Kustantaja: Aula & Co 2021
Margaretan synti -teos perustuu Turun raadin
pöytäkirjoihin kirjattuun tapaukseen, jossa nuori porvarisrouva myrkytti 1640-luvulla
miehensä, kauppias Mårten Hoenin. Rikos ja kirjan päähenkilöt ovat siis
todellisia, mutta Jenna Kostet on rakentanut niukkojen faktatietojen päälle yksityiskohdista,
tunteista ja fiktiivisistä sivuhahmoista värikkään ja elävän historiallisen
romaanin.
Margaretan rikos -teoksessa toinen kertojista on itse
Margareta Kitt, joka odottaa tuomionsa täytäntöönpanoa raatihuoneen karussa sellissä
ja kertoo ajankulukseen kaupunginpalvelija Jakobille elämästään ja
ajatuksistaan. Lukijalle avautuu kuva porvarispiireihin kuuluvien ihmisten
tavoista ja elämästä, keskinäisestä kilpailusta ja arvoasetelmista.
Margaretan kohdalla on kuitenkin varauduttava siihen, että kaikki hänen
kertomansa ei ihan pidä paikkaansa.
Lapsesta asti Margareta on ollut villi ja itsepäinen. Hän on
juoksennellut avojaloin ympäri Turkua, tähyillyt merelle ja unelmoinut nuoresta
ja komeasta urhosta, joka vie hänet kauas taivaanrannan taa eksoottisiin
maihin, vapauteen sovinnaissäännöistä ja perinteisestä naisen roolista.
Vapaudesta haaveilin, siitä että voisin sanoa ja tehdä
mitä tahansa ilman, että yksikään mies tulisi sanomaan minulle, millainen minun
pitäisi olla ja miten käyttäytyä.
Unelma ei toteudu, vaan Margareta naitetaan vanhalle,
pikkumaiselle ja ilkeälle leskimiehelle. Mårten Hoen on nuoren vaimonsa
silmissä naurettava liehakoidessaan ylempiään ja myös yrittäessään käyttää
aviomiehen oikeuksiaan. Mårten jättää ennen pitkää vaimonsa huomiotta, jolloin
Margareta alkaa etsiä jännitystä elämään flirttailemalla ylioppilaiden kanssa.
Onko silti tapahtunut aviorikosta, vaikka ihmiset ovat niin tietävinään?
Katseet olivat vihjauksia ja lupauksia. Ne johtivat
nopeisiin kohtaamisiin, hipaisuihin, joita kukaan muu ei huomannut. Jännitys
sai minut sykkimään, ja sen takia jaksoin, vaikka kaikki muu ympärilläni oli
liikaa. Kuin minut olisi pakotettu paikkaan, johon en kuulunut.
Vääjäämättä lähestyvää kuolemaa Margareta ajattelee paljon,
mutta ei peläten vaan pohtien, miten voisi olla tilanteessa edukseen. Margareta
on hieman turhamainen. Hän tietää olevansa kaunis ja haluaa näyttää kuollessaankin
ylväältä ja muodikkaalta. Onneksi hän on saavuttanut pyöveli Henrik
Bertilinpojan kunnioituksen, joten mestaus tulee aikanaan tapahtumaan
asiallisesti ja nopeasti.
Haluan, että helmani pyörivät ympärilläni tasaisena massana. Haluan pitää pääni pystyssä. Haluan katsoa pyöveliä silmiin ennen kuin hän mestaa minut.
Toinen näkökulma tapahtumiin on kaupunginpalvelija Jakobin.
Se toisaalta täydentää lukijan saamaa kuvaa Margaretasta ja toisaalta kertoo
rahvaan karusta selviytymistaistelusta köyhyyden, lian ja tautien keskellä.
Jakob on lempeä mies, joka on välillä ymmällään kahden suorasanaisen ja päättäväisen
naisen kanssa – Margaretan ja vaimonsa Karinin.
Margaretan rikos -romaani tarkastelee 1600-luvun
naisen asemaa monelta kantilta. Miehet eivät juurikaan joudu vastuuseen edes
väkisinmakaamisesta, koska voivat aina sanoa joutuneensa viettelijättären ja
noidan pauloihin. Naiset sen sijaan kantavat aina huoran leimaa, olivatpa he
sitten piikoja tai porvarisrouvia. Vahvimmilla naisten joukossa tuntuvat olevan
varakkaiden valtaporvarien lesket, mutta kyllä miehinen yhteiskunta heitäkin koettelee.
Kirja antaa luotettavan kuvan 1600-luvun elämästä. On
tarkkoja yksityiskohtia meluisasta ja likaisesta Turusta, tavoista,
uskomuksista, ruoista ja etenkin vaatteista. Jokaisen luvun alussa on jokin
tekstiileihin liittyvä pikkutieto – Margaretan kunniaksi.
Aatelisrouvan ja porvarisvaimon puvut ovat selvästi
erilaiset.
Rahvas saa käyttää nokkospalttinaa vain kaulahuiveihin ja
päähineisiin. Sitä tuodaan Ruotsista ja Venäjältä.
Tavallisesta poikkeava pukeutuminen ei ole suotavaa,
sillä se korostaa liian paljon ihmistä itseään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti