Kustantaja: Gummerus 2020
Nainen joka rakasti hyönteisiä -romaani on saanut
innoituksensa saksalaissyntyisen luonnontieteilijän ja kuvittajan Maria Sibylla
Merianin (1647-1717) elämästä. Merian oli ensimmäinen, joka tutki hyönteisiä
lähietäisyydeltä, pani merkille muodonvaihdokset ja kasvit, joita hyönteiset
käyttivät ravinnokseen, ja joka kuvasi kaiken piirroksiinsa ja maalauksiinsa. Omana
aikana Merianin työtä ei arvostettu, mutta myöhemmin hän sai kuvansa Saksan
viidensadan markan seteliin.
Moni ihailee perhosia niiden kauniiden siipien vuoksi ja
ajattelee siksi perhosen olevan tämän hyönteisen varsinainen muoto. Perhonen on
perhonen, niin kuin aprikoosi on aprikoosipuun kypsä hedelmä, ja toukka, muna
ja kotelo vain askelia kohti perhosena olemista.
Maria sai jo pienenä käyttöönsä paperia ja kyniä. Koreiden kukkien
sijasta lahjakas tyttö keskittyi piirtämään kasveissa näkemiään munia, toukkia
ja koteloita sekä valmiita perhosia ja alkoi myös kasvattaa hyönteisiä kotona. Muita
perheenjäseniä tämä inhotti ja kauhistutti, sillä hyönteisiä pidettiin
paholaisen luomuksina. Marian näkemys oli ihan päinvastainen.
Kun maalaan hyönteisiä, ajattelen Jumalaa, ja kun tutkin
perhosen siipiä, Jumala puhuu minulle.
Ei ole helppoa olla edelläkävijä, etenkään naisen. Marian
aviomies, asetelmamaalari, häpesi vaimonsa itsepäistä kiinnostusta hyönteisiin
eikä oikeastaan pitänyt sitäkään, että tämä ansaitsi omaa rahaa pitämällä
maalauskursseja naisille ja julkaisemalla piirroksiaan kirjan muodossa. Eipä
ihme, että tuli ero. Entä aikalaiset yleensä, miten he suhtautuivat tähän
kummajaisnaiseen?
Ihmiset ihastelivat piirtämiäni kuvia ja kuuntelivat
tarinoita toukkakokoelmastani, mutta aina toisinaan minulle tuli tunne, että he
lausuivat todelliset mielipiteensä vasta mentyäni, ja silloin innostukseni
hävetti minua. Minusta tehtiin ystävällistä pilaa, taskujeni sisältöä
kauhisteltiin, ja usein ajattelin, että ihmiset halusivat tuntea minut vain
voidakseen asettaa minut omaan kuriositeettikabinettiinsa korallien, kauriin
sarvien, käärmeen nahkojen, taikakalujen ja pääkalloveistosten rinnalle.
Ahava ei kuitenkaan tyydy 1600-luvun todelliseen elämäkertaan,
vaan käyttää kirjailijan valtaa. Hän antaa Marian siirtyä ensin 1800-luvulle
Darwinin evoluutioteoriaan perehtyneeksi luonnontutkijaksi, kokea Japanissa luonnon
tuhoavan voiman maanjäristyksineen ja tsunameineen ja löytää kylän, jonka
asukkaat ovat jäkälän ja sammalen peittäminä muuttumassa osaksi maata. Seuraavaksi
Maria onkin jo nykyhetkessä. Vanha ja sairas nainen asuu Berliinissä ja tutkii
yhä luontoa, mutta taltiointi tapahtuu nyt valokuvaamalla.
Kaikki muuttuu ajan myötä. Ihminen yksilönä muuttuu, koko
ihmiskunta muuttuu, luonto muuttuu, aatteet muuttuvat. Kirjan kattaman neljänsadan vuoden aikana usko
Jumalan kaikkivoipaisuuteen on hiipunut eikä luonnossa tapahtuvissa muutoksissa
nähdä enää hänen kädenjälkeään. Sen sijaan ihmisten omat teot ovat vaarantaneet
elämän maapallolla. Lentävien hyönteisten määrä on romahtanut neljäsosaan
siitä, mitä se joskus oli – ymmärrämmekö siis niiden merkitystä yhtään paremmin
kuin ihmiset 1600-luvulla?
Mietin Jumalaa, joka ei sopinut enää selittämään paljon
mitään, ei elämän alkua eikä luonnon ihmeitä, mikä Hänen paikkansa ja
mittakaavansa oli maailmassa, josta ihmeet ja sattumat oli myrkytetty pois niin
kuin rikkaruohot ja hyönteiset maissirivistöjen välistä?
Nainen joka rakasti hyönteisiä -teoksessa on
valtavasti erilaisia kerrostumia, joita jää pitkään miettimään. Konkreettiset
kuvat ja kuvaukset laajenevat filosofiaan ja symboliikkaan ja pienikin
yksityiskohta löytää paikkansa kokonaisuudessa – esimerkiksi 1600-luvun Marian
näkemä japanilainen taulu hyönteisten peittämästä naisesta.
Ehkä ajatukset kuluvat siinä missä materiakin, ja
tärkeimpiä niistä ovat ne, jotka nousevat mieleen aina uudestaan.
PS. Kirjan kansi on lumoavan kaunis. Kiitos Jenni Noponen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti