Kustantaja: Otava 2021
Sanooko nimi Marja Rankkala mitään? Tiedätkö hänen
sanoittaneen laulut Tuli mies ja Joka pojalla on siivet? Heidi
Köngäs esittelee teoksessaan Siivet kantapäissä tämän naisen, joka
uskalsi heittäytyä ja elää rohkeasti omaa elämäänsä aikana, jolloin se ei ollut
mitenkään itsestään selvää.
Kulutan omaa vapauttani, omaa elämääni ihan miten haluan,
pistän kaikki ylimääräiset rahat matkusteluun. Haluan tanssia, nauraa,
rakastella ja olla jatkossakin kesyjen ihmisten silmissä pelottava, se
maailmallinen, vähän vaarallisen villi nainen.
Köngäksen teos kertoo päiväkirjamaisesti Marja Rankkalan
(1918–2002) tarinan. Tytön kasvualusta on Konnunsuon vankila, jossa hänen
isänsä työskentelee tilanhoitajana, mutta todellinen koetinkivi nuoren Marjan
elämässä on sota-aika. Hän toimii lottana kotiseudullaan, jota vihollinen
pommittaa ankarasti läheisen lentokentän ja vankilarakennusten vuoksi.
Pelkästään jatkuva hälytysten ja räjähdysten melu syö ihmisten voimia, mutta Marjaa
kalvaa myös huoli rintamalla sotivasta parikymppisestä pikkuveljestä.
Välirauhan aikana Marja jättää kieltenopinnot Helsingin yliopistossa
ja suorittaa Eino Salmelaisen näyttelijäkurssin. Sodan jälkeen pätkätöitä löytyykin
teattereista eri puolilta Suomea, sillä Marjaa ei haittaa teatterin poliittinen
maine, jos ohjelma ja ohjaaja vain ovat kiinnostavia. Stipendiaattimatkoilla
Pariisiin Marja tutustuu ranskalaisiin teattereihin ja alkaa suomentaa
kiinnostavimpia näytelmiä.
Sitten toteutuu suuri haave ja Marja pääsee Radioteatteriin.
Hän sovittaa näytelmiä kuunnelmiksi, ohjaa ja välillä myös näyttelee. Tahti on
hektinen, sillä joka viikko on harjoiteltava ja esitettävä uusi kuunnelma ja
keksittävä, miten välittää radion kuuntelijoille tunteita ja tunnelmia pelkän
äänen avulla. Tämä kuunnelmantekoprosessin kuvaus onkin varsin mielenkiintoista
luettavaa.
Radion teatteriosaston henkilökunta alkaa vähitellen
tarkkailla sitä, miten usein itse johtaja Olavi Paavolainen (1903–1964) tulee
harjoituksia seuraamaan. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö nuori Marja olisi
herättänyt tunnetun naistenmiehen huomiota, mutta Marja yrittää pitää pintansa
Janukseksi kutsumansa Paavolaisen viehätysvoimaa vastaan ja vakuutella
itselleen, että mies on jo sammunut tähti.
Hän on kova suustaan, kovempi kuin kukaan, halutessaan
rivo, irstas ja härski. Ne ovat yllättäviä adjektiiveja miehestä, johon
liitetään myös määreitä: säkenöivä, hehkuva ja visionääri.
Janus on kuitenkin hallitsee viettelyn taidon ja niin syttyy
lopulta kiihkeä suhde, jonka Marja realistisimpina hetkinään tietää olevan tie
hunningolle, mutta jota ei silti pysty lopettamaan. Ei siitäkään huolimatta,
että mies dominoi ja nöyryyttää häntä. Toisaalta Januksen ja Marjan välillä vallitsee
kyllä aito sielujen sympatia ja ymmärrys.
Lopultakin meitä yhdistää eniten jaettu suru, vaikeus
olla siinä muotissa, joka ihmiselle annetaan, kun hänet määritellään tiettyyn
johonkin: sukupuoleen, asemaan, rotuun ja ties mihin ruotuun. Me olimme samalla
tavalla vaurioituneita, rohkeita ja epävarmoja, jotenkin tietoisia
toisenlaisuudestamme… Myös minä olen Janus, kaksikasvoinen.
Marjan ja Januksen suhde loppuu lyhyeen, mutta uusia miehiä
on jo valmiina lohduttamaan erilaisuudessaan kiehtovaa naista - viimeisimpänä heistä
kaunis Josef, jonka vanheneva Marja pitää seuralaisenaan lahjojen ja
lomamatkojen avulla. Marjasta on tosiaan tullut Janus; nainen, joka toimii
ihmissuhteissaan miehen tavoin.
Köngäksen kerronta on sopivan väljää jättäen lukijan
mielikuvitukselle tilaa. Hän ei kuvaa niinkään tunteita, vaan tapahtumia ja
niiden vaikutuksia ihmisen elämään. Minäkertoja Marjan ajatukset tulevat
tietenkin tutuiksi, mutta ihmeen eläväksi käy myös Olavi Paavolainen.
Joka tytöllä on siivet olkapäissä,
joka tytöllä on siivet kantapäissä
nuhruisten baarien sauhussa
kaupungin liikenteen pauhussa
siivet kasvaa mustasulkaiset,
siivet kasvaa mustasulkaiset,
siivet.
Älä katko ihmisen siipiä, poika.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti