12.11.2012

DRAGNIĆ, NATAŠA: Kanssasi aina

Nataša Dragnić (s. 1965 Kroatiassa) opiskeli ensin yliopistossa germaanisia ja romaanisia kieliä ja hakeutui sitten diplomaattikoulutukseen. Vuodesta 1994 hän on asunut Saksassa ja toiminut vieraiden kielten ja kirjallisuuden dosenttina. Dragnić on paitsi opettaja ja kirjailija myös näyttelijä, mikä näkyy Kanssasi aina -teoksessa. Sen voisi helposti siirtää valkokankaalle, sillä vuorosanat ja kohtaukset ovat jo valmiina.

Kirjassa kuvataan vuoronperään kahden henkilön elämää ja ajatuksia lapsuudesta aikuisikään. Doran ja Lukan välillä vallitsee salaperäinen yhteys eli kun toinen kokee jotakin, niin toinenkin reagoi, vaikka olisi kuinka kaukana. Ensimmäinen yhtymäkohta on jo syntymässä, kun sama kätilö avustaa kummankin maailmaan (kolmen vuoden välein tosin). Ensimmäinen todellinen kohtaaminen tapahtuu päiväkodissa, kun Luka on viisivuotias ja Dora kaksivuotias. Katseet osuvat toisiinsa, herkkä Luka pyörtyy ja tomera Dora herättää prinssinsä suudelmalla. Lapset ovat erottamattomia ja nauttivat rauhallisen Makarskan pikkukaupungin merellisestä hengestä pilviä tarkkaillen, kunnes Doran perhe muuttaa Pariisiin. Menee kuusitoista vuotta ennen kuin Dora ja Luka kohtaavat jälleen. Kaikki muut sitoumukset unohtuvat heiltä ainakin hetkeksi, mutta onko rakastuneellakaan oikeutta ajatella vain itseään?

Kanssasi aina on ylenpalttisen romanttinen kuvaus koko elämän kestävästä rakkaudesta, mutta on siinä särmääkin. Kirjailija muuttaa taitavasti kirjoitustyyliä kertomuksen edetessä. Lasten kohdalla kieli on yksinkertaista ja lauseet lyhyitä. Aikuisten rakastavaisten pakahduttavia tunteita taas kuvataan ryöpyttäen ja paisutellen. Jotkut avainlauseet ja tapahtumakuviot toistuvat useampaan kertaan, mikä on hyvä tyylikeino.

…rakastan sinua vain sinua aina sinua elämäni loppuun saakka sinä olet ilma jota hengitän olet sydämeni syke olet minussa loputtomiin meri jonka näen olet sinä kalat jotka pyydän olet saanut minun verkkooni olet minulle päivä ja yö ja asfaltti kenkien alla ja solmio kaulassa ja iho ruumiini ympärillä ja luut ihoni alla olet veneeni ja aamiaiseni ja viinini ja ystäväni ja aamukahvini ja minun kuvani ja minun kuvani ja minun naiseni sydämessäni ja minun naiseni minun naiseni minun naiseni…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti