hakoisten kartanosta, jonka emäntä hän itse tällä hetkellä on. Sarjan
ensimmäinen osa Hakoisten Anna ilmestyi vuonna 2022 ja kertoi ajasta,
jolloin kartanon omisti 1700-luvun loppupuolella ratsumestari Karl Gustaf Uggla
vaimonsa Annan kanssa. Vapaaherratar-romaanissa on vuorossa kartanon seuraava
omistajapariskunta.
Helena Elisabeth von Burghausen (1763–1838) on vanhempiensa
ainoa lapsi ja Joroisissa sijaitsevan Hoviniemen kartanon perijä. Hän ei ehkä ole
kaunotar, mutta on saanut aikansa säätyläistytöille kuuluvan koulutuksen ja on luonteeltaan
järkevä. Seitsemäntoistavuotiaana hän solmii avioliiton kauniin ja nauravaisen
vapaaherra Erik Abraham Leijonhufvudin (1753–1807) kanssa. Liitto on onnellinen.
Vapaaherratar-romaani alkaa syksystä vuonna 1790,
jolloin everstiluutnantti Erik Leijonhufvud palaa virkataloonsa Mustialaan taisteltuaan
kaksi vuotta sankarillisesti Kustaa III:n sodassa Venäjää vastaan.
Iloluontoisen puolison sijaan kotiin saapuu tyhjäkatseinen mies, joka ajoittain
pelottelee perhettä raivonpuuskillaan ja ajoittain vajoaa apaattisuuteen.
Ulkomaailmalta Erikin rikkinäisyys salataan.
Yksi asia oli kuitenkin varma: Helena seisoisi puolisonsa
rinnalla entistä vahvempana, sillä vain se oli soveliasta. Se oli vaimon
tehtävä.
Erik innostuu kuullessaan, että ratsumestari Uggla on
myymässä Hakoisten kartanoa ja päättää ostaa sen ennen kaikkea ainoaa poikaansa
Axelia ajatellen. Kaupanteko osoittautuu mutkikkaaksi ja ratkeaa vasta
kuninkaan päätöksellä Erikin ja Helenan eduksi. Jo sitä ennen Helena ja Erik
ovat vierailleet kartanossa ja onnistuneet sen hiljaisuudessa ja rauhassa tavoittamaan
hetkeksi avioliittonsa alkuaikojen ilon ja hellyyden.
Vanha päärakennus ei ole Leijonhufvudeille tarpeeksi
edustava, joten se puretaan ja uutta aletaan rakentaa – ei kuitenkaan Helenan haaveilemaa
kolmikerroksista kivitaloa vaan kaksikerroksista hirsirakennusta. Sitten Erik
kuolee yllättäen ja Helenalla on kolmekymmentäkolmevuotiaana vastuullaan viiden
lapsen elämä, ison maatilan hoito, päärakennuksen rakennustyö ja Erikin ottama
velka.
Helena oli säätynsä osa. Hänet oli kasvatettu jatkamaan
sukua, sen aateluutta – ja yksin Jumala tiesi, kuinka hän oli sille
omistautunut… Ei Helenalla ollut oikeutta omiin tunteisiinsa tahi haluihinsa,
hänellä oli edelleen velvollisuutensa.
Koettelemukset eivät lopu tähän. Venäjän armeija miehittää
Suomen kohtaamatta juurikaan vastarintaa ja Porvoon valtiopäivillä maaliskuussa
1809 tsaari liittää Suomen autonomisena suurruhtinaskuntana osaksi Venäjää. Valuutaksi
tulee rupla, jolla Tukholmassa vierailijat eivät saa hankittua juuri mitään. Vaikuttaa
kutenkin siltä, ettei Helenan perhe sukupolvelta toiselle siirtyneistä peloista
huolimatta kärsi vallan vaihtumisessa suuria menetyksiä.
Elämä menee eteenpäin. Helenan osana on kokea läheisimpien
ja rakkaimpien ihmisten menetys, joista pahimpana ehkä Axel-pojan kuolema. Sen
seurauksena Hakoisista tulee joksikin aikaa neljän sukupolven asuttama naisten
kartano, jonka ehdoton auktoriteetti on Helena. Hänestä on kasvanut vahva ja
itsenäinen nainen, jonka kädenjälki näkyy kartanossa vielä nykyäänkin.
Matka Hakoisiin oli ollut pitkä. Sen aikana Helena oli
kokenut rakkautta, syvää ja kaiken lävistävää, menetyksiä, jotka olivat
jättäneet loputtomalta tuntuvan kaipauksen, tehneet sydämestä onton ja
kohmeisen, rikkoneet häntä monin eri tavoin.
Vapaaherratar-teos kertoo kartanon elämästä
vuodenaikojen ja olosuhteiden vaihtuessa huomioiden myös palkollisten työsarkaa
niin raskaissa ulkotöissä kuin sisällä kartanossa isäntäväen toiveita
toteuttamassa. Päivän tärkein ateria on supé, jonka upeat kattaukset, ranskalaiset
viinit ja hienostuneesti maustetut ruokalajit luovat yltäkylläisen tunnelman ja
jota varten myös pukeudutaan juhlavammin. Pukuja, koruja ja kampauksia kirjassa
kuvaillaankin tarkkaan.
Niin syrjässä ei Hakoisissakaan olla, ettei siellä
tiedettäisi maailmalla tapahtuvista asioista, esimerkiksi Ranskan
vallankumouksesta. Pohdittavana on uusia ideoita arkkitehtuurin ja sisustuksen osalta.
Tanssitaan valssia, esitetään versioita tunnetuista näytelmistä ja nautitaan
samppanjasta. Lemmikkieläimenä on koirien lisäksi äänekäs jalokivenvihreä
Papegoija.
Riikka-Maria Rosenbergia kohtasi Vapaaherratar-romaania
aloittaessaan todellinen onnenpotku, sillä hän saattoi hyödyntää siinä kartanon
ullakolta löytämiään vanhoja asiakirjoja, esimerkiksi Axelin Helena-äidilleen
(min söta mamma) kirjoittamia kirjeitä. Tuloksena on sujuvasti etenevä tarina,
jossa fakta ja fiktio yhdistyvät uskottavasti ja joka kertoo ennen kaikkea naisten
merkityksestä talouden ja kulttuurin ylläpitäjinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti